האם זה הזמן להשקיע בשווקים המתעוררים?

הצמיחה הכלכלית צפויה להיות יחסית חזקה, אבל יש גם סיכונים במניות האלה

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

מניות של שווקים מתעוררים עקפו מניות של שווקים מפותחים ב-12 החודשים האחרונים, מה שהפך אותן לאופציית השקעה מפתה. אז האם עכשיו זמן טוב לצלול, או שהמשקיעים צריכים להתרחק?

בצד החיובי, צמיחה כלכלית בשווקים מתעוררים צפויה לעקוף את הצמיחה בשווקים מפותחים בשנים הקרובות. ומניות בשווקים מתעוררים יכולות להיות שימושיות למשקיעים אמריקאים הרוצים לגוון תיק השקעות, מכיוון שהן לא נעות צעד בצעד עם מניות אמריקאיות.

אבל מניות בשווקים מתעוררים מגיעות גם עם הפכפכות גדולה יותר לעומת מניות בשווקים מפותחים ועם עוד מגוון של סיכונים, כולל סיכון פוליטי, סיכונים למטבע, סיכוני נזילות - וסיכון כלכלי, למרות התחזיות הוורודות. משקיעים יכולים לקבל חשיפה לשווקים מתעוררים יותר בבטיחות עם תיק של מניות אמריקאיות הכולל חברות העושות עסקים בכמה מהשווקים האלה.

"השקעה בשווקים מתעוררים היא אפשרות עם סיכון גבוה ותשואה גבוהה", אמר אסוואר פרסאד, פרופסור למדיניות מסחר באוניברסיטת קורנל. "שווקים מתעוררים רבים הצליחו לצמוח יפה, ולשווקים הפיננסיים שלהם היו תקופות של הצלחה, אבל היא נוטה לא להחזיק מעמד זמן רב מדי".

נזכור דברים אלה להלן, במבט מקרוב על הטיעונים בעד ונגד השקעה בשווקים מתעוררים בימים אלה.

המקרה החיובי

היתרון הגדול ביותר של השווקים המתעוררים היום הוא הפוטנציאל שלהם לצמיחה כלכלית גדולה יותר מהכלכלות המתקדמות, כך אומרים מומחים להשקעות.

"כ־90% מאוכלוסיית העולם מתחת לגיל 30 חיה בשווקים מתעוררים", אומר מייקל שלדון, מנהל השקעות ראשי ב־RDM Financial Group, Hightower, חברה לניהול הון מווסטפורט, קונטיקט. "זה עשוי להוביל לצמיחה חזקה יותר של שוק העבודה, פריון גדול יותר ותל"ג חזק יותר ורווחים תאגידיים לאורך זמן".

בניגוד לכך, במדינות מפותחות יש אוכלוסיות שכמות הזקנים בהן גדלה מהר וקצב הילודה נמוך, וזה מקשה למצוא עובדים למלא משרות חדשות, כך אומר כרים אחמד, אסטרטג השקעות ב־Cerity Partners, חברת ניהול הון משיקאגו. זה יכול להגביל את הצמיחה הכלכלית.

קרן המטבע הבינלאומית חוזה צמיחה שנתית ממוצעת של התמ"ג בשיעור של 5.5% בשווקים מתעוררים לשנים 2021-23, לעומת תחזית של 3.5% בכלכלות מתקדמות.

שווקים מתעוררים גם מייצגים אפשרויות גיוון למשקיעים אמריקאים. זה קורה באופן חלקי בגלל שצמיחה כלכלית וביצועים בשוק הפיננסי בשווקים מתעוררים נמצאים בפחות קורלציה עם ארה"ב לעומת כלכלות מתקדמות ושווקים פיננסים שלהן. בנוסף לכך, שווקים מתעוררים נותנים למשקיעים אמריקאיים אפשרות לגוון את המטבעות בהם הם מחזיקים וזה יכול לעזור בתקופות בהן הדולר חלש.

בעוד שמשקיעים החלו לקבל חשיפה לשווקים מתעוררים דרך מניות של חברות אמריקאיות שמקבלות הכנסה משווקים אלה, המניות האלה לא ייתנו למשקיעים את מלוא היתרון של הגיוון, אומר פרופסור פרסאד.

הביצועים הכלכליים והתאגידיים החזקים שדוחפים קדימה מניות בשווקים מתעוררים גם הופכים את אגרות החוב של שווקים אלה לאטרקטיביות, כך אומר רוברט קנגיסברגר, קצין השעות ראשי בחברה Gramercy Funds Management מגריניץ', קונטיקט, המתמחה בשווקים מתעוררים.

אינפלציה היא בעיה קטנה יותר ברוב השווקים המתעוררים היום ממה שהייתה לעתים בעבר. בנוסף, הגירעון החיצוני של שווקים מתעוררים רבים הצטמצם ברובו, או נהפך לגמרי בכמה מקרים. "זה אמור לתת לבנקים מרכזיים בשווקים מתעוררים יותר גמישות לספוג זעזועים חיצוניים ולהתמודד עם לחצים אינפלציוניים לאחר המגפה, ומרשה להם להדק את המדיניות הכלכלית מבלי להאט תנופה של צמיחה יותר מדי" אמר קניגסברגר.

