כשרות | דעה

העברת הכשרות לרבנים המקומיים רק תחמיר את הבעיה

נראה שהכלל לפיו מציאת פתרון דורש ניתוח מוקדם של הבעיה על כל מרכיביה לא חל עד היום על מערכת הכשרות בישראל • בנספח להסכם, עליו חתמו כל ראשי סיעות הקואליציה, סוכם לשנות את חוק איסור הונאה בכשרות, כך שכל רב מקומי יוכל לתת שירותי השגחה ופיקוח בכל מקום בארץ • פתרון זה, לא רק שלא ייתן מענה לפס"ד של בג"ץ, ולכשלים שמצא מבקר המדינה, הוא אף עלול להחמיר את כל אחת מהבעיות

תעודת כשרות / אילוסטרציה: שאטרסטוק
תעודת כשרות / אילוסטרציה: שאטרסטוק

סטיב ג'ובס טען, שרוב הבעיות נראות בתחילה כאילו יש להם פתרון פשוט, אבל כשמתעמקים בהן, מגלים שהן מכילות שכבות של מורכבות, שלא הבחינו בהן קודם לכן, וכך באופן בלתי נמנע הפתרונות הופכים מפותלים ומורכבים יותר. האתגר הוא למצוא פתרון פשוט שמטפל בכל המורכבויות.

נראה שהכלל לפיו מציאת פתרון דורש ניתוח מוקדם של הבעיה על כל מרכיביה לא חל עד היום על מערכת הכשרות בישראל. בהסכם הקואליציוני, שנחתם לפני שבוע, סוכם שהשר לשירותי דת והסיעות השותפות להסכם זה יתמכו בחקיקה בתחום הכשרות לטובת יצירת תחרות בין גופי כשרות שונים. בנספח להסכם עליו חתמו כל ראשי סיעות הקואליציה סוכם לשנות את חוק איסור הונאה בכשרות, כך שכל רב מקומי יוכל לתת שירותי השגחה ופיקוח בכל מקום בארץ.

לעומת הממשלה החדשה, שהגדירה את היעדר התחתרות כבעיה המרכזית של מערכת הכשרות, שיש לטפל בה, בית המשפט העליון דווקא ראה בצורך לנתק את הזיקה הכלכלית בין המשגיח לבית העסק המושגח כבעיה המרכזית של מערכת הכשרות. עתירה שהוגשה בשנת 2004, דרשה שמשגיח כשרות לא יועסק ולא יקבל את שכרו מבית העסק שתחת השגחתו, נידונה במשך למעלה מ 13 שנים. במהלך הדיונים הוקמו מספר ועדות ממשלתיות במשרד במשפטים, במשרד לשירותי דת וברבנות הראשית בניסיון למצוא פתרון לסוגיה זו. לפני 4 שנים נתן בית המשפט פס"ד, המחייב את המדינה למצוא דרך להעסקת משגיחי הכשרות. יישומו של פסק הדין עדיין לא נראה באופק.

מבקר המדינה, שערך בשנת 2016 ביקורת עומק על מערכת הכשרות, זיהה כשלים שונים במערכת, בין היתר : חוסר תפקוד של מחלקות הכשרות במועצות הדתיות, דרישות השגחה ותשלום שונות בהפרשים של מאות אחוזים מבתי עסק דומים, היעדרות של משגיחים מבתי העסק או נוכחות בפרק זמן קצר באופן משמעותי מהזמן עבורו משלם בעל העסק, תשלום שכר משגיחים ב'שחור' או בשווה כסף, תוך פגיעה בזכויותיהם כעובדים ובהכנסות המדינה ממסים, פגיעה באפקטיביות של הפיקוח והרגולציה בשל מחלוקות על סמכויות בין הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת, ועוד כהנה וכהנה בעיות מערכתיות, שפחות מטרידות את בעלי העסקים.

העובדה שהממשלה החדשה החליטה להסתער על נושא הכשרות משמחת מאוד, אבל הפתרון המוצע על ידה כרגע, לא רק שלא ייתן מענה לפס"ד של בג"ץ ולכשלים שמצא מבקר המדינה, אלא הוא עלול להחמיר כל אחד מהם. כאשר רב עיר ומועצה דתית לא מצליחים להעניק כשרות כמו שצריך בתחום השיפוט שלהם, אפשר רק לתאר איך הדברים יראו, כשהכשרות תינתן בשלט רחוק.

כשמנתחים את מערכת הכשרות בדרך שסטיב ג'ובס הציע, מגלים את המורכבות שבה, הצורך להגדיר את חלוקת התפקידים בין הרב המקומי, המועצה הדתית, מפקחי ומשגיחי הכשרות ולסנכרן בניהם, ומהצד השני להבין את הצרכים והכאבים של בעלי העסקים וצרכני הכשרות, ובסופו של דבר למצוא פתרון פשוט יעיל וזול, שכולם יוכלו לחיות איתו בשלום.

במהלך הדיון הבלתי נגמר בבג"ץ על ניתוק הזיקה בין המשגיח למושגח, קידמו במשך 5 שנים הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת, בתמיכת משרד האוצר ומשרד המשפטים, 'פיילוט' להשגחה באמצעות חברות כוח אדם. במהלך זה, הושקעו משאבי זמן ותקציב משמעותיים, כשבסופו של התהליך, התברר שהעסקת המשגיח באמצעות החברות הזוכות יכפיל את מחיר הכשרות לבית העסק, ולכן היישום בשטח לא יצא לפועל. מבקר המדינה כתב על כך "לפני פרסום המכרז לבחירת החברה הזכיינית לא בחנו השותפים להחלטה את ההשלכות, שבהפעלת מנגנון כזה, הנוגעות למשאבים הנדרשים להפעלה יעילה ומקצועית שלו, וכן את העלות הצפויה לשעת השגחה בשיטה זו והשפעתה על עלות מוצרי המזון... אין זה סביר, שמהלך כזה - מהלך הטומן בחובו השפעות כלכליות ותפעוליות ומשפיע גם על מעמד המשגיח - ייעשה בלי בחינה מקיפה. היה מצופה שהשותפים להחלטה ינתחו את הסיכונים שבמהלך זה, את יתרונותיו ואת חסרונותיו וישוו בינו לבין חלופות אחרות"

בשנה האחרונה הייתי היועץ המקצועי של השדולה בכנסת לשיפור שירותי הדת בישראל בהובלת ח"כ מתן כהנא, שמונה לאחרונה לתפקיד השר לשירותי דת, ראיתי את האופן שבו הוא למד את הנושאים, את תורות הלחימה ותרבות התחקירים שהביא אתו מחיל האוויר, ואני בטוח שהוא ילמד את מערכת הכשרות על כל המורכבויות שבה, ויוביל פתרון מקיף שיחזיר למערכת הכשרות את אמון הציבור שהיא כל כך זקוקה לו.

בהצלחה מתן, הצלחתך הצלחתינו.

הכותב שימש בעבר כמנהל תחום כשרות במשרד לשירותי דת וכמנהל מחלקת יבוא הבשר ברבנות הראשית, מרצה ומעניק יעוץ משפטי וארגוני בנושא מערכת הכשרות ושירותי הדת בישראל