הנגיד על מיסוי משקיעי נדל"ן: "דבר שבהחלט לגיטימי לבחון אותו"

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הותירה את הריבית ברמה של 0.1%, בהתאם לתחזיות המוקדמות • בנק ישראל הוריד את תחזית הצמיחה; "וריאנט דלתא עלול להשליך על משך סגירת המשק לתיירות" • התאוששות של המשק נדחית: תחזית הצמיחה ל-2021 הונמכה, אך התחזית ל-2022 שופרה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

בנק ישראל הותיר את גובה הריבית במשק לחודש יולי ברמה של 0.1%, אך הוריד את תחזית הצמיחה לשנה הקרובה, כאשר צמיחת התוצר צפויה להיות מתונה יותר מתחזית קודמת וגבוהה בשנה שלאחריה. 

במסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה הנגיד אמיר ירון הביע תמיכה בהטלת מס על משקיעי נדל"ן כשנשאל לגבי הצורך בצינון שוק הנדל"ן. "ההיצע לא מדביק את הביקוש. הגדלת ההיצע הוא המפתח לכך שהשוק הזה יתייצב. ברגע שישודר שיש תכנית מסודרת, אותם אנשים שרצים מיד לרכוש ולא בהכרח צריכים לרכוש, ימתנו את הביקושים והשוק יתאזן יותר מהר", אמר ירון. לשאלה האם יש מקום להשיב את הגדלת המס על משקיעי הנדל"ן אמר ירון: ‏"זה דבר שבהחלט לגיטימי לבחון אותו". הדברים הללו מגיעים על רקע ביקושי שיא במשכנתאות והצורך לצנן את השוק.

לגבי התחזית המעודכנת של בנק ישראל, בפעם הקודמת, תחזית חטיבת המחקר העריכה שהתוצר יצמח ב-6.3% בשנת 2021, שיעור האבטלה הרחבה צפוי לרדת עד ל-7.5% בסוף 2021. וב-2022 צפויה צמיחה של 5%, כך שרמת התוצר בשנת 2022 צפויה להיות נמוכה רק בכ-1.4% מהרמה שהייתה צפויה בטרם המשבר. הפעם, חטיבת המחקר מעריכה שהתוצר יצמח ב-5.5% בשנת 2021, וב-2022 צפויה צמיחה של 6%, כך שרמת התוצר בסוף שנת 2022 צפויה להיות נמוכה רק בכ-0.5% מהרמה שהייתה צפויה לפני המשבר.

בבנק ישראל מניחים שתקציב המדינה יאושר עד סוף השנה, ושהקונסולידציה הפיסקלית תדחה ל-2023. תחת הנחות אלו, גירעון הממשלה ב-2021 צפוי לעמוד על 7.1% תוצר - לעומת 8.2% בתחזית קודמת, וב-2022 על 3.8% מהתוצר - לעומת 3.6% בתחזית קודמת. לפי התחזית מעודכנת יחס החוב לתוצר צפוי להסתכם בכ-74% בכל אחת מהשנים הללו - לעומת תחזית קודמת ליחס חוב תוצר של 77% בתקופה דומה.

בתוך כך, בנק ישראל הכריז על סיום תוכנית ההלוואות לבנקים. עצם עצירת ההלוואות לבנקים כדי שיתנו אשראי לעסקים קטנים וזעירים עשוי להיות צעד ראשון לסימן כי הצעדים הראשוניים שננקטו במשבר לקראת סיום. מצב האשראי במשק כבר לא זקוק לתמיכה של בנק ישראל, ובהתאם הבנק כבר לא מתערב בשוק הקונצרני. התשואות נמוכות, הגרעון במגמת ירידה ולכן אין טעם להמשיך בתוכנית הרכישות של אג"ח ממשלתיות. בפועל, בנק ישראל צמצום את היקף תוכנית הרכישות אג"ח כאשר מתוך 85 מיליארד שקל נותרו 20 מיליארד שקל. אלמלא היה מצמצם הבנק את קצב הרכישות אז התוכנית היתה מגיעה לכדי מיצוי מוקדם מהצפוי.

בנק ישראל מכוון לצמצום התוכנית אבל מנסה לשמור על דרגות חופש. האמריקאים יכולים למשוך את זה עוד זמן, ואם הם לא יצמצמו את הרכישות בקרוב, תמיד הנגיד יוכל להגיד שהוא התחיל לפניהם. מצד שני כל עוד הוא לא סוגר את התוכנית הוא יוכל להמשיך לרכוש אג"ח במידה ויידרש אם מצב המשק יירד מתוואי ההתאוששות.

לגבי עתידה של תוכנית רכישות האג"ח, לפי קצב הרכישות הנוכחי המכסה מסתיימת לקראת סוף השנה והנגיד אמיר ירון אמר במסיבת העיתונאים כי מוקדם לדבר עכשיו על שינוי התוכנית. עוד אמר ירון כי חשוב לא להרחיב את הגרעון המבני אבל צריך להניע את ההשקעות כבר עכשיו. 

על אף העלייה בתחלואה שהתרחשה לאחרונה, בבנק ישראל מעריכים כי "הסיכון לפעילות מהצד האפידמיולוגי הוא קטן - הן תודות לאחוזי ההתחסנות הגבוהים באוכלוסייה והן תודות להתאמת המשק לפעילות בתקופת עלייה בתחלואה. יחד עם זאת, ההתפתחות של זן דלתא עלול להשליך על משך סגירת המשק לתיירות נכנסת ויוצאת. ישנה גם ירידה באי-הוודאות הפיסקלית לאור הרכבת הממשלה. מנגד, קיימת אי-ודאות בנוגע לאינפלציה בחו"ל בתקופה הקרובה, ולהשפעותיה על האינפלציה בארץ", כך נכתב בהודעת הבנק.

לפי התחזית המעודכנת לא ידרשו סגרים או מגבלות משמעותיות על הפעילות בגין הקורונה. התחזית מגלמת את הערכת הבנק כי המשק ממשיך בתהליך ההתאוששות מהמשבר, לאחר ביטול מרביתן המוחלט של המגבלות, וכי עד סוף 2022 הפעילות תתקרב לקו המגמה מתקופת טרום המשבר.