איירון סורס ופיוניר נכנסו לוול סטריט, אך אלו שינויים הן נאלצו לעשות בדרך?

לפני הכניסה לוול סטריט, איירון סורס סגרה את פעילות מנוע ההתקנות השנוי במחלוקת שלה • וגם למה ביטול המיזוג בין טאבולה לאאוטבריין עשה לשתיהן בסוף רק טוב • סיכום השבוע העמוס שהיה בהייטק

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

איזה שבוע מטורף עבר על ההייטק הישראלי. ביום שלישי מייסד ומנכ"ל איירון סורס לחץ על הפעמון בבורסת ניו יורק והשלים את הפיכת החברה לציבורית לפי שווי 11.1 מיליארד דולר. במקביל, באותו יום בדיוק, חברת התשלומים פיוניר החלה להיסחר בנאסד"ק.

למחרת היה זה סטארט-אפ הסייבר סנטינל וואן שעשה את הבכורה שלו בבורסה בניו יורק, בעוד הנפקת ענק לפי שווי של 9 מיליארד דולר. חברה רביעית שהחלה את המסחר שלה בוול סטריט השבוע הייתה טאבולה, שקיבלה שווי של "רק" 2.6 מיליארד דולר - מה שהיה נחשב עד לא מזמן להנפקה ישראלית גדולה והיום נתפסת פתאום כקטנה יחסית.

בחסות הגאות חסרת התקדים בשוק הטכנולוגיה העולמי, מספר דו-ספרתי של חברות הייטק ישראליות הפכו מתחילת השנה לציבוריות לפי שווי מצרפי כמעט בלתי נתפס של יותר מ-50 מיליארד דולר.

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

1. בדרך להנפקה מוותרים על מוצר הדגל

איירון סורס עשתה היסטוריה כשהפכה להנפקה הישראלית הגדולה ביותר אי פעם, אך כדי להפוך לציבורית החברה נאלצה לקבל החלטה להרוג את מוצר הדגל שלה - מנוע התקנות התוכנה Installcore. מנוע זה, שאפשר למשתמשים להוריד כמה תוכנות מחשב בבת אחת, היה מדפסת הכסף העיקרית של החברה במשך שנים וסיפק במשך תקופה ארוכה רווחים מרשימים, אך גם נותר הפעילות השנויה במחלוקת ביותר של איירון סורס.

2. לייב פורנו אאוט, אמזון אין

נפילת בנק בבליז והדלפה של אלפי מסמכים ממשרד האוצר האמריקאי חשפו את הבעיתיות בתחום כרטיסי הפרה-פייד, המאפשרים העברת כספים בין מדינות באופן דיסקרטי. אירועים אלו חשפו גם את הקשר שבין חברת פיוניר הישראלית-אמריקאית וצ'ויס בנק ממרכז אמריקה, שבין לקוחותיו בעבר נשים שעבדו עבור אתרי לייב פורנו וקיבלו תשלום בכרטיסי חיוב. ב-2016 נפרדה פיוניר מלקוחות אלה, שהיוו 10% מחשבונותיה, כדי לאפשר לגופי ענק כמו איביי ואמזון לעבוד איתה.

3. המיליונרים החדשים של ההייטק

גל ההנפקות של חברות ישראליות בוול סטריט השאיר את היזמים המייסדים עם חבילות מניות שהשווי שלהן מגיע למאות מיליוני דולרים ולעיתים אפילו יותר. מה משותף לכל אותם יזמים מולטי-מיליונרים? ובכן, כולם גברים קודם כל. גילם הממוצע עומד על קצת יותר מ-40 והם הקימו את החברות לפני יותר מעשור. באוניברסיטה רובם למדו, באופן לא במפתיע, מדעי המחשב או מנהל עסקים.

4. פעם הן כמעט התמזגו

אחרי שאשתקד ביטלו את המיזוג המתוכנן ביניהן, השבוע טאבולה הפכה לציבורית ואאוטבריין הגישה תשקיף לקראת הנפקה. המספרים של שתי חברות המלצות התוכן חושפים פרטים מעניינים, כמו שטאבולה מובילה בהכנסות אך אאוטבריין צומחת מהר יותר. בסופו של דבר הסיבה המרכזית לביטול המיזוג הייתה רשות ההגבלים האירופית, שלא רצתה לאשר אותו. היום נראה שזה עשה רק טוב לשתי החברות.

5. נפגש עם השוק

רגע אחרי הנפקת ענק, מנכ"ל ומייסד סנטינל וואן תומר וינגרטן מסביר את הזינוק בשווי: "גיוסים פרטיים זה נחמד וטוב, אבל את השווי פוגשים בשוק הציבורי".

6. מפציעה לסטארט-אפ

על סמך חוויה אישית, הספורטאית האולימפית יעל פלד-אדם הקימה את לגונה הלת', שרוצה לתקן את תחום השיקום לאחר אשפוז.

7. מכרו בזול

חברת זרטו כבר הייתה אמורה לצאת להנפקה של מאות מיליונרים, אך השבוע נמכרה בסכום נמוך בהרבה. איך זה קרה?

8. תם ולא נשלם

בית המשפט הפדרלי דחה את תביעת ההגבלים העסקיים נגד פייסבוק והמאמץ להגביל את כוח הענקית יעבור למישור הפוליטי.