מיזוג במקום הנפקה: ביוסייט של מורי ארקין תמוזג לחברה אמריקאית

ביוסייט הישראלית ואדבקסיס האמריקאית, שתיהן חברות מתחום הסרטן, הודיעו על מיזוג • ד"ר פיני אורבך, מנהל תחום הפארמה בארקין החזקות: "שוק ההנפקות הפך קשה יותר, בעיקר לחברות ישראליות"

מורי ארקין / צילום: יח"צ
מורי ארקין / צילום: יח"צ

חברת ביוסייט הישראלית וחברת אדבקסיס (Advaxis) האמריקאית, שתיהן חברות מתחום הסרטן, הודיעו על מיזוג. אדבקסיס נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 68 מיליון דולר, וביוסייט מתמגזת לתוכה כחלופה להנפקה בנאסד"ק שתכננה.

המיזוג מיחס לביוסייט שווי של כ-280 מיליון דולר, ומשקיעי ביוסייט יקבלו 75% מהחברה הממוזגת. בקופתה של אדבקסיס ישנם כ-50 מיליון דולר. כאמור, המיזוג מהווה חלופה להנפקה בנאסד"ק שהחברה תכננה בעבר.

ד"ר פיני אורבך, מנהל תחום הפארמה בארקין החזקות, חברת ההשקעות של המיליארדר מורי ארקין, מסביר כי "שוק ההנפקות קצת התקרר, במיוחד עבור חברות ישראליות. רק חברות מאוד חזקות ששייכות לקרנות אמריקאיות בולטות, יכולות להנפיק עכשיו. לא רצינו להיכנס למהלך כזה שיכול לבזבז לחברה הרבה זמן מבלי שיש בו וודאות.

"הייתה אפשרות של מיזוג לתוך SPAC, חברת רכישה מיוחדת, אבל השווי שביקשנו היה גבוה מדי עבורם. לא היינו מוכנים להתפשר. זה גם תהליך מאוד תחרותי, שיכול היה גם הוא לקחת לא מעט זמן.

"ובכל זאת רצינו להיות חלק מהשוק האמריקאי עם גישה להון שקיים בנאסד"ק, ומצאנו את אדבקסיס, ש-50 מיליון הדולר בקופתה מאפשרים לנו להגיע לכל אבני-הדרך של החברה בתקופה הקרובה. השווי של 280 מיליון דולר מהווה תוספת ערך עבור המשקיעים של הסבב האחרון, שנערך לפי שווי של 110 מיליון דולר. הדילול הוא של 25%. כנראה שלו היינו יוצאים להנפקה, הדילול היה גבוה יותר".

בעלי מניות נוספים בחברה מלבד ארקין החזקות הם קרן IBF, שאחד הבכירים בה, פרופ' דיוויד סידרנסקי, היה בעבר יו"ר אדבקסיס, קרן SBI, הפניקס, מגדל, קרן פרימרה, דובי זהבי ורעיה שטראוס.

ביוסייט אינה מתייחסת לאדבקסיס כשלד בורסאי. "יש להם הנהלה מנוסה, והמנכ"ל שלהם, קנת' ברלין, יהפוך להיות המנכ"ל של ביוסייט. גם הסמנכ"ל הרפואי שלהם ימשיך בחברה ויקדם את המוצרים שהם הביאו לעסקה, בעוד הסמנכ"ל הרפואי שלנו יקדם את המוצרים שאנחנו מביאים. החברה תיקרא ביוסייט, והעדיפות תינתן למוצרים שלנו. המוצרים שלהם כרגע נמצאים בניסויים קליניים, ונחכה לתוצאות כדי לראות אם ממשיכים איתם הלאה".

המוצר המוביל שמביאה ביוסייט לעסקה הוא אספציטרבין, הנמצאת בניסויים קליניים לטיפול בסרטן דם מסוג AML. המוצר הוא שילוב בין הכימותרפיה ציטרבין, לבין חומצה אמינית נוספת שגורמת לתרופה להיות פעילה רק כאשר היא מתפרקת בגוף, והפירוק הוא הדרגתי במשך כמה שעות. הדבר מאפשר לשמור על רמות יעילות של התרופה בדם, בלי הצורך לתת מינון גבוה בתחילת הטיפול. ציטרבין היא תרופה יעילה אך מתפרקת בדרך-כלל במהירות בגוף, ולכן בטיפול הקלאסי יש לתת אותה במינונים גבוהים ורעילים מאוד, עד כדי כך שרבים מן המטופלים כלל לא יכולים לשאת אותה.

לדברי אורבך, בניסויי שלב II, ניסויי יעילות שנערכות במספר מרכזים כולל בארה"ב, התקבלו תוצאות טובות, ובין היתר נסיגה מלאה של המחלה ב-40% מהחולים. בניסויים אלה החולים הם במצב מאוד קשה, וזו תגובה מרשימה. "התרופה הייתה גם דלה בתופעות לוואי. ללא נשירת שיער, ללא תופעות עיכוליות", אומר אורבך.

"המוצר עובד", הוא מוסיף בביטחון. "זו תרופה ישראלית שתאושר, התרופה הישראלית הראשונה לסרטן שמאושרת מאז דוקסיל ב-1995 (למעט התרופה של יורוג'ן, שבה הדגש הוא פחות על החידוש בתרופה אלא על שיטת ההולכה)".

במקביל לניסוי ב-AML, החברה תחל בניסויים ב-MSD, שהוא המצב הקדם-סרטני של AML, ובאמצעות טיפול בשלב זה ייתכן שאפשר יהיה למנוע את הופעת הסרטן. כמו כן, החברה תחל לבחון אם המוצר מתאים גם לטיפול בגידולים מוצקים, כלומר סרטנים שאינם קשורים למערכת הדם.

ביוסייט נוהלה עד היום על-ידי ד"ר רות בן יקר. הטכנולוגיה פותחה על-ידי מייסדת החברה ד"ר סטלה גנגרינוביץ'.

חברת LifeSci Capital LLC שימשה כיועצת הפיננסית הבלעדית לאדבקסיס. Morgan, Lewis & Bockius LLP והרצוג פוקס נאמן משמשים כיועצים משפטיים לאדבקסיס. White & Case והורן ושות' משמשים כיועצים משפטיים לביוסייט.