המחצית הראשונה של 2021: 23 הרוגים בתאונות עבודה

לפי דוח מינהל הבטיחות למחצית הראשונה של 2021 - בהשוואה לשנה שעברה אין ירידה במספר ההרוגים, אולם ביחס ל-2019 יש ירידה ניכרת מ-44 הרוגים, שבמינהל הבטיחות מייחסים אותה להכבדה באכיפה • מתחילת השנה הוגשו רק שלושה כתבי אישום כנגד חברות

הפגנה של תנועת חד"ש במקום שבו נהרג לפני כשבועיים מוסעב אל-נג'די בתאונת עבודה / צילום: חד״ש תל אביב
הפגנה של תנועת חד"ש במקום שבו נהרג לפני כשבועיים מוסעב אל-נג'די בתאונת עבודה / צילום: חד״ש תל אביב

על פי דוח מינהל הבטיחות למחצית הראשונה של 2021 שפורסם היום (ו'), מתחילת השנה נהרגו 23 בני אדם. לפי הדוח, 12 מהם נהרגו בענף הבנייה (על פי מעקב גלובס בשיתוף ארגון קו לעובד בענף הבנייה נהרגו כבר 15 בני אדם מתחילת השנה), ארבעה נהרגו בענף התעשייה, ושמונה נהרגו בתאונות בענפי המסחר והשירותים. בהשוואה לשנה שעברה, אין ירידה במספר ההרוגים, אולם ביחס ל-2019 יש ירידה ניכרת מ-44 הרוגים, שבמינהל הבטיחות מייחסים אותה להכבדה באכיפה.

מהדוח של מינהל הבטיחות עולה כי חברת דניה סיבוס מובילה במספר צווי הבטיחות ומתחילת השנה קיבלה 12 צווי בטיחות. מחמיד תאופיק קיבלה 11 צווים. החברה כבר קיבלה בשנה שעברה התליית רישיון על תנאי וקנס כספי מרשם הקבלנים בשל תאונות קטלניות באתרי הבנייה שלה, אולם ממשיכה לפעול באתרים רבים. תגובת החברות תובא כשתתקבל.

מדניה סיבוס נמסר: ״חברת דניה היא חברת הבנייה והתשתיות הגדולה בישראל. החברה מבצעת עבודות בהיקפים של מיליארדים בשנה ובכלל כך מנהלת כמאה אתרים שעוברים מאות ביקורות בשנה, וטוב שכך. מאחר שכמות הביקורות באתרי הקבוצה גדול לעין שיעור מחברות אחרות, המדד אינו מייצג. חוסר נירמול הנתונים לכמות האתרים, הקפי הביצוע כמות הביקורת וחומרת הצווים מעוות את איכות הנתונים שהוצגו.

"קבוצת דניה היא מקבוצות הבנייה המובילות בתחום הבטיחות בישראל, המשתפת פעולה עם מנהל הבטיחות באופן שוטף ותמשיך לעשות כן. דניה תמשיך לעשות הכל לטובת בטיחות עובדיה ותמשיך בגאווה לבנות את הארץ״.

מתחילת השנה הוגשו רק שלושה כתבי אישום כנגד חברות

בדוח החצי-שנתי של ארגון "קו לעובד" שפורסם אף הוא היום, מטילים ספק ביעילות האכיפה הממשלתית, ובפרט באפשרות של שלילת רישיון קבלן באמצעות רשם הקבלנים. "עיון ברשימת התנאים המצטברים לשם העברת פרטי קבלן שהפר הוראות בטיחות לרשם הקבלנים, כוללת מספר רב של סעיפים עמומים, אשר על פניו מותירים פתח רב מדי לאי-העברת פרטי קבלנים שהינם עברייני בטיחות שיטתיים, ובתוך כך פוגעת בתכליתה העיקרית של מתכונת עבודה זו - יצירת הרתעה".

בדוח נאמר עוד כי לרשות מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, עומדים 100-80 מפקחים בלבד, "ובישראל יש צורך במינימום של 180 מפקחים ומקסימום 370 ,על פי סטנדרט שהתווה ה-oecd למפקחי בטיחות". הדוח מציין גם כי בכלל הענפים חלה עלייה במספר התאונות לעומת השנה שעברה, שנת הקורונה, - וגם לעומת 2019.

מדוח מינהל הבטיחות עולה כי מתחילת השנה עד כה הוגשו רק שלושה כתבי אישום כנגד חברות. הפורום למניעת תאונות עבודה מסר בעניין זה: "הפורום למניעת תאונות עבודה קורא לשר העבודה החדש מאיר כהן, לפעול להקמת יחידת תביעות עצמאית בתוך מנהל הבטיחות בעבודה שתעסוק אך ורק בהגשת כתבי אישום בגין הפרת צווי הבטיחות. רק הבאתם של מפרי הבטיחות לבתי המשפט תגרום להרתעה הרצויה ושמירה על חיי העובדים".

במקביל, הבוקר נערכה בתל אביב הפגנה של תנועת חד"ש במקום שבו נהרג לפני כשבועיים מוסעב אל-נג'די, תושב מזרח ירושלים, בעת שמעלית נפלה מגובה כ-41 קומות באתר הבנייה של פרויקט דה וינצ'י, בביצוע חברת אשטרום, ויזמות של אקרו נדל"ן וקנדה ישראל. הפעילים נשאו שלטים שעליהם נכתב: "דם פועלי הבניין - אשמת ממשלת ישראל".