נתוני הכלכלנית הראשית: מספר עסקאות הנדל"ן שבר השנה את שיא כל הזמנים

מסקירת הכלכלנית הראשית באוצר עולה כי בשליש הראשון של השנה נרכשו מעל 44 אלף דירות • הזוגות הצעירים והמשקיעים הובילו את העליות הגדולות בהיקפי העסקאות

שכונת מגורים בבנייה / צילום: איל יצהר
שכונת מגורים בבנייה / צילום: איל יצהר

קצב רכישת הדירות נמצא בשיא כל הזמנים - כך עולה מנתוני אפריל 2021, שנכללים בסקירת הכלכלנית הראשית באוצר. בחודש אפריל נרכשו 10.9 אלף דירות, ובכך הוא הביא את היקף הרכישות בשליש הראשון למעל 44 אלף דירות - דבר המאותת על קצב שנתי בלתי נתפס של יותר מ-130 אלף דירות. שני הסקטורים המובילים את העליות הגדולות בהיקפי העסקאות הם הזוגות הצעירים והמשקיעים.

ההתראה של שר השיכון הנכנס זאב אלקין לפני כשבועיים, לפיה שוק הדירות צפוי לעבור עליות מחירים נוספות בתקופה הקרובה, מקבלת חיזוק משמעותי הן מנתוני היקף המשכנתאות והן מנתוני העסקאות. הביקושים לדירות מצויים בימים אלה בשיא לפחות מאז שנות התשעים של העלייה הגדולה.

הזוגות הצעירים הם הגורם הראשי שמלבה את השוק. בשליש הראשון של השנה הם היוו 49% מהשוק. הגורם השני שמלבה את השוק הם המשקיעים, שבשליש הראשון היוו 19% מהשוק, והם מתקרבים במהירות לחלקם בשוק בתקופה של לפני מינויו של משה כחלון לשר האוצר.

הזוגות הצעירים והמשקיעים מתחרים זה בזה

בניתוח רמות המחירים של הדירות שרכשו המשקיעים לעומת אלו שנרכשו על ידי הזוגות הצעירים, מצאה הכלכלנית הראשית התנגשות. כלומר, שני הפלחים מתמודדים על דירות במחירים דומים, ובממוצע ארצי היה מחיר דירה יד שנייה שרכשו המשקיעים נמוך ב-5% בלבד מאלו שנרכשו על ידי הזוגות הצעירים. באזור נתניה פער זה עומד על אפס.

דוגמאות לתחרות הזו: המשקיעים שמתמקדים באזור רחובות, נס ציונה, ראשון לציון ומודיעין רוכשים דירות של כ-1.75 מיליון שקל בממוצע, בעוד שהזוגות הצעירים רכשו שם דירות ב-1.65 מיליון שקל בממוצע; באזור המרכז המשקיעים רכשו דירות ב-1.85 מיליון שקל בממוצע בעוד שהזוגות הצעירים רכשו דירות ב-1.76 מיליון שקל; בנתניה המשקיעים רכשו דירות ב-2.08 מיליון שקל ואילו הזוגות הצעירים ב-2.09 מיליון שקל.

אלו דוגמאות בולטות לתחרות שבין שני המגזרים הללו, שלדעת גורמים באוצר, מקשה על זוגות צעירים לרכוש דירות, כי לרוב הם חלשים כלכלית יותר מהמשקיעים. בחיפה, לעומת זאת, אין כמעט תחרות: המשקיעים רוכשים דירות במחיר ממוצע של 826 אלף שקל, בעוד שהזוגות הצעירים מעדיפים דירות של כ-1.3 מיליון שקל; בירושלים המצב הפוך, לפיו המשקיעים רוכשים ב-1.96 מיליון שקל בממוצע והזוגות הצעירים רוכשים ב-1.76 מיליון שקל. גם כאן התחרות בין שני המגזרים על אותן דירות - פחותה.

התופעה הזו נובעת, להערכת הכלכלנית הראשית, מכך שהמשקיעים רכשו באפריל האחרון דירות זולות יותר מאשר בעבר, כדי לשמור על מדרגת מס הרכישה הנמוכה ביותר של 5%, שמגיעה עד למחיר דירה של 1.295 מיליון שקל.

מצד שני שוב בולטת הנוכחות של המשקיעים משני עברי המתרס - הן כרוכשים והן כמוכרים. מכירות המשקיעים בחודש אפריל עמדו על 2.2 אלף דירות שקיזזו את הדירות שהם רכשו ולראשונה מאז חודש נובמבר אשתקד חזר לרדת "מלאי" הדירות בידי משקיעים.

מאז החל לרדת לראשונה מלאי הדירות בידי משקיעים באפריל 2016, נגרעו ממנו עד אפריל 2021 כ-26 אלף דירות.