תוכנית סינגפור? היועץ שתובע את בנט הגיש 11 תביעות בעשור

בדיקת גלובס מעלה כי אודי רייטר, שייעץ לרה"מ בבחירות ותובע אותו על שימוש ברעיונותיו ללא תשלום, הגיש בעשור האחרון 11 תביעות נגד גופים שונים, בהם ביטוח לאומי, עיריית ת"א ואלביט • ארבע מהתביעות נדחו בשל אי-התייצבותו לדיון או בשל אי-בהירות עילת התביעה

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: חיים צח, לע"מ
ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: חיים צח, לע"מ

האם ראש הממשלה נפתלי בנט אכן גנב את "תוכנית סינגפור" להתמודדות עם הקורונה מהיועץ האסטרטגי אודי רייטר? רייטר' שייעץ לבנט בקמפיין הבחירות האחרון, הודיע בסוף השבוע כי יגיש תביעה בגובה מיליון שקל נגד ראש הממשלה, זאת בטענה כי בנט השתמש ברעיונותיו לצורך קידום מסע הבחירות של מפלגת ימינה, תוך הפרת ההתחייבויות מולו. לפי פרסום באתר N12,  רייטר הודיע כי הוא מפסיק את המשא-ומתן בין הצדדים להשגת פשרה ומתכוון לנהל את הסכסוך בבית המשפט.

רייטר טוען כי בנט העתיק ממנו רעיונות בקמפיין בלי לתת לו קרדיט או לשלם לו, ובראשם "תוכנית סינגפור", שהייתה חלק מרכזי במסע הבחירות של ראש הממשלה. ימינה הסכימה לשלם לרייטר 30 אלף שקל, אולם רייטר, כאמור, דחה את הצעת הפשרה.

ימינה מסרה כי "הובהר לרייטר מראש, ולכל אורך הדרך, כי הוא לא יועסק בתשלום. לפנים משורת הדין, ועל אף מופרכות הטענות, הוצע לו תשלום מתוך רצון טוב לסיים זאת בדרכי שלום, אך משסירב ואף המשיך בהכפשותיו האובססיביות, העניין יעבור לבית המשפט".

בדיקת ההיסטוריה המשפטית של רייטר מעלה תהיות בנוגע לכנות התנהלותו וגרסתו. בדיקת גלובס מעלה כי רייטר הגיש תביעות רבות ומגוונות נגד גופים שונים לאורך השנים, שבהן טען כי נפל קורבן להתנהלותם. בין הגופים הנתבעים: הביטוח הלאומי, עיריית תל אביב, "מעריב", קבוצת עזריאלי, רשת ויקטורי ואלביט.

חלק מהתביעות נדחו על הסף בשל אי-התייצבותו של רייטר לדיון; חלקן נדחו בשל היעדר סמכות של בית המשפט לדון בהן; בחלק מהתביעות התקבלה טענת הנתבעים שלא נחתם כל הסכם עם רייטר; ובמספר תביעות קיבל רייטר פיצויים במסגרת הסכמי פשרה.

ההסכם לא השתכלל

ב-2011 הגיש רייטר שתי תביעות שנדחו, לאחר שלא התייצב לדיון בבית המשפט. בתביעה בגובה 11 אלף שקל נגד חברת סוויטש תקשורת טען רייטר כי הטעו אותו ברכישת מוצר. סוויטש טענה כי מדובר בתביעה קנטרנית שהוגשה רק בעקבות הליך הוצאה לפועל שפתחה נגד רייטר בגין הפרת החוזה.

התביעה השנייה, בגובה של 2,500 שקל, הוגשה נגד ביטוח ישיר, בטענה כי חברת הביטוח ביטלה את הפוליסה של רייטר באיחור. בכתב ההגנה של ביטוח ישיר נטען כי "דרישת התובע לפיצוי אינה מגובה בבדל ראיה או שמץ הוכחה".

