הממשלה אישרה: חברות רב-לאומיות יחויבו בדיווח מס

יקודם תיקון לפקודת מס הכנסה שבמסגרתו חברות-אם בקבוצות רב-לאומיות שמחזור העסקות שלהן עולה על 750 מיליון אירו, יחויבו לדווח על מבנה הפעילות המלא שלהן בכל מדינה

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

הממשלה אישרה את הצעת שר האוצר אביגדור ליברמן לקדם תיקון לפקודת מס הכנסה, במסגרתו יחויבו חברות-אם בקבוצות רב-לאומיות שמחזור העסקאות שלהן עולה על 750 מיליון אירו, לדווח על מבנה הפעילות המלא שלהן בכל מדינה.

המידע שתקבל ישראל מהחברות הרב-לאומיות יועבר למדינות נוספות שהן צד להסכם בינלאומי, וישראל בתמורה תקבל מידע על ישויות בקבוצות אלה הפועלות בשטחה.

על המדינות המשתתפות לא תחול חובה להעלות את שיעור המס החל על החברות שבתחומן לשיעור המס המינימלי, וחברות-האם, או חברות אחרות בקבוצה, יידרשו להשלים את המס למס המינימלי, אותו הן יעבירו לרשות המסים שבמדינת תושבותן.

צעד זה, הקרוי "Country by Country Report", מיישם את אחת מהמלצות ה-OECD יחד עם מדינות ה-G-20, במסגרת פרויקט Base Erosion and Profit Shifting (BEPS), אשר נועד לעצור את המרוץ לתחתית של שיעור המס בקרב החברות הרב-לאומיות.

הצעת חוק זו אושרה בתחילת 2017 בקריאה ראשונה, אך לא קודמה מעבר לכך. לצד דיווח Country by Country, מוצע בהצעת החוק לקבוע חובות על ישויות בקבוצה רב-לאומית לצורך פיקוח יעיל יותר על מחירי העסקאות שלהן.