הגיע הזמן שהקבלנים יפסיקו לחשוש מטכנולוגיה

המאה ה-21 הביאה איתה בעיות חדשות, ומאלצת את ענף הנדל"ן הידוע בשמרנותו להיפתח לטכנולוגיה • קבלנים ויזמים שלא יירתעו מחדשנות יזכו לשלושה סוגי יתרונות על פני המתחרים, וכמו במקרה של הטלפון החכם – לעולם כבר לא יוכלו לשוב לאחור

בנייה / צילום: Shutterstock
בנייה / צילום: Shutterstock

באתר בנייה בקריית אונו פועל מזה מספר חודשים מנוף אוטונומי. את מקומו של התא המצומק בגובה עשרות מטרים מעל פני הקרקע, החליף משרד ממוזג, שבו יושב המנופאי מול מסך וג׳ויסטיק.

המערכת מספקת באופן שוטף אינפורמציה חשובה להפעלת המנוף: משקל, כיוון הרוח, עצמים שונים באתר הבנייה שעשויים להפריע ומתריעה לגבי סכנות בטיחותיות. העבודה מהירה יותר, חסכונית יותר וכמובן - הרבה יותר בטיחותית. על הפיתוח אחראית חברת אולטרה וויז הישראלית, שחברה לחברת הבנייה תדהר לשם עריכת פיילוט באתר בנייה פעיל.

בחיבור הזה כולם מרוויחים - תדהר שנחשפת ראשונה לטכנולוגיה ותוכל להמשיך ולהטמיע אותה באתרים נוספים ובתנאים משופרים לעומת המתחרות, אולטרה וויז שמתנסה בהפעלת הפיתוח שלה באתר פעיל ולבסוף מרוויח גם ענף הבנייה הישראלי כולו, שזוכה בעוד כלי חשוב, שיאפשר לנו לבנות מהר יותר, יעיל יותר ובעיקר בטוח יותר.

ענף הנדל"ן, ששנים רבות היה ידוע בשמרנותו, מתחיל להיפתח לטכנולוגיות ולחדשנות, ויש לכך מספר סיבות: הראשונה היא בעיות חדשות שיוצרות צרכים חדשים. כזה למשל הוא הצורך בהגדלת רמת הבטיחות באתרי הבנייה, שבא בעקבות בעיית ריבוי תאונות הבנייה והגדלת הרגולציה והאכיפה בנושא. טכנולוגיות חדשות פותחו על מנת לתת מענה, למשל בניטור כמות עובדים באתר, בקרה על תדריכים ומשובים, צילום האתר בכל עת התראה על התנהלות חריגה ועוד, הפכו למוצר בסיסי באתרים.

הסיבה השנייה היא התייעלות. כמו כל תעשייה אחרת, גם ענף הנדל"ן מבקש לחסוך בהוצאות, לקצר זמנים ולהפחית תלות בכוח אדם. התייעלות באתרי בנייה נתמכת בטכנולוגיות של רובוטים שצובעים, מטייחים או קודחים, בטכנולוגיות שיתוף מידע בין גורמים שונים בפרויקט - יועצים, מנהלים ועובדים, באופן שמביא לחיסכון עצום בזמן, בטכנולוגיות לשינוע חומרי גלם לאתר באופן מהיר, בטיחותי וחסכוני וכמובן - טכנולוגיות לשווק נכסים הכוללות "סיור" וירטואלי בנכס הנמכר, צפייה ב"נוף" הנשקף מהחלונות, והצעת חלופות עיצוביות שונות לפנים הנכס, כל זאת חודשים ושנים לפני השלמת הבנייה.

ולבסוף, כמו בכל תחום אחר, חשוב שהפועלים בענף יכירו טרנדים עולמיים שישפיעו עליהם במישרין או בעקיפין בעתיד, ויהיו ערוכים לקראתם מבעוד מועד. כך למשל, מי הבין את השלכות השימוש ההולך ומתגבר ברכישת מוצרים דרך האינטרנט, ידע לסמן את הנדל"ן הלוגיסטי כאחד מענפי העתיד לפני האחרים. חברות משרדים שמזהות כעת טרנדים בינלאומיים של סביבת עבודה בריאה, תוכלנה להיערך טוב יותר עם המוצר שאותו הן משווקות. כך גם לטרנד סביבת העבודה היברידית משמעויות כבדות משקל עבור חברות המשרדים - שעמן ניתן להתמודד באמצעים טכנולוגיים.

הניסיון מלמד שמי שחווה טכנולוגיה, נכבש בקסמיה. כפי שבעבר רכשנו את הטלפון החכם הראשון שלנו ותוך שבועות ספורים התקשינו לדמיין איך הסתדרנו בלעדיו, כך כל חברת נדל"ן שהחלה להיחשף לטכנולוגיות ולתרומתן לא תוכל עוד לחזור לאחור, אלא להיפך - תשאף להמשיך להשתכלל וליהנות מיתרונות החדשנות.

הכותבת היא שותפה-מייסדת ב-Bricks Proptech Innovation המשמשת כזרוע חדשנות לחברות נדל"ן