משבר הנדל"ן יחריף? יצרניות הבטון הגדולות מעלות מחירים

בחסות העלאת התמלוגים של המדינה על חומרי מחצבה, והתייקרות מחירי ההובלה, רדימיקס והנסון מייקרות את מחיר הבטון באופן כמעט זהה של כ-7% לקוב, במקביל מחירי ההובלה מתייקרים • העלאות המחירים צפויות להתגלגל למדד תשומות הבנייה ולמחירי הדירות

משאית בטון של חברת שפיר / צילום: גיא ליברמן
משאית בטון של חברת שפיר / צילום: גיא ליברמן

מחירי הדירות החדשות צפויים לזנק בטווח הזמן המיידי באלפי שקלים ועד כעשרות אלפי שקלים, בשל עליה במחירי הבטון. כך עולה ממסמכים שהגיעו לידי גלובס ולפיהם שתיים משלוש השחקניות הגדולות בתחום, הנסון ורדימיקס מעלות את המחירים החל מה-1 ביולי בהיקף כמעט זהה של כ-7%. לגלובס נודע כי גם חברת שפיר, המתחרה הגדולה השלישית בתחום, מעלה מחירים.

במקביל, החברות מעלות גם את מחירי ההובלה בטווח של 7%-10%. הסיבה המיידית למהלך היא העלאת המדינה את התמלוגים על חומרי מחצבה בשיעור של שלושה שקלים לטון, החל מה-1 ביולי. בשנה הבאה מתוכננת העלאת תמלוג נוספת בשיעור דומה.

 

תחזית השווא של רשות מקרקעי ישראל

בדוח של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לעניין העלאת התמלוג מדצמבר האחרון, נכתב כי "לא הוצגה כל ראייה ואין יסוד סביר שההתייקרות בתמלוג תתגלגל במלואה למחירי המוצרים". כעת, נראה כי מלוא ההתייקרות אכן מתגלגלת לרוכשי הדירות, ואף למדינה עצמה כמי שצורכת בטון בהיקפים גדולים לפרויקטי תשתיות גדולים.

במכתב ששלחה לאחרונה רדימיקס ללקוחותיה נכתב כי, "עקב התייקרות בתשומות חומרי הגלם לייצור בטון, ולנוכח העלייה בתשלום תמלוג חצץ למדינה ובמרכיבי הבטון, הרינו להודיע על התייקרות מוצרינו". נכתב גם שכל סוגי הבטון יתייקרו בשיעור של 6% לקוב כאשר באילת ובת"א, שם קיימות "מגבלות תנועה קשות", ההתייקרות תהיה בשיעור של 8%. לפי המכתב, שירותי ההובלה יתייקרו ב-10%.

גם המתחרה הנסון מעלה מחירים. "בעקבות החלטת רמ"י להעלות את התמלוג המשולם למדינה בגין חומרי מחצבה החל מה-1 ביולי וכן עקב עליה בתשומות הבטון המובא ומחירי ההובלה הימית והיבשתית הרינו להודיעכם על שינוי במחיר", נכתב ללקוחותיהם.
כאן מדובר על התייקרות של 7% לקוב לכל סוגי הבטון, והתייקרות דומה על מחירי ההובלה. כאמור, לגלובס נודע כי גם חברת שפיר, מעלה מחירים.

יתגלגל לצרכן

מנכ"ל חברת רוטשטיין בנייה, אבישי בן חיים, הסביר בשיחה עם גלובס שאת ההתייקרות במחירי הדירות החדשות נראה בתוך שבועות ספורים. "אנחנו עובדים על מרווחים עקביים, ואם מעלים לנו את המחיר בצורה כה משמעותית, זה ללא ספק יתגלגל בסופו של יום ללקוח".

להתייקרות תהיה גם השפעה על מי שכבר רכש דירות חדשות. זאת כיוון שאלה צמודים למדד תשומות הבנייה שמושפע גם מבטון. יוזכר כי מדד תשומות הבנייה כבר עלה השנה בשיעור של 2.8%.