מצאנו את השניצל הכי טוב בארץ. ועוד מצטיינים ששווה לנסוע בשבילם במיוחד

הרשימה שלנו: השניצל המושלם, הבקלאווה והחומוס שבעבורם ראוי לעמוד בפקק, אוכל תאילנדי שמצדיק נסיעה מיוחדת לאשדוד והקרואסונים שכמוהם אין בשום מקום

בדוכן המתוקים אל–נאג׳ה / צילום: שלום יקוטיאלי
בדוכן המתוקים אל–נאג׳ה / צילום: שלום יקוטיאלי

1. בקלאווה | אלנג'ה בעיר העתיקה

מאז שנפתחה מחניודה בעשור הקודם, הפכה ירושלים למקום עלייה לרגל של פודיז בזכות מסעדות כמו מונא של השף מושיקו גמליאלי, טלביה של השף ניר לוי וכמובן שלל המקומות של מסעדת השוק. המסלול של עולי הרגל הקולינריים כמעט קבוע: עולים לעיר - אוכלים - הולכים. מקסימום נשארים ללילה ומתקפלים אחרי סיבוב בשוק מחנה יהודה. חבל.

רוב מכריע של הישראלים, גם הירושלמים, פוסחים על מזרח ירושלים מאז האינתיפאדה השנייה. רבעי העיר העתיקה השונים (מלבד היהודי, ששופץ עד חורמה וברמת מצועצעות של דיסנילנד) הם אטרקציה תיירותית שהיא גם קולינרית ברמה עולמית.

חומוס עראפת שבשוק הבשמים, בפאתי ויה דולורוזה, הוא מהטובים בישראל וגם קבב א-שעב הצמוד. אבל הכי שווה נסיעה במיוחד - לאמיצים ובזמנים שקטים בלבד - הוא דוכן המתוקים אל-נאג'ה (Al najah), שבפאתי שוק ירקות ופירות הבלאדי שברחוב הגיא.

בקלאוות בשלל מילויים, עטאייף ודברי מתיקה עתירי אגוזים (ובמתיקות מאוזנת!), רבים מהם ייחודיים לאיזור שכם וירושלים. ואם אתם כבר בסביבה: קפה ושפצלה אוסטרי - או שטרודל אם יש עוד מקום - אפשר ללגום באכסניה האוסטרית שממול.

אל נאג'ה והאכסניה האוסטרית. הגיא פינת ויה־דולורוזה, מזרח ירושלים

2. אוכל תאילנדי | רונג'אן

בית תאילנדי התל אביבית של השף המוערך יריב מלילי - שחוגגת 25 שנות פעילות ומתמחה במטבח של חבל איסאן בצפון מזרח המדינה הייתה מהמסעדות הראשונות להציג אוכל תאילנדי אותנטי וברמת ביצוע שרק הולכת ומתרוממת במורכבותה.

אוכל תאילנדי ברונג׳אן / צילום: אבי רוקח
 אוכל תאילנדי ברונג׳אן / צילום: אבי רוקח

מי שאוהב את המטבח החריף הזה, יכול למצוא אותו גם במסעדת רונג'אן שממוקמת בטיילת אשדוד. אבי אביטל ואשתו רונג'אן, שמגיעה מאיסאן, יוצרים כאן אוכל כיפי, נאמן ברוחו לארץ האם, בתמחור משתלם ובאווירה לא מתחכמת. התור מעיד על הפופולריות של המסעדה בעיר בפרט ובקרב פודיז בכלל - בזכות מנות כמו סום טאם (סלט פפאיה) וסלט אטריות שעועית נפלא.

בלי קשר - טיילת אשדוד משופעת מסעדות נפלאות ושווה קפיצה מיוחדת. פסקדו של יחי זינו היא הידועה שבהן, אחת ממסעדות הדגים והשף הטובות בישראל (וגם כשרה). עוד אוכל תאילנדי: המחתרת התאילנדית בפרדס חנה-כרכור, אולי המסעדה החריפה ביותר צפונית לחדרה.

רונג'אן. מקס נורדאו 24, טיילת אשדוד / המחתרת התאילנדית. ההגנה 1, פרדס חנה

3. שניצל | שניצל אהרון, מורשה

אף שבשונה מרוב המאכלים כאן, שניצל הוא מנה שבישראל אוכלים תכופות בבית, ולמרות שזוהרו הועם בעשורים האחרונים לאור המודעות התזונתית הגוברת והרתיעה מאוכל מטוגן - עדיין, רבים יהיו מוכנים לנסוע כברת דרך בשביל שניצל מושלם שנעשה ביד אמונה.

שניצל אהרון / צילום: שלום יקוטיאלי
 שניצל אהרון / צילום: שלום יקוטיאלי

שניצל אהרון היה ממוקם 18 שנה בפאתי כיכר בשכונת מורשה שבמזרח רמת השרון. לא מזמן עבר לקדמת השכונה. השניצלים כאן, עבים כמו שאלוהים רצה שיהיו, ורכים, כמעט נמסים, מבפנים. המעטה פריך מבחוץ, יחסית נטול עודפי שמן ובלי פנקו ובלי שטויות.

