צרות בצרורות באקסיליון: פרויקטים מתבטלים, בכירים פורשים, והמניה מתרסקת

דני ימין, לשעבר מנכ"ל מיקרוסופט ישראל, התפטר מדירקטוריון חברת הטכנולוגיה, שדיווחה במקביל על סיום תפקידם של שניים משלושת מנהליה הבכירים, בהם בעל שליטה באקסיליון • המניה קרסה 80% מתחילת השנה

התוכנה של אקסיליון לניהול וייעול תחבורה חכמה בערים / צילום: מצגת החברה
התוכנה של אקסיליון לניהול וייעול תחבורה חכמה בערים / צילום: מצגת החברה

הבשורות השליליות ממשיכות לרדוף את חברת הטכנולוגיה אקסיליון , שסובלת כבר תקופה משיבושים בתוכניות ההתפתחות העסקית שלה ומקריסת ערך המניה, וכעת גם מבריחת חלק ממנהליה ואנשי המפתח שלה. המניה צונחת היום מעל 20% בבורסת ת"א.

על רקע הסנטימנט השלילי בעסקיה, דני ימין, שעמד בראש מיקרוסופט ישראל בעבר, הודיע על התפטרות מתפקידו בדירקטוריון החברה, אליו הצטרף לפני קצת יותר מחצי שנה, ללא פירוט לגבי סיבת עזיבתו.

ימין, שהצטרף לאקסיליון בדצמבר 2020, כאמור, כיהן במשך כעשור כמנכ"ל מיקרוסופט ישראל, וכן שימש במשך 3 שנים כסגן נשיא מיקרוסופט סין, ובדוחותיה הכספיים לשנת 2020 הגדירה אותו אקסיליון גם כסגן יו"ר הדירקטוריון ומנהל טרנספורמציה.

במקביל להודעתו של ימין הודיע גם אילן וייצמן, אחד מבעלי השליטה באקסיליון, על סיום תפקידו כסמנכ"ל טכנולוגיות (בנובמבר) והודעה דומה הגיעה גם מצידו של דני דניאל, המכהן כסמנכ"ל בינה מלאכותית בחברה.

וייצמן ודניאל מוגדרים בדוחותיה הכספיים של אקסיליון כשניים משלושה חברי צוות ההנהלה הבכירה, לצידו של אורן דרור, שותפו של וייצמן בהחזקות בחברה, המכהן כמנכ"ל ויו"ר אקסיליון. לפי החברה, כל אחד מהשלושה הוא בעל "ידע ייחודי בתחום פעילותה של החברה" ויכולות נוספות אשר "קריטיים לפעילותה".

וייצמן נכלל אשתקד בעשיריית שיאני השכר הישראלים בבורסה, ועמד בראש המתוגמלים באקסיליון, עם עלות העסקה שהגיע ל-14.5 מיליון שקל - עיקרה, בסכום של קרוב ל-13 מיליון שקל, ניתן לו כתגמול הוני.

 
  

גל עליות יוצא דופן

אקסיליון תחבורה חכמה עוסקת בפיתוח, ביישום ובהטמעה של תוכנה מבוססת בינה מלאכותית, לניהול וייעול של מערך התחבורה בערים. החברה מוזגה לשלד בורסאי בסוף שנת 2020 ותוך חודשים ספורים, על רקע ההייפ האדיר סביב חברות טכנולוגיה שצבר תאוצה במהלך משבר הקורונה, מנייתה הציגה תשואה דמיונית של יותר מ-2,000%, ומחירה שיקף לחברה שווי של כ-1.3 מיליארד שקל בתחילת השנה הנוכחית.

גל העליות יוצא הדופן סידר לאקסיליון כניסה מהירה למדדי דגל בבורסה המקומית - ת"א 90 ות"א 125 - וכל זאת למרות שבתוצאותיה הכספיות היא מציגה הכנסות מצומקות של מיליוני שקלים בודדים.

אלא שלאחרונה התהפך הגלגל והחברה סובלת מסנטימט שלילי בעסקיה, שהשבוע התחזק עם הודעה שלפיה לא אושר לה ביצוע פרויקט פיילוט לניהול מערך התחבורה בעיר ריימס שבצרפת, הודעה שהגיעה כחצי שנה לאחר מזכר הבנות לא מחייב שנחתם בעניין.

דיווח זה מתווסף להודעות קודמות של החברה אודות  החלטה שנתקבלה בארה"ב "שלא להתקדם עם ביצועו של פרויקט הקמת עיר דיגיטלית" שתוכננה בעיר אספן בקולורדו, וכן החלטה של החברה עצמה "לעצור בדיקות ופעולות לרישום מניות החברה בנאסד"ק לאור שינויים בתנאי השוק".

קריסה של 80% מתחילת השנה

ירידות חדות במיוחד שנרשמו במניית החברה במהלך המסחר, והתקרבו ל-30% הובילו להפעלת ממתן תנודות, והשלימו לה צלילה של כ-60% מתחילת החודש ושל כ-85% מתחילת השנה. אחרי גל הירידות האחרון, שווי השוק של אקסיליון התכווץ לכ-170 מיליון שקל, והחזקות שני השותפים, דרור ו-וייצמן, התכווצו לפחות מ-40 מיליון שקל כל אחד.

מי שעוד סובלים מירידת הערך המהירה באקסיליון הם כמה גופים מוסדיים שהשקיעו בה בסוף השנה שעברה כ-60 מיליון שקל, בזמן נסיקתה, לפי שווי חברה של כ-800 מיליון שקל, ובהם בתי ההשקעות אקסלנס ומור, חברת הביטוח הפניקס, אלפא ערך, קרן קוליברי ועוד.

עוד מהימים האחרונים, במסגרת פרויקט האנליזה של הבורסה חברת פרוסט אנד סאליבן עדכנה את מחיר היעד למניית אקסיליון לכ-16 שקל - גבוה בכ-120% מערכה הנוכחי. זאת אחרי שרק בחודש אפריל מחיר היעד של פרוסט למניה עמד על קרוב ל-53 שקל (גבוה בכ-650% מערכה הנוכחי).

כן עדכנה אקסיליון לאחרונה אודות על כתב תביעה כנגד דרור ו-וייצמן, וכן כנגד החברה וחברה בת שלה, במסגרתה מבקש התובע לקבל סעד הצהרתי לפיו הוא זכאי ל-30% ממניות החברה שבידי צמד השותפים - הדוחים מצידם את טענות התובע.