סדרת התביעות שמגיש רייטר ונדחות לא הסתיימה בכך. בקיץ 2012 הוא הגיש תביעה נגד חברת אלביט מערכות יבשה ותקשוב בגובה של 3.8 מיליון שקל, בטענה כי אלביט חזרה בה מהסכם עימו בנוגע לביצוע פרויקט העוסק בפתרון טכנולוגי שהוא הציע לחברה, של מערכת שמתריעה לחיילים על גניבה או שיכחה של נשק אישי. רייטר טען כי חזרתה של אלביט מההסכם, לאחר שהשקיע כ-1,200 שעות עבודה, מהווה חוסר תום-לב ומנעה ממנו רווח של 100 מיליון שקל. ב-2017 קבע בית המשפט כי לא השתכלל הסכם בין הצדדים, והתביעה נדחתה.

פשרות מחוץ לבית המשפט

ב-2012 וב-2013 הגיש רייטר תביעות נגד הפניקס, קבוצת עזריאלי וערוץ עשר שהסתיימו בפשרה מחוץ לבית המשפט. בפשרה מול חברת הביטוח, שבה טען לחוסר תום-לב, קיבל רייטר 10,000 שקל. בתביעה נגד עזריאלי בגובה של 115 אלף שקל, טען רייטר כי הקבוצה הסירה שלט בחניון למעבדת מחשבים שלו בקניון. בתביעה נגד ערוץ עשר טען רייטר לפגיעה בפרטיות, לשון הרע ובמוניטין בעקבות פרסום קטע ארכיוני שבו הופיע. ערוץ עשר טען בתגובה כי מדובר בתביעה מופרכת.

בתביעה נוספת מ-2012 בגובה 850 אלף שקל, טען רייטר כי "מעריב" הפרו הסכם עימו בנוגע לקידום מיזם מנוע חיפוש וארגון מידע שפיתח. העיתון טען בתגובה כי לא נכרת כל חוזה עם רייטר. התביעה ככל הנראה נמחקה בשל הליך הכינוס של "מעריב".

בחלוף חמש שנים, בדצמבר 2018, הגיש רייטר תביעה נגד חברת כוח-האדם שהם ונגד רשת ויקטורי בגובה של 105 אלף שקל. לטענתו, הוא פוטר לאחר כשבועיים מתפקידו כשומר במרכול, מכיוון שסירב לעבוד בעמידה בשל מצבו הרפואי. בכתב ההגנה נטען כי דווקא הוצע לרייטר כיסא, אך הוא טען כי הוא אינו מתאים לו.

באוגוסט 2020 הגיש רייטר שתי עתירות נגד עיריית תל אביב בנושא תשתית התעבורה במרחב הציבורי. לדבריו, "מה שמנחה את העירייה הוא גביית כסף רב יותר מהתושבים". בנובמבר 2020 נדחו העתירות, בנימוק שרייטר "לא הצליח להסביר על איזה מעשה או מחדל הוא מתבסס".

חצי שנה לאחר מכן הגיש רייטר תביעה נגד הביטוח הלאומי, בטענה כי המוסד ביצע נגדו תרמית ב-2015, כשתביעתו לקבל דמי אבטלה נדחתה בטענות שקריות. בתגובה, הביטוח הלאומי ביקש באחרונה למחוק את התביעה על הסף, בטענה כי עילתה אינה ברורה.

תגובת אודי רייטר

אודי רייטר מסר בתגובה: "הכתבה עוסקת בנושאים שאינם קשורים לתביעה נגד בנט: תביעה על שלט יקר של המעבדה שלי בעזריאלי שהורד, בתביעת נכות תאונת עבודה שהתקבלה או במיזם עם אלביט שהחברה נסוגה ממנו בגלל כדאיות כלכלית. הכתבה
לא מציגה מאבקים משפטיים שהובלתי לטובת האזרחים בישראל: פסק דין מ-2012 של העליון שבו פתחתי את החנייה לאזרחי ישראל, עתירות בנושא ניכור הורי, נתיבי תחבורה ציבורית, שעות סיעוד של קשישים ועוד".

עו"ד אלון קפלון, שייצג את רייטר בהליכים משפטיים שונים, מסר: "יש על זה חיסיון".