מסע ההתאוששות נמשך: קבוצת דלק גייסה כחצי מיליארד שקל באג"ח מובטחות

סדרה ל"ה תובטח בשעבוד על יחידות השתתפות של דלק קידוחים, שמוחזקות בידי קבוצת דלק, ושהיו חופשיות עד כה

מנכ"ל קבוצת דלק, עידן וולס / צילום: רון קדמי
מנכ"ל קבוצת דלק, עידן וולס / צילום: רון קדמי

מסע ההתאוששות של קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, נמשך. קצת יותר משנה לאחר שנראה היה כי הקבוצה בדרך הבטוחה להסדר חוב, לנוכח חובות ענק מחד וקריסת מחיר הנפט מאידך, ממשיכה דלק לגייס מזומנים, וביום ה' האחרון היא השלימה גיוס של 518 מיליון שקל בהנפקת אג"ח מסדרה ל"ה החדשה. סדרה ל"ה תובטח בשעבוד על יחידות השתתפות של דלק קידוחים, שמוחזקות בידי קבוצת דלק, ושהיו חופשיות עד כה.

בסך הכול נרשם ביקוש כולל של 770 מיליון שקל בשני המכרזים (המוסדי והציבורי) להנפקת האג"ח. בעקבות הביקוש הגבוה גם במכרז הציבורי, ירדה הריבית השנתית שתשלם אג"ח ל"ה ל-7.2%, וזאת לעומת ריבית של 7.5% שנקבעה במכרז המוסדי המקדים.

איגרות החוב מסדרה ל"ה אינן צמודות למדד כלשהו, ועתידות להיפרע בחמישה תשלומים לא שווים בין סוף שנת 2023 לסוף שנת 2027. משך החיים הממוצע (מח"מ) של אג"ח ל"ה עומד על 4.2 שנים.

המניה זינקה 250% מהשפל של מרץ 2020 

קבוצת דלק נסחרת בשווי של 3.3 מיליארד שקל, לאחר עלייה של 250% במניה מרמת השפל של מרץ 2020 (אך עדיין נמוך ב-70% ממחיר הממניה טרם פרוץ המשבר). הקבוצה מחזיקה באופן ישיר ב-54.2% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים, שעוסקת בחיפוש ובהפקה של גז ממאגרים בים התיכון, ומחזיקה במאגרי לוויתן ותמר. כ-40% מיחידות השתתפות אלו, בעלות שווי שוק של כ-2.4 מיליארד שקל, משועבדות לסדרות האג"ח הלא מובטחות של קבוצת דלק.

יתרת יחידות ההשתתפות, בעלות שווי שוק של כ-900 מיליון שקל, נקיות משעבוד ומיועדות לשמש כביטחונות לסדרה ל"ה החדשה. על פי שטר הנאמנות של אג"ח ל"ה, יעמוד יחס החוב לבטוחה על 100% (1:1), ובאפשרותה של קבוצת דלק להגדיל את היקף הסדרה לכ-900 מיליון שקל.

יש לציין כי בתזרים המזומנים החזוי שפרסמה קבוצת דלק בסוף החודש שעבר העריכה החברה כי תגייס בשנתיים הקרובות 510 מיליון שקל בהנפקת איגרות חוב המובטחות בשעבוד על יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים. בחברה העריכו אז גיוס של 260 מיליון שקל ב-2021 ועוד 250 מיליון שקל ב-2022, כך שגיוס הסכום כולו כבר כעת מהווה הישג לחברה.

את ההנפקה הובילה הנהלת קבוצת דלק בראשות המנכ"ל עידן וולס. מדובר בגיוס הראשון שמבצעת קבוצת דלק אחרי יותר משנתיים, וגם הראשון שהיא מבצעת לאחר ההסדר עם מחזיקי האג"ח הלא מובטחות, שסוכם לפני כשנה.

בתגובה להצלחת ההנפקה נסחרת היום אג"ח ל"ד של קבוצת דלק בעלייה של 1.5%, למחיר המשקף תשואה שנתית לפדיון של 8.5%. לאג"ח ל"ד מח"מ של 4.1 שנים והיא אינה צמודה למדד, כך שהיא דומה במאפייניה לסדרה ל"ה החדשה, למעט הביטחונות הקיימים באג"ח ל"ה, ושאינם קיימים באג"ח ל"ד.


נערכת להנפקה של איתקה בלונדון

במקביל עוסקת כיום קבוצת דלק בהכנת הנפקתה של החברה הבת, איתקה, בבורסה של לונדון. לקראת ההנפקה פועלת איתקה לבצע מימון מחדש של מסגרות האשראי שלה, אשר יעריך את מח"מ החוב וירחיב את המסגרות.

איתקה עוסקת בהפקת נפט בים הצפוני, וזינוק של 47% שנרשם מתחילת 2021 במחיר הנפט מסוג ברנט - עד רמה של 76 דולר לחבית - מגדיל את הכנסותיה הצפויות ומסייע לה במימון מחדש של קווי האשראי שלה.

מהלך המימון מחדש צפוי להסתיים בשבועות הקרובים, ולאחריו מתכננת איתקה לחלק כ-300 מיליון דולר לקבוצת דלק (975 מיליון שקל), בדרך של דיבידנד או החזר הלוואות בעלים. סכום זה, יחד עם הסכום שהתקבל מהנפקת סדרה ל"ה ומקורות נוספים, אמורים לאפשר לחברה להשלים פירעונות של 2.36 מיליארד שקל מ-1 באפריל 2021 עד 31 במרץ 2022.