לאומי קוטף את פירות: רווחים של 350 מיליון שקל מאיירון סורס וריטיילורס

לזרוע ההשקעות של לאומי רווח של כ-253 מיליון שקל (רובו "על הנייר") מהשקעתה באיירון סורס, שהתמזגה לספאק והחלה להיסחר בשווי של כ-11 מיליארד דולר

בנק לאומי / צילום: איל יצהר
בנק לאומי / צילום: איל יצהר

בחודשים האחרונים קשה לפספס את ריבוי הדיווחים על אודות השקעות חדשות ומימושים רווחיים שמגיעים מכיוונה של לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי - החולשת כיום על תיק השקעות בהיקף של יותר מ-3 מיליארד שקל, אשר כולל מגוון החזקות בתחומי האנרגיה, הקמעונות, הפיננסים, הנדל"ן והטכנולוגיה.

כעת מדווחת החברה על הצפת ערך מרשימה בשתיים מהשקעותיה, שתניב לה רווח מצרפי, לפני מס, של כ-350 מיליון שקל ברבעון השני של 2021.

הכוונה היא לרווח, שרובו "על הנייר" עדיין, של כ-253 מיליון שקל (לפני מס) שתרשום לאומי פרטנרס מהשקעתה בחברת הטכנולוגיה איירון סורס, שהחלה להיסחר השבוע בנאסד"ק בשווי של כ-11 מיליארד דולר, לאחר מיזוג לחברת הספאק Thoma Bravo Advantage.

לאומי פרטנרס רכשה את מניותיה בחברה זו בשנת 2014 תמורת 35 מיליון שקל בלבד, ועתה, במסגרת המיזוג, מכרה מניות ברווח של כ-39 מיליון שקל, ובידה נותרו מניות המהוות כ-0.75% מהון איירון סורס, המגלמות לה רווח של 214 מיליון שקל נוספים. על מניות אלו חלות הוראות חסימה חוזית למשך שישה חודשים, החלות על בעלי מניות איירון סורס.

הרווח השמן מההשקעה באיירון סורס מצטרף לרווח גדול נוסף שתרשום לאומי פרטנרס ברבעון השני של 2021, בעקבות השקעה מוצלחת ברשת חנויות אופנת הספורט ריטיילורס מקבוצת פוקס, שבוצעה בפברואר אשתקד.

לפני כחודשיים מימשה לאומי פרטנרס אופציות למניות ריטיילורס במסגרת הנפקתה של האחרונה, ברווח של כ-90 מיליון שקל, ובידיה נותרו מניות המהוות 6.81% בריטיילורס. 

ריבוי ההשקעות האחרונות של לאומי פרטנרס מגיע לאחר שביולי 2020 אישר בנק ישראל את בקשת בנק לאומי להגדיל בהדרגה את היקף ההשקעות הריאליות המבוצעות נכון להיום באמצעותה, עד ל-12.5% מההון העצמי של הבנק, שעומד על 39 מיליארד שקל נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה.

זאת, כחלק מהאסטרטגיה של לאומי לחיזוק זרוע שתוכל לייצר עבורו רווחיות משמעותית, במקביל לפעילות הבנקאית המסורתית - שבה הוא פועל בזירה תחרותית שצפויה אף להתחזק עם כניסתם בעתיד לפעילות של בנקים דיגיטליים.