יזמות | דעה

לשרות בממשלת השינוי יש הזדמנות לייצר שינוי אמיתי ולפרוץ את הדרך עבור יותר נשים יזמיות

על ממשלת השינוי לא להיתפס רק כשינוי פוליטי מבורך לאחר זמן רב אלא שינוי עבור נשים • ראוי כי השרות בממשלה החדשה, שמהוות שליש מגודלה, ידחפו ליוזמה ממשלתית מתוקצבת שתוריד עוד חסמים שיסייעו להצמיח יזמויות של נשים

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי. הזדמנות לשינוי / צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ
שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי. הזדמנות לשינוי / צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ

מעבר להחלפת שלטון נתניהו, ממשלת השינוי נתפסת כך כיוון שהיא מושתתת על הרכב קואליציוני שעד לאחרונה נתפס כדמיוני. אלה לא יהיו השינויים היחידים שהיא תבטא. הרכב הממשלה המסתמנת הוא בשורה של ממש בכל הנוגע לשילוב נשים. 9 נשים צפויות לעמוד בראש משרדי ממשלה. מדובר ב-9 שרות מתוך 27 תיקים.

לשם השוואה, בממשלה היוצאת כיהנו 7 שרות, אבל בממשלה עם 35 שרים. בעוד בממשלה האחרונה נשים היוו חמישית מגודלה, בממשלה החדשה הן כבר יהוו שליש. זהו הבדל שמעיד על שינוי גדול.

מנעד התיקים המיועדים לנשים גם רחב ומשמעותי יותר. תיקי הפנים, הכלכלה, האנרגיה, החינוך, המדע והגנת הסביבה שנחשבים למרכזיים, מצטרפים לתיקי התחבורה, העלייה והקליטה והשוויון החברתי - שגם בממשלה היוצאת היו בידי נשים.

על ממשלה שמקדמת ייצוג נשי לקחת בחשבון בקווי היסוד, כבר מתחילת הדרך, שכך עליה לפעול בכל תחום. ישראל ידועה ככר פורה וכסצנה תוססת של סטארט-אפים. ישראל עשתה צעדים רבים לקידום מעמדן של נשים בתחום ההייטק, אך הדרך לשינוי אמיתי עוד ארוכה. תחום היזמות וההשקעות בישראל נשלט על ידי גברים. הם אלה שקובעים אילו מיזמים יצליחו והם מחזיקים בתפקידים בכירים בקרנות השקעה.

בישראל אין כמעט יוזמה פרו-אקטיבית של המדינה לקידום נשים. כמה רגעים לפני שבממשלה החדשה יתחילו להלל ולשבח את ה-Start-Up Nation החדשנית והמבטיחה כדרכן של ממשלות, ראוי כי השרות בממשלה ידחפו ליוזמה ממשלתית מתוקצבת שתוריד עוד חסמים ותקדם עוד יזמיות. הדבר נכון שבעתיים כשאת משרד הכלכלה, האמון על תחומי התעשייה השונים, תקבל האלופה במיל' אורנה ברביבאי - אישה מרשימה ובעלת משנה סדורה בעולם קידום נשים בכלל.

אני מאמינה כי הממשלה החדשה גם תמצא תעשייה צמאה לשינוי. למרות שהתחום נשלט על ידי גברים, הבשלות לנושא קיימת גם קיימת.

מדיניות ממשלתית כזו גם תביא לעוד תוכניות לעידוד יזמות נשית מתחילת הדרך, שכה נחוצות להצמחתן. ארגון "יזמיות" שיסדתי לפני כעשר שנים ונועד לאפשר מרחב למידה, תמיכה ועזרה הדדית בין נשים יוזמות.

בין הפרויקטים שקידם הארגון קמפוס לאימהות בשיתוף גוגל; אקסלרטור לנשים עם מייקרוסופט; קורסים נרחבים ליזמות ברשויות עירוניות; ולאחרונה, בשיתוף מרכז היזמות של אוניברסיטת תל אביב ושנקר, סדנה לבניית מיזם עסקי או חברתי שמיועדת לסטודנטיות מכל התארים המעודד אותן להשתתף בעולם היזמות. יוזמות אלה ונוספות הן יוזמות שצומחות מהתעשייה עצמה, באופן נקודתי, ללא מעורבות המדינה וללא תמיכה.

שילוב היוזמות הקיימות לעידוד יזמות נשים לצד פתיחת תכניות נוספות בכל הארץ כחלק ממשנה ממשלתית, יניחו את היסודות לא רק לעידוד נשים ליזמות, אלא יביאו לפריחה כלכלית אמיתית למשק שגם תישען על ערכים שוויוניים יותר.

אני קוראת לממשלה החדשה, ובמיוחד לשרות שצפויות לכהן בה, להיות ממשלת שינוי אמיתית על כל המשתמע מכך. נוצרת כאן הזדמנות לתקן עוול שלא רק יטיב עם מעמד האישה ועם תחום היזמות, אלא עם הכלכלה כולה.

הכותבת היא יזמת סדרתית, מקימת ארגון ״יזמיות״ ומנהלת תוכנית האקסלרטורים Techstars TLV