מעולה במציאת הפתרונות ובשכנוע אגוזים קשים לפיצוח: הכירו את המנכ"ל החדש של משרד ראש הממשלה

מבדיקת העבר המקצועי של המנכ"ל החדש שמינה רה"מ נפתלי בנט ושיחות עם עמיתים, עולה כי יאיר פינס יודע למצוא פתרונות טובים למחלוקות, ויש לו יכולת שיח עם גורמים שונים מקהלים שונים • מהם האתגרים העומדים בפניו, מהו ניסיונו המקצועי, ומה חושבים עליו בכירים שעבדו עמו בעבר?

יאיר פינס / צילום: איל יצהר
יאיר פינס / צילום: איל יצהר

מנכ"ל משרד ראש הממשלה משול למנצח על תזמורת שצריך לדאוג לעבודה מתואמת של המנכ"לים והמשרדים בממשלה, ולא של אוסף סוליסטים. ליצור תזמורת שמנגנת בתיאום על פרטיטורה אחת ולא מושכת לכיוונים נוגדים. כך מגדיר רענן דינור - אחד מהמוערכים שבמנכ"לי משרד ראש הממשלה - את התפקיד. ומבדיקת העבר המקצועי של המנכ"ל החדש יאיר פינס ושיחות עם עמיתים, עולה כי לתאם ולמצוא פתרונות טובים למחלוקות הוא יודע.

כך למשל כשהייתה מחלוקת בין הסיעות החרדיות לראש הממשלה נתניהו ב-2015 אודות העלאת קצבאות הילדים, קידם פינס את רעיון החיסכון לכל ילד במקום הגדלת קצבאות רוחבית המנוגדת לתפיסה הכלכלית של נתניהו, האוצר ורוב המומחים.

פינס נולד וגדל בבני ברק למשפחת "סרוגים" אך עם שורשים חרדיים וכמובן סביבה חרדית בבני ברק, הסתדר היטב עם הפוליטיקאים מהמגזר, וחשוב מכך כיוון את דרישותיהם לאפיקים מועילים יותר למשק, דוגמת החיסכון לכל ילד. הוא למד בישיבת ההסדר הר עציון, סוג של ישיבת דגל שגידלה לא מעט אישי ציבור ובהם שופטי בית המשפט העליון סולברג ומינץ, זאב אלקין, המבקר אנגלמן, האלוף גרשון הכהן, הרבנים יובל שרלו, בני לאו וחיים נבון ועוד.

הוא מחזיק בתואר ראשון בכלכלה וחשבונאות ותואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן. כן היה עמית מחקר בבית הספר לממשל קנדי באוניברסיטת הארוורד. לאוצר נכנס ב-2007 ובין השאר ריכז עבודת צוות שמינה שר האוצר יאיר לפיד ב-2013 בסוגיית משבר הדיור - ואחת מהמלצותיו הייתה הקמת הותמ"לים - שכעת מבקשת שרת הפנים שקד לחדש את פעילותן. הוא והגיע לתפקיד סגן הממונה על התקציבים, שם היה אחראי על תקציבי הבריאות, החינוך, הביטוח הלאומי, הרווחה והקליטה. בנט, נזכיר, היה שר החינוך במקביל ולשניים שעות רבות של פגישות ועבודה על תקציבי המשרד.

בכיר בשירות הציבורי שעבד לצידו של פינס אומר כי העבודה שם עיצבה אותו במשאים ומתנים עם מנכ"לי המשרדים והשרים שמעליהם, וכי התבלט ביכולותיו להגיע להסכמות ופתרונות בהידברות ובלי כיפופי ידיים. לאחר חזרתו מהארוורד מינה אותו שר השיכון לשעבר ליצמן למנכ"ל משרדו, שם כיהן בשנה האחרונה. הוא יישם מקצת ממסקנותיו במחקר בהארוורד בתוכנית דיור למשתכן, ובין הישגיו שם נרשמו הסכמות עם רמ"י במחלוקות בעלות על דירות בדיור הציבורי, שם השתמש גם בנסיונו כמשנה למנכ"ל רמ"י.

דינור אומר כי הניסיון בשירות הציבורי מעניק יתרון גדול לתפקיד מנכ"ל משרד רטש הממשלה, ובוודאי למי שהיה בכיר באוצר, עבר בכמה משרדים ורשויות והיה גם מנכ"ל משרד ממשלתי. לדבריו, לפינס בממשלה הנוכחית תפקיד מהותי עוד יותר בהנמכת מחלוקות בין השרים והמשרדים המשתייכים למפלגות ואידאולוגיות שונות, בשמירתם בעצימות נמוכה ובהגעה לפתרונות ופשרות מהירים כדי למנוע זעזועים - שבממשלה הזו יש להם פוטנציאל גבוה.

דינור מוסיף עוד הערה חשובה: השירות הציבורי והפקידות הבכירה ספגו מכות קשות בשנים האחרונות וצריך לשקמם. בשנים האחרונות הסבירו להם הפוליטיקאים כמה הם לא חשובים ושאפשר להחליפם - וכעת הגיע הזמן להחזיר להם את הביטחון ואת תחושת המסוגלות לבצע עבודה ברמה גבוהה.

פינס, לפי העמית ממשרד האוצר, מעולה במציאת הפתרונות ובשכנוע אגוזים קשים לפיצוח, וביכולת שיח עם גורמים שונים מקהלים שונים. עם זה הוא מוסיף כי המנכ"ל החדש יצטרך לגלות כישורי מנהיגות ברמה אחרת כדי להוביל את הניהול המקצועי של הממשלה ובעיקר למצוא את הפשרות התקציביות בעידן של גירעון גדול מחד והסכמים והבטחות קואליציוניים מאידך.

באגף התקציבים יש לו עבר משותף למנכ"ל משרד האוצר רם בלניקוב, המספק לו את הרקע הנדרש אבל גם את הקרבה לעמדה ה"אוצרית" לשמירת הקופה - מה שצפוי לספק עימותים עם המשרדים האחרים.