בינתיים בבג"ץ: ניסיון לבלום את חוק הפיקדון על הבקבוקים

הרחבת חוק הפיקדון על בקבוקי המשקה הגדולים מגיעה לבית המשפט העליון • למרות הסיכוי שהעתירות יביאו לבלימת החוק, הקמעונאיות כבר נערכות ליישום

מתקן מיחזורית / צילום: יח"צ
מתקן מיחזורית / צילום: יח"צ

בעוד כחצי שנה ייכנס לתוקפו חוק הפיקדון על בקבוקי המשקה באופן מלא, כך שיחול גם על בקבוקי משקה גדולים. החוק קובע כי על בתי העסק, שמרוויחים ממכירת מכלי המשקה, חלה החובה למכור רק מכלי משקה המסומנים בפיקדון, לקבלם בחזרה מהציבור ולהחזיר בגינם את דמי הפיקדון. ואולם, ביום שני יתקיים דיון ראשוני בעתירות שהוגשו במטרה לבלום את הרחבת החוק, האחת על-ידי התאחדות התעשיינים, והשנייה על-ידי רשתות שיווק המזון בלשכת המסחר.

הטענה המרכזית בעתירת התאחדות התעשיינים היא שגילה גמליאל, השרה היוצאת להגנת הסביבה, חרגה מסמכותה והחליטה החלטה בלתי סבירה כשהרחיבה את הפיקדון והחילה אותו על מכלי המשקה הגדולים. העותרים טוענים כי ההחלטה התבססה על חוות-דעת כלכלית שלשיטתם אינה אובייקטיבית, וכי מדובר במהלך שייפגע ביצרנים, ברשתות השיווק ובצרכנים.

בארגון "אדם, טבע ודין" סבורים שעל בית המשפט לדחות את העתירה, שכן גמליאל החליטה את ההחלטה מתוקף חוק קיים, כאשר היא כלל אינה מחויבת להסתמך על חוות-דעת כלכליות, ונדרשת להתחשב באספקטים סביבתיים רחבים, כמו הגנה על הסביבה ועל הבריאות, ניקיון המרחב הציבורי, עידוד המיחזור, צמצום ההטמנה, צמצום הפליטות של גזי החממה ועוד.

כך או כך, השוק בישראל קיבל זמן היערכות של שנה שלמה עד כניסת החוק לתוקפו. למרות הסיכוי שבג"ץ ישנה את החלטת המדינה, הקמעונאים נערכים בינתיים ליישום עם תקופת ניסוי של מכונות לקליטת בקבוקים במרכולים הגדולים.

כדי לייעל את היערכות הרשויות המקומיות להתמודדות עם הרחבת החוק, הקרן לשמירת הניקיון אישרה תמיכה בהיקף של עד 100 מיליון שקל ברשויות מקומיות, באשכולות רשויות ובגופים ציבוריים לצורך רכש או השכרת 2,000 מכונות אוטומטיות לשם איסוף מכלי משקה בפיקדון במקומות שאינם ברשתות השיווק או מרוחקים מהן, כל זאת לצורך הגברת הנגישות לציבור בכל רחבי הארץ.