עוד סיבה לחשוש מאינפלציה: סיבוב המשקאות הבא שלכם יעלה יותר

יצרניות האלכוהול ברובן סופגות לעת עתה את התשומות הנוספות הקשורות לייצור בירה, יין ומשקאות חריפים, במקום להעלות מחירים - אבל רק לבינתיים

מדף אלכוהול בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מדף אלכוהול בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

הנה עוד סיבה לחשוש מאינפלציה: ייצור היין, הבירה והליקרים מתייקר.

בכמה יקבים, מבשלות ומזקקות אומרים שהם סופגים את העלויות האלה "לעת עתה", ומחירי המשקאות האלכוהוליים עולים באופן מתון יותר מאשר מחיריהם של מוצרי צריכה אחרים, כך ניתן ללמוד מנתוני הממשלה. אבל זה עשוי לא להימשך זמן רב, מזהירים אנליסטים.

עלויות של דברים כמו אריזות קרטון, אלומיניום לפחיות בירה, מדבקות, הובלה ואנרגיה כולן מטפסות. זה חלק מפרץ רחב יותר של אינפלציה המכה בתעשיות רבות בעולם המפותח, בזמן שכלכלות משתקמות מהסגרים של מגפת הקורונה.

מוקדם יותר השנה, החל כריס סטלר לקבל הודעות דואר אלקטרוניות מספקים שהזהירו את המזקקה שלו בקליפורניה שיתכונן לעליות מחירים. העליות האלה הגיעו, אבל לעת עתה המזקקה של סטלר, Amador & Dry Diggings Distillery, מעכבת העלאה של מחירי הרום, הג'ין והוויסקי שהיא מייצרת.

"קשה להעביר את זה ללקוחות בגלל שמרגע שקובעים את המחיר ננעלים בו", אמר. "צריך להחליט, האם זה זמני או קבוע... כמה אתה יכול לספוג?" העברת משטח של משקאות חריפים הייתה עולה בשנה שעברה 590 דולר וכיום עולה 905 דולר, אמר.

כלכלנים רבים אומרים שהאינפלציה הגבוהה של ימים אלה לא תימשך. הפדרל ריזרב אמר שעליות המחירים "ברובן משקפות גורמים בני חלוף", אבל חברות ולקוחות מרגישים את הצביטה.

יצרניות משקאות רבות מתמודדות עם אותם לחצים על המחירים כמו עסקים רבים, כולל עלויות אנרגיה ושינוע גבוהות יותר. המחיר של העברת משאית עמוסה בירה ורכיביה למרחק של 1,000 קילומטר כמעט והוכפל ועולה כיום 2,000 דולר למבשלות קטנות ובינוניות, בגלל ביקוש גבוה והיעדר נהגים, כך אמר מיטץ' סטיל, מייסד שותף של New Realm Brewing Co. מאטלנטה.

גורם נוסף המשפיע על עלויות הבירה הוא מחיר האלומיניום, שעלה בקרוב ל־70% מאז מאי 2020. מחירה של פחית עלה מטווח שבין 10 לכ־15 סנט, תלוי בגודל, לטווח של 25 עד 40 סנט, אמר סטיל, וזה משקף את הממוצע בתעשייה.

בינתיים, לחצי המחיר האלה עוד לא הגיעו ללקוחות. מדד המחירים לצרכן של ארה"ב רשם עלייה של 5%, על בסיס לא מתואם, במאי לעומת אותו חודש בשנה שעברה. אנשים שילמו 8.6% יותר על רהיטים לבית ומצעים בתקופה זו ו־3.4% יותר על מכוניות ומשאיות חדשות. מחירי המשקאות החריפים בינתיים עלו רק ב־1.6%. גם נתונים מבריטניה ואזור האיחוד האירופי מראים שהעלייה במחירי האלכוהול מפגרת אחרי עליות מחירים בתחומים אחרים.

"בתעשיית הבירה, אתה לא מעלה מחירים אלא אם מישהו אחר מעלה מחיר, כי אחרת תהיה יקר מדי מול התחרות", אמר סטיל ממבשלת New Realm.

