המלוכה האבסולוטית האחרונה באפריקה רועדת עקב הפגנות נגד עושרו של המלך

סגנון החיים המפואר של המלך מסוואטי השלישי, עורר זעם באסווטיני (לשעבר סווזילנד) שהרוסה מעוני ומאיידס כבר שנים ארוכות

מלך אסווטיני, מסוואטי השלישי (במרכז) בריקוד מסורתי, בבירה מבאבאנא 2015 / צילום: Associated Press, Themba Hadebe
מלך אסווטיני, מסוואטי השלישי (במרכז) בריקוד מסורתי, בבירה מבאבאנא 2015 / צילום: Associated Press, Themba Hadebe

אחרי שבוע של הפגנות סוערות שהותירו עשרות הרוגים במדינה הקטנטנה אסווטיני (בשמה הקודם: סווזילנד), האפשרות כי המלוכה האבסולוטית האחרונה באפריקה תיפול סופסוף נראית קרובה מאי־פעם.

חיילים שנשלחו להשליט סדר ירו כדורים חיים על מפגינים שתקפו מבנים הקשורים לממשלה ועסקים, כך ניתן ללמוד מסרטוני וידאו ומדיווחים של קבוצות זכויות אדם ומנהיגי אופוזיציה. בינתיים בתי החולים מתמלאים פצועים והאינטרנט במדינה נסגר.
זאת בעוד שהממשלה טוענת שהמפגינים הם פושעים שבזזו רכוש והפרו מגבלות התקהלות של הקורונה.

בין אם יצליחו ההפגנות או ייכשלו בסיום 35 שנות שלטונות של המלך מסוואטי השלישי, שסגנון חייו הראוותני מעורר זעם כבר שנים ארוכות בקרב נתיניו העניים, וגם מושך תשומת לב ברחבי היבשת, שבה קבוצה של רודנים מזדקנים נאחזו בשלטון על ידי דיכוי הפגנות בכוח במשך עשורים. 

אפריקה משתנה. ברחבי היבשת מנהיגים זקנים מתמודדים עם אוכלוסיות יותר ויותר צעירות הדורשות הזדמנויות טובות יותר לחיים אפילו לאחר שהקורונה הרסה כלכלות אזוריות.

שישית מהתושבים הם נשאי איידס

אסווטיני, מדינה קטנטנה, שהייתה ידועה עד שנת 2018 בשם סווזילנד, אז המלך שינה את שמה בנאום לרגל יום הולדתו ה־50. כ־200 אלף איש מאוכלוסיית המדינה, שגודלה כ־1.2 מיליון איש, הם נשאי איידס, לפי דוחות האו"ם. בעוד שמפלגות פוליטיות אסורות על פי חוק מאז 1973, קבוצות אופוזיציה המבקשות רפורמות לדמוקרטיה, מצביעות על הוצאות ראוותניות וחסרות הבחנה מצד משפחת המלוכה, בזמן שתשתיות המדינה קורסות. סגרים הקשורים למגפת הקורונה החמירו משמעותית את הבעיות האלה, פגעו בכלכלה החלשה גם ככה וגרמו לתסיסה חברתית.

"המצב כאן גרוע מאפרטהייד. זו ברך שחורה שמונחת על צוואר שחור", אמרה סיבונגילה מזיבוקו, נשיאת "הקונגרס המשחרר הלאומי" של נגוואנה, קבוצה הרוצה להפוך את המדינה לדמוקרטיה. "המלך ממשיך לחנוק אותנו כל יום בעוד הוא ממשיך להתעשר".

יושב ראש האיחוד האפריקאי (AU) מוסה פאקי מהמאט גינה את האלימות ואמר שהארגון "מודאג מאוד" מהמצב הביטחוני והפוליטי במדינה. המכון ללימודי ביטחון, מכון מחקר מפרטוריה, אמר שקהילת הפיתוח של דרום אפריקה - גוש אזורי של מדינות שלאחרונה שלח כוחות לאזור פרוע בצפון מוזמביק כדי להילחם באיסלמיסטים קיצוניים - צריך להתערב על מנת למנוע מהאלימות לצאת משליטה.