המקרה השלילי

מניות של שווקים מתעוררים יותר הפכפכות מאלה של הכלכלות המתקדמות. למדד MSCI Emerging Markets סטיית תקן של 18 בעשר השנים האחרון, לעומת 14 במדד MSCI של שווקים מפותחים, על פי Morningstar. סטיית התקן מודדת הפכפכות, ומספר גבוה יותר משמעו שהסיכוי להפכפכות גדול יותר.

הגורמים המביאים להפכפכות גדולה יותר בשווקים מתעוררים כוללת סיכון פוליטי, סיכון כלכלי, סיכון מטבע וסיכון נזילות.

בעוד שכלכלות של שווקים מקומיים באופן כללי היו במגמת עלייה במשך שנים, בחלקן היו גם ירידות גדולות. הכלכלה הרוסית, למשל, התכווצה ב־2% ב־2015, בהשוואה לצמיחה של 2.9% בארה"ב לגבי אותה שנה.

מטבעות של שווקים מתעוררים הן חרב פיפיות, ומספקים גיוון אבל גם הפכפכות. "כשאתה מנסה להחזיר את ההשקעה לארץ שלך, יכול להיות שכל הדברים אחרים באותו זמן קורים גרוע", כשכלכלה של שוק מתעורר, השווקים הפיננסיים והמטבע קורסים באותה עת, אומר פרופסור פרסאד.

מטבע בצלילה של שוק מתעורר הופך השקעה לפחות כדאית כשממירים אותו לדולרים. ומטבעות של שווקים מתעוררים אינם פגיעים רק לצרות במדינות עצמן - הם נוטים גם ליפול לעומת הדולר כשהמטבע האמריקאי מתחזק לעומת מטבעות של כלכלות מפותחות אחרות כמו האירו או הין היפני, בלי קשר למה שקורה בשווקים המתעוררים.

בינתיים, נזילות בשוק אינה עמוקה בשווקים מתעוררים כמו בכלכלות מתקדמות. "ישנו תמיד סיכון בשווקים מתעוררים: קל להכניס כסף, אבל לא תמיד קל להוציא אותו", אומר פרסאד.

מצד אגרות החוב, החוב התאגידי התלוי עלה ב־400% בשווקים מתעוררים מאז 2010, אומר קניגסברגר. אם כך, ישנן הרבה אגרות חוב זמינות. אבל הזמינות אינה רק לגבי ההיצע. "בגלל שיש פחות בנקים ופעולות עושות שוק קטנות יותר בבנקים האלה, ישנה נזילות בלתי מספיקה בעת שמשקיעים רוצים לצאת מהשוק" במקרים רבים, הוא אומר.

עוד נושא למשקיעים באגרות חוב: "יש כמה מדינות של שווקים מתעוררים - דרום אפריקה, טורקיה וברזיל, למשל - המתמודדות עם רמות חוב גבוהות וחוסר איזון תקציבי משמעותי", אומר שלדון. המדינות האלה פגיעות לבריחת הון שעשויה לגרום לקריסה במחירי אגרות החוב.

גורם שלילי אחד לשווקים מתעוררים לטווח הקרוב הוא שמדינות כמו הודו וברזיל מתקשות בהתמודדות עם הקורונה. זה ככל הנראה יהווה מעמסה על מניות של שווקים מתעוררים השנה, אומר אחמד.

איך להשקיע

לאלה הרוצים לקפוץ לשווקים המתעוררים, מה הדרך הטובה ביותר? קרנות הדדיות וקרנות הנסחרות בבורסות יתאימו לרוב המשקיעים יותר ממניות בודדות או אגרות חוב, בגלל שמחקר ומסחר באגרות חוב ספציפיות בשווקים אלה לעתים קרובות מורכב.

כשזה מגיע לשאלה של קרנות המנוהלות באופן אקטיבי לעומת קרנות מדד פסיביות, "אתה יכול לטעון שניהול אקטיבי מספק הגנה מסוימת מירידות", אומר אחמד. "אבל קרן הנסחרת בבורסה נותנת לך חשיפה רחבה ביותר בדרך שהיא לרוב יעילה מבחינת תמחור, עם עמלות נמוכות יותר". רוב הקרנות הנסחרות בבורסה עוקבות אחרי מדד כלשהו באופן פסיבי.

לגבי קרנות של אגרות חוב, ניהול אקטיבי הוא הדרך הנכונה, אומר קניגסברגר. הצמיחה של חוב בשווקים מתעוררים בתוך כך שברבות מהמדינות ישנם אתגרים כלכליים מתמשכים נותנת עדיפות לניהול אקטיבי הבורר את החברות המצליחות, הוא אומר. מדדי אגרות חוב בשווקים מתעוררים שעוקבות אחריהם קרנות פסיביות לרוב נשקלים על פי שווי השוק, כך שלמדינות בעלות החוב הגדול ביותר משקל רב יותר. "חוב בשוק מתפתח אינו סוג של נכס המתאים לקרנות מדדים", אומר קניגסברגר.