מנסים לשכנע אתכם להיכנס להשקעה? 4 סימני אזהרה שאולי מדובר בהונאה

אל תאמינו למי שמבטיח תשואה גבוהה ללא סיכון, והיזהרו מאנשים כריזמטיים המשתמשים במילים גבוהות ולא מובנות: מומחים משפטיים מסבירים מתי צריכה להידלק נורת אזהרה שאולי מדובר בהונאת משקיעים

תרמית פירמידה / צילום: Shutterstock, Gajus
תרמית פירמידה / צילום: Shutterstock, Gajus

בשנה האחרונה עולות לכותרות פרשיות הונאות משקיעים, כאשר הציבור מתפתה להשקיע כספים עם הבטחה לתשואה גבוהה וסיכון נמוך, וכך מאבד את השקעותיו. המומחים המשפטיים מסבירים מתי צריכה להידלק נורת אזהרה שאולי מדובר בהונאה.

טיפ 1: אל תאמינו למי שמבטיח תשואה גבוהה ללא סיכון

עו"ד איתן שמואלי, שותף וראש מחלקת שוק ההון במשרד ליפא מאיר, אומר: "אל תאמינו לתשואה מובטחת גבוהה. הצעת תשואה גבוהה ומובטחת נועדה למשוך אתכם להשקיע". בנוסף - "אל תאמינו למי שאומר שאין סיכון בהשקעה. אין השקעה ללא סיכון. אל תשקיעו אם לא מסבירים לכם איך ניתן לקבל את כספי ההשקעה בחזרה או עד כמה ההשקעה נזילה. היזהרו מהשקעות בלתי נזילות. אם מדובר במניות או נייר ערך אחר, בדקו אם מדובר בהצעה לצבור, ואם אין תשקיף אל תשקיעו".

טיפ 2: היזהרו מאנשים כריזמטיים המשתמשים במילים גבוהות שלא מובנות לציבור

עו"ד רז מנגל ממשרד איתן ש. ארז ושות', המתמחה בייצוג נפגעי מרמה, אומר כי יש להיזהר מאנשים כריזמטיים וחלקי-לשון. "כאשר האדם שמולך מתחיל להשתמש במילים גבוהות שאינן נהירות לרוב הציבור, כגון 'משפך שיווקי', 'ארביטראז', 'ננו-טכנולוגיה', 'אצוות', ורוב הנוכחים בחדר מתביישים לשאול מה משמעות המונח, זוהי אינדיקציה למרמה. במיוחד יש להיזהר בתחומי הפורקס, אופציות בינאריות, קבוצות הרכישה הקטנות וכל מי שמציע לך תשואה קבועה גבוהה, ללא קשר למה שקורה בכלכלה".

טיפ 3: השקעה בחו"ל

"השקעה בחו"ל היא בדרך-כלל יותר מסוכנת מהשקעה בישראל, בוודאי במדינות שאין בהן מערכת משפט חזקה ושסובלות משחיתות", אומר עו"ד מנגל. יש קושי לעקוב אחרי ההשקעות, הרבה יותר יקר לשכור נותני שירותים משרדיים, וקשה לעקוב אחרי התפתחויות בחו"ל.

טיפ 4: יש לברר מידע על היזם והחברה המציעה

כאשר מתלבטים אם להשקיע בחברה או אצל אדם, מומלץ לקבל מידע בכל הדרכים האפשריות על היזם ועל החברה.

לדברי עו"ד שמואלי, יש לבדוק מי המציע ועד כמה יש לו ניסיון בהשקעות מהסוג שהוא מציע. "עשו גוגל על המציע וחפשו אם לא קיימים נגדו הליכים משפטיים מצד משקיעים קודמים, או פרסומים שליליים אחרים. גם אם מדובר בהשקעה קטנה, בדקו את ההסכם המוצע לכם, באמצעות עורך דין. אם סכום ההשקעה קטן, נסו למצוא משקיעים נוספים ותתחלקו בהוצאת שכר-הטרחה של עורך הדין".

בנוסף מציין שמואלי כי "אם מדובר בניהול תיק השקעות, בדקו האם מי שמנהל התיק הוא בעל רישיון מתאים".

עו"ד מנגל ממליץ מסביר כי ניתן לקבל מידע על היזם ועל החברה ברשם החברות וברשם המשכונות, זאת על-מנת לוודא כי אין עסקאות סותרות בקשר להשקעה ואת היעדר קיומם של נושים מובטחים על חשבון המשקיע, שצפויים לקבל כספים בסדר קדימות.

בנוסף, מומלץ לבדוק האם העושר שהיזם מפגין כלפי חוץ הוא אמיתי או רק נועד לסייע לו להוציא את המרמה לפועל בלי שיש לו כספים אמיתיים. יש מקרים בהם הנוכל כבר נדרש להחזרת כספים, והוא משעבד את נכסיו או נכסי החברה, וניתן לגלות זאת בבדיקת תדפיסי החברה או רשם המשכונות.