בניגוד לעמדת האב: שני קטינים בני 15 יחוסנו נגד קורונה

ביהמ"ש לענייני משפחה בחיפה קבע כי טובת הקטינים, שמירה על בריאותם וכיבוד רצונם החד-משמעי מחייבים את מתן החיסון • הנערים הם ספורטאים שבאים במגע עם בני נוער רבים, וביהמ"ש קיבל את עמדתם כי החיסון יקנה להם תחושת ביטחון להמשיך לעסוק בפעילויותיהם

חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, LookerStudio
חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, LookerStudio

בית המשפט לענייני משפחה בחיפה אישר לחסן שני קטינים בני 15 נגד נגיף הקורונה, על אף התנגדות אביהם. נשיאת בית המשפט שלי אייזנברג קבעה כי טובת הקטינים, שמירה על בריאותם וכיבוד רצונם החד-משמעי מחייבים את מתן החיסון.

ההחלטה התקבלה על בסיס העמדה המקובלת לגבי חיסונים שגרתיים, לגביהם ברירת המחדל היא שיש לפעול על פי הנחיית הרשויות ולערוך חיסונים. אייזנברג קבעה כי בעת שהעולם כולו מתמודד עם מחלת הקורונה, בשל המלצת משרד הבריאות הנסמכת על גורמים מקצועיים ניתן להתיר את החיסון. השופטת הסתמכה על ההמלצה העדכנית שפורסמה באתר האינטרנט של משרד הבריאות ביום 21.6.21 להרחיב את החיסונים נגד הנגיף בקרב בני 12-15, נוכח העלייה בתחלואה בקרב ילדים וההתפרצויות האחרונות בבתי הספר במודיעין בבנימינה ועוד, כתוצאה מוריאנטים שונים.

האב טען כי אין דחיפות בחיסון, ביקש להמתין עד לספטמבר. לטענתו קיים מידע חלקי לגבי חיסון בני נוער ובהיעדר מידע ונחיצות מיידית אין הכרח לחסן את הקטינים. האב התייחס לראיון טלוויזיוני שנערך עם פרופ' גבי ברבש ביום 20.6.2021, בו הביע ברבש דעתו לפיה המגמה הכללית היא להמליץ להתחסן ואולם אין דחיפות בעניין, כאשר קיימת חיסוניות עדר, המגנה גם על בני הנוער. לטענתו ידועים כיום בעולם 260 מקרים של נערים שלקו בדלקת שריר הלב לאחר קבלת מנת החיסון השנייה. עוד טען האב, כי הואיל ועד כה התחסנו 5% בלבד מבני הנוער המתאימים לחיסון - יש בכך כדי ללמד על חוסר אמון של הציבור בחיסון קטינים, וחשש מפני תופעות לוואי.

האם הגישה את הבקשה לבית המשפט ורצונם של הקטינים להתחסן הובא בפניו באמצעות אפוטרופוס שמונתה להם במסגרת ההליך. בית המשפט קיבל את עמדת הקטינים כי החיסון יקנה להם תחושת ביטחון להמשיך ולעסוק בפעילויותיהם הספורטיביות ולבוא במגע עם בני גילם, כאשר שני הקטינים ספורטאים פעילים, משתתפים בתחרויות ובאים במגע עם בני נוער רבים ואחרים.

בית המשפט הסתמך על האמנה לזכויות הילד שמדינת ישראל צד לה הקובעת כי בכל הליך שיפוטי הנוגע לקטין, תינתן לילד המסוגל להביע דעה משלו הזכות להביע דעה כזו בחופשיות. השופטת התרשמה מהרצון של הקטינים להתחסן וכי לא מדובר בהשפעה של ההורים.

עו"ד סנדרה בוכהיים דה-וינד, שייצגה את הנערים מטעם מערך ייצוג קטינים של הסיוע המשפטי (מחוז חיפה): "ישנה חשיבות רבה לכך שבית המשפט יתייחס לרצונם של הילדים ולהבנה כי מדובר ברצון עצמאי שלהם שאינו קשור לקונפליקט או לחילוקי דעות בין ההורים ואף לא תלוי בהשפעה של אחד מהם. מדובר בנערים שהם ספורטאים, שמודעים לחיסון ולשיח הציבורי סביבו וכפי שבית המשפט התרשם בעצמו, הם לחלוטין מבינים את היתרונות והחסרונות בפעולת החיסון. יש בהחלטה מסר חשוב של כיבוד עמדתם העצמאית של הקטינים, לאור גילם ובגרותם, וראייתם כבני אדם בעלי זכויות עצמאיות".