ענקיות התעשייה יותר מוגנות, כך אמרו כמה חברות ואנליסטים, בהתחשב בזה שנעלו מחירים אצל כמה ספקים והן לעתים משתמשות במחירי סחורות שלהן כגידור. דובר של אנהויזר־בוש, המבשלה הגדולה ביותר בעולם ויצרנית באדווייזר, אמר שהסביבה האינפלציונית הקיימת, כולל עלויות של חומרי גלם, תהווה גורם משפיע בתמחור אבל יחד עם זאת הגידור נותן לחברה זמן מה להגיב.

מנהל הכספים במבשלה הדנית קרלסברג, היינה דלסגור, אמר שהחברה מתמודדת עם מחיר גבוה לאלומיניום, שעורה, ואריזות במיוחד, אבל היא מוגנת היטב השנה ותהיה מגודרת גם בשנת 2022.

מחיר המדבקות על בקבוקי היין שמייצר הכרם של ניק ווייס בלוייוון, דרום גרמניה עלה ב־5% לעומת המחיר לפני המגפה. הזמן שלוקח להן להיות מודפסות הוכפל לשמונה שבועות בזמן שבתי דפוס נאבקו להתמודד עם עלייה פתאומית בביקוש. מחיר קופסאות הקרטון בהן אורז ווייס תריסרי בקבוקים עלה ב־8%. אבל הוא לא ידרוש מחיר גבוה יותר על הריזלינג שלו, יין לבן. "אתה חייב להיות זהיר עם עליות מחירים", אמר ווייס. "אני לא רוצה לאבד נתח שוק".

זה עשוי להשתנות, במיוחד לגבי בירה, כך אומרים אנליסטים. המבשלות הגדולות יותר באופן טיפוסי מגדרות את עלות האלומיניום בפחיות 12 חודשים מראש.

"הם לא ירגישו פגיעה משמעותית לפני המחצית הראשונה של שנה הבאה", אמר טרבור סטירלינג, אנליסט לענייני משקעות בברנסטיין שאומר שעליות המחיר ללקוחות הן בלתי נמנעות. אנליסטים של מתכות לא בטוחים אם העלייה במחיר האלומיניום תימשך, אבל מעטים מאמינים שהמחיר הגבוה שנקבע למתכת לאחרונה ירד בקרוב.

בנק אמריקה צופה שעלויות התשומה יעלו בכ־10% לענקית המבשלות ההולנדית היינקן בשנה הבאה ומעט פחות לאנהוזיר־בוש וקרלסברג. הבנק אומר שהיינקן תצטרך להעלות מחירים ב־4% עד 5% על מנת לאזן את האינפלציה הזו.

בהיינקן סירבו להגיב על התמחור אבל אמרו שעלויות התשומה צפויות להיות הפכפכות.

בראון־פורמן, יצרנית הבורבון ג'ק דניאלס ומשקאות אחרים, אמרה שראתה עלייה רצינית למדי במחיר הסחורות בתעשייה. "אנחנו צריכים להתחיל להעלות מחירים", המנכ"ל לוסון ווייטינג אמר לאנליסטים בשיחת וועידה מוקדם יותר החודש. "וזו אסטרטגיה שאנחנו הולכים להפעיל בשנה הקרובה".

חברת Constellation Brands, המייצרת את הבירות קורונה ומודלו בין היתר, ציינה רוחות פנים של אינפלציה עקב עלייה בעלות העובדים, שינוע, אלומיניום וזכוכית בשיחה רבעונית עם אנליסטים השבוע, אבל אמרה שהיא צופה שלעת עתה עליות המחירים יהיו קטנות.

"אנו צופים לחצים אינפלציוניים משמעותיים שיתגברו במחצית השנייה של שנת הכספים, כשהגידור שקבענו יסתיים", אמר גארת הנקינסון, מנהל הכספים בחברה, בשיחה על עסקי הבירה שלה. המנכ"ל ביל ניולנדס, עם זאת, אמר שהוא לא צופה שהמחירים יעלו ביותר מ־1% או 2% לכל היותר.

גווין גילפורד השתתפה בהכנת הכתבה.