שמועות: המלך ברח לדרום אפריקה

ביום שלישי, צצו שמועות שהמלך, בן ה־53 ששולט במדינה מאז 1986, ברח לדרום אפריקה הסמוכה. ראש הממשלה בפועל, תמבה מסוקו, הוציא הודעה שהבהירה שהמלך עדיין נמצא באסווטיני. אבל המלך, שאינו מצטנע לגבי אורח החיים שלו עם 15 נשותיו, הגרות בכמה ארמונות במימון המדינה, עדיין לא נשא דברים בפני הנתינים.

מאוחר יותר באותו יום, הודיע תמבה על עוצר משש בערב עד חמש בבוקר וסגר בתי ספר, תוך ציון העלייה במקרי הקורונה. "הממשלה הידקה את אמצעי הבטיחות על מנת להחזיר את שלטון החוק והשלום כדי להגן על כל האנשים הסווזים", אמר בהודעה מיום חמישי, והוסיף שממשלתו לא קיבלה דוח רשמי על "מקרי מוות שקרו בגלל ההפגנות".

אנליסטים אומרים שגודל ההפגנות, שהתרחבו מהערים לאזורים כפריים בהם יש למנהיגים מקומיים הנאמנים למלך כוח רב, רומזים על כך שלאופוזיציה יש מומנטום העשוי לאתגר את המשטר, שסירב באופן עיקש להתחיל ברפורמות דמוקרטיות.

"לדחות את המשטר באופן פומבי, כפי שעושים כעת הרבה סווזים, זה אמיץ ביותר. הסווזים באופן מילולי מסכנים את חייהם ואת פרנסתם כדי לזקוף ראש ולהישמע", אמר ג'פרי סמית', מנהל מייסד של ונגארד אפריקה, עמותה הפועלת לנסח ולקדם פתרונות דמוקרטיים במדינות אפריקאיות.

בארגון Human Rights Watch אמרו שקיבלו דיווחים על ירי חסר אבחנה על מפגינים וכמו כן על אלימות מצד המפגינים. "וול סטריט ג'ורנל" הצליח לאמת סרטונים מכמה ערים שהראו חנות מכולת בלהבות, מפגינים ברחובות, נזק לחנות משקאות שנבזזה וצלילי יריות שנורו על מפגינים.

"הרחובות מלאים חיילים והיה פה תוהו ובוהו. זה אזור מלחמה", אמר וונדילה דלודלו, מתאם פרויקטים לחזית הדמוקרטית המאוחדת של סווזילנד, קואליציה של קבוצות למען הדמוקרטיה. "אנשים הוכו באופן נורא ונורו בכדורי גומי ובאש חיה". דלודלו ומזיבוקו מעריכים שכ־40 אנשים נהרגו בתקריות האלימות מאז שבוע שעבר.

תולי מקמה, עורכת דין בנושא איכות הסביבה במבבנה, הבירה של אסווטיני, אמרה שאחיה נורה ברגלו כשהפגין ביום שלישי ושבתי החולים מתמלאים חולים אך אין להם ציוד לטיפול בפצועים. מקמה אמרה שריססו אותה בגז מדמיע בשבת כשניסתה למסור עתירה לאחד המחוקקים. "יותר אזרחים נפגעים ונפצעים ממה שמדווח", אמרה. "מערכות הממשלה קורסות".

הוראה להשעות את הרשתות החברותית

ממשלת דרום אפריקה הוציאה הצהרה המבטאת תמיכה בזכות להפגנה בלתי אלימה ודאגה עקב "דיווחים על אבדן חיים והשמדת רכוש". ב־MTN Group, חברת התקשורת הגדולה ביותר באפריקה, אמרו שקיבלו הוראה ממועצת התקשורת של אסווטיני להשעות את כל הרשתות החברתיות והפלטפורמות המקוונות.

סבחונה מסוקו, בת 21, השתתפה במה שתיארה כמצעד לא אלים ביום רביעי כשהמשטרה התעמתה עם המפגינים ששרו ונשאו שלטים שהיה כתוב בהם שהצעירים והמובטלים רוצים פרנסה. מזוקו, שסיימה תיכון אבל אין לה עבודה ולא יכולה להרשות לעצמה השכלה גבוהה, אמרה שהשוטרים התווכחו עם המפגינים והחלו לירות לתוך ההמון. היא הצליחה לברוח אבל הרימה שני כדורים חיים מהאדמה.

"אנחנו חסרי ישע, אף אחד לא עוזר לנו", אמרה. "אנשים מתים. המדינה גוססת".