השניצל אגב נכנס לשמן עמוק רק אחרי ההזמנה. ואיך הטעם? מושלם, מהטובים בישראל בעיניי, בליגה של ציון התל אביבי (טרומפלדור פינת הירקון) ואלברט המיתולוגי בבן יהודה, שנסגר בקורונה. זה המקום להזכיר עוד שניצל תל אביבי מצטיין: מסעדת ויקינג הרוסית, עם השניצלים הטובים ביותר בוולט (וגם פלמני מהסרטים).

השניצל של אהרון, שעדיין מטגן אותם בעצמו כמו לפני 20 שנה, מוגש לצד צ'יפס ביתיים או אורז ושעועית, סלטים ביתיים (כרוב לבן וסגול, חומוס וחריף) ולמשקיענים - עם פתיח של קובה נבלוסיה מטוגנת לפני זה. 38 שקל לצלחת. בום.

עוד שניצל: בוארון המיתולוגי באשקלון, בבעלות המשפחתית והמוניטין הארצי. כאן השניצלים דקים ומוגשים בפיתה, לחובבי הז'אנר.

שניצל אהרון. בית הלל 5, רמת השרון / שניצל בוארון. אלי כהן 37, אשקלון /  וייקינג. בן יהודה 6, תל אביב

4. חומוס | חיפה

הצפון בכלל וחיפה בפרט הם המקומות הטובים לאכול חומוס בארץ. שיעור הטחינה הגבוה מעניק לחומוס והמשאוושה שמגישים כאן קטיפתיות וטעם עדין ושומשומי. גן עדן של גרגרים. הוויכוח בין הילידים לגבי החומוסייה הטובה בעיר הוא עתיק יומין.

חומוס אבו שאקר / צילום: שלום יקוטיאלי
 חומוס אבו שאקר / צילום: שלום יקוטיאלי

מכאן עומד אבו מרון הנהדר, שלו סניפים ברחבי העיר (בין השאר בשוק הפשפשים המקומי ובמרכז הקונגרסים בחוף הכרמל). ומנגד - אבו שאקר הנפלא ממש, שממוקם כפסע מכיכר פריז ובלב העיר התחתית, עם חומוס קליל, קובה מטוגנת יוצאת דופן, מלאה בשר מתובל, צ'יפס ביתיים ותבשיל בורגול מסורתי ברוטב עגבניות.

על הכל מנצחת אום שאקר, האם והבעלים, שמתבוננת על הסועדים בעיניים דואגות ושואלת דרך קבע אם למלא בעוד קצת חומוס. השולחנות פונים לרחוב ראשי סואן שאיכשהו רק מצליח להוסיף קסם לישיבה כאן. מושלם.

עוד חומוס חיפאי: חומוס אלשאם בוואדי ניסנס, מקום חדש שיוצר פרשנות חדשה וקולינרית למנה הקלאסית בהשראה סורית. מומלץ לא פחות.

חומוס אבו שאקר. המגינים 29 / חומוס אבו מרון. קיבוץ גלויות 1, דרך יפו 139 וקדושי יאסי 2 / חומוס אלשאם. הוואדי 21. כולם בחיפה

5. קרואסונים | פופ נ' פופ, תל אביב

בשנה האחרונה חל רנסנס ענק בתחום הבולנז'רי הישראלי. מקומות כמו עמיתה והמאפייה של אלכסנדר ברמן נפתחו בתל אביב, ומשפיענים כמו אור שפיץ עושים גם הם חיל במדיות החברתיות ובמקומות שפתחו בשנתיים האחרונות.

הקרואסונים הממולאים של עופר בן נתן, הקונדיטור המוערך (והצעיר!) של פופ נ' פופ, היו מלהיטי הקורונה והפכו אותו לכוכב עולה בתחום. הבולנז'רי של המסעדה, שנפתחה בקומת הקרקע של מגדל חג'ג' בתל אביב - התמקדה באופן מתבקש במאפים אלו, בשלל צבעים ומילויים.

קרואסונים של פופ נ' פופ / צילום: אסף קרלה
 קרואסונים של פופ נ' פופ / צילום: אסף קרלה

"אנשים היו צריכים בקורונה יותר מתוק, יותר צבעוני, והקרואסונים התיישבו בול על הצרכים האלה. בזמן הקרוב אפרד מהם. היה בהם נחמה שנכונה לתקופה, ועכשיו כשחוזרים לשגרה הגיע הזמן לדברים חדשים", אומר בן נתן.

כרגע עולות ובאות במאפייה של השף היצירתי עוגות עונתיות כמו עוגת בטטה ושמן זית ("הטוויסט שלנו לעוגת גזר, שאני אישית שונא. אולי בגלל שקראו לי 'גזר-גזר' בילדות", מודה השף הג'ינג'י), עוגיות המאירי וזעתר טרי - ועוד. מי שרוצה להיפרד מהקרוסואנים יכול לעשות כן בחודש הקרוב, בבולנז'רי או בוולט.

עוד בקרואסונים: מאפי הבוקר המופתייים של קורון פטיסרי שבעברון, בין שבי ציון לנהריה.

פופ נ פופ בייקרי. הארבעה 28, תל אביב / קורון פטסירי. עברון