קונים יותר תרופות: עלייה של 16.5% ברכישות בכרטיסי אשראי מתחילת השנה

העלייה היא ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה, בה פרצה בחודש מרץ מגפת הקורונה • העלייה הגדולה היא ברכישת שירותים בעיקר בשירותי הרפואה, ואחריה ברכישת מזון ומשקאות

קניות בכרטיס אשראי / צילום: Shutterstock
קניות בכרטיס אשראי / צילום: Shutterstock

הרכישות בכרטיסי אשראי ממשיכות לצמוח, ובחודשים מרץ-מאי האחרונים נראה כי ציבור השאיר את משבר הקורונה מאחור, כשסך הרכישות בכרטיסי האשראי עלו ב-16.5% מתחילת השנה, וב-15.3% מתחילת מרץ ועד מאי. הנתונים משקפים גם עלייה בשימוש בכרטיסי האשראי של הצרכנים, וגם עלייה בצריכת השירותים ובמחיריהם.

הקבוצה שמובילה את הרכישות בכרטיסי האשראי היא מוצרים ושירותים אחרים, המהווה 48% מסך הרכישות. בקבוצה זו, נרשמה עלייה של 6.1% במרץ-מאי 2021, בחישוב שנתי. קבוצה זו מורכבת מכמה סוגי שירותים: ענף שירותי רפואה ותרופות רשם בתקופה זו עלייה של 17.6% בחישוב שנתי, ענף ציוד ושרותי תחבורה עלייה של 12.7% בחישוב שנתי, בענף ספרים, ציוד משרדי ופרסום עלייה של 7.6% בחישוב שנתי, בענף דלק, חשמל וגז עלייה של 5.7% בחישוב שנתי, בענף מחשבים ותוכנה עלייה של 5.5% בחישוב שנתי, ובענף ציוד ושרותי תקשורת עלייה של 2.1% בחישוב שנתי.

במוצרי התעשייה שמהווים 17% מסך הרכישות בכרטיסי אשראי, נרשמה עלייה של 8.4% במרץ- מאי 2021 בחישוב שנתי, מזה, בענף הלבשה והנעלה עלייה של 28.7% בחישוב שנתי, בענף הרהיטים ירידה של 4.4% בחישוב שנתי, ובענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה ירידה של 6.4% בחישוב שנתי. בקבוצת המזון והמשקאות (כולל שירותי אוכל), המהווה 16% מסך הרכישות, חלה עלייה של 8.8% במרץ- מאי 2021, בחישוב שנתי.

הקבוצה הרביעית היא שירותים, המהווה 19% מסך הרכישות. בקבוצה זו חלה עלייה של 20.6% במרץ- מאי 2021 בחישוב שנתי, כאשר בענף שירותי ממשלה ועירייה חלה עלייה של 15.4%, ובענף הביטוח חלה ירידה של 2.2%.

הנתונים שמציגה הלמ"ס הם מנוכי עונתיות, ומתבססים על רכישות של צרכנים פרטיים בכרטיסי אשראי מתקבלים מכל חברות כרטיסי האשראי הפועלות בישראל, ומחולקים לפי ארבע קבוצות רכישה ראשיות ולפי ענפי משנה, בהתאם לסיווג בתי העסק על ידי חברות האשראי. הרכישות בכרטיסי אשראי מדווחות לפי סכום הרכישה הכולל של הצרכנים בבתי העסק, ומתייחסות לרכישות של ישראלים בארץ בלבד.