החל מהלילה: פג התוקף של הטבות המס לעשרות יישובים

הוראת השעה שמאפשרת הטבות מס לעשרות יישובים צפויה לפקוע הלילה • יישובים רבים צפויים לאבד את הטבת המס, או לקבל הטבה מופחתת • הצוות לבחינת ההטבות שבו ישבו נציגי משרד האוצר, המשפטים ורשות המיסים קרא לבטל את הוראת השעה, שמוארכת מדי שנה מאז 2015

ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים / צילום: יוסי זמיר
ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים / צילום: יוסי זמיר

הוראת המעבר להטבות המס לעשרות יישובים תפקע הלילה (ד') בחצות והצוות לבחינת ההטבות שבו ישבו נציגי משרד האוצר, המשפטים ורשות המיסים הודיע היום לוועדת הכספים כי הם קוראים לבטל את ההוראה שמוארכת מדי שנה מאז 2015.

ראשי רשויות שהגיעו לדיון בכנסת מחו על הדוח והמסקנות של הצוות וטענו כי יש לבטל את ההוראה רק לאחר חקיקת חוק חליפי שיעגן את ההטבות וייתן מענה ליישובים. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר ציין כי בכוונתו לקבוע מנגנון קבוע וסדיר, וביקש מרשות המיסים ומשרד המשפטים להציג בדיון המשך מחר, לגבי אילו יישובי קו עימות וסמוכיי גדר ניתן מבחינה חוקית להאריך את הוראת השעה, תוך התחייבות לניצול התקופה לקביעת הוראת קבע: "דרך המלך היא תהליך חקיקה מסודר, שקוף ועל פי קריטריונים ברורים".

בין היתר, אם לא תחודש הוראת השעה 28 יישובים לא יקבלו אותה בסוף השנה ובהם מעלה גלבוע, ורד יריחו, מכורה, קיבוץ ניר דוד, רשפים ושלוחות משום שאינם בפריפריה. בנוסף תופחת הטבת המס לעשרה יישובים נוספים בהם: רתמים, שבי ציון וטללים. לגבי יתר היישובים שנהנו מהוראת השעה - מכיוון שהם עומדים בדרישות אחרות הקבועות בחוק כמו מדד פריפריאלי או חברתי - הם ייהנו מהמשך ההטבות במס.

בדוח שהוגש היום לחברי הוועדה נכתב בין היתר כי הטבות המס ניתנו ליישובים חזקים ולכן פגעו ביישובים חלשים הסמוכים להם.

"הוראות המעבר שימרו את הטבות המס ביישובים באופן שמחליש את אפקטיביות הטבות המס עבור תושבי היישובים שלהם הטבת המס מיועדת, ובכך סטו מכוונת המחוקק ומתכלית החוק, שכן מתן הטבות המס ביישובים חזקים מחלישה את האטרקטיביות של יישובים חלשים הסמוכים להם, ובכך חותרת תחת המטרה שלשמה נוצרו הטבות המס מלכתחילה, תוך הגדלה של עלויות הטבות המס.. מטעמים אלו, משרד האוצר ורשות המיסים לא ראו הצדקה כלכלית בחלופה של הארכת הוראות המעבר כשזו עלתה בדיונים בוועדת הכספים, וגם הצוות אינו רואה בחלופה זו, גם לו הייתה אפשרית, ככזו שנכון לקדמה".

"כמות הלחצים הפוליטיים שמופעלת בנושא הזה בלתי סבירה בעליל"

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר אמר בדיון כי "היום פג תוקפן של הוראות המעבר של הטבות המס לקבוצת יישובים שמוארכות שנה אחר שנה, כל פעם מסיבה אחרת. זאת במקום להסדיר את ההטבות פעם אחת כמו שצריך בחוק כפי שמצופה במנהל תקין ובפרלמנט מסודר. כמות הלחצים הפוליטיים שמופעלת בנושא הזה היא בלתי סבירה בעליל. הטבות המס הן כלי תמיכה חשוב ביישובים, לפי החלטת המחוקק. אך דרך המלך היא תהליך חקיקה מסודר, שקוף ועל פי קריטריונים ברורים. כך למשל כשהחלטתי לקדם את הטבות המס עבור תושבי העיר אשקלון , אשר סופגת הכי הרבה אש בעשור האחרון".

עו"ד שלומית ארליך, מצוות הייעוץ המשפטי של ועדת הכספים ענתה לשאלת יו"ר הוועדה, כי בדומה לשנת 2020, ניתן יהיה להאריך את הוראות השעה גם רטרואקטיבית לאחר פקיעתה לעניין שנת המס הנוכחית. ראשי רשויות שתושביהם זכאים להטבות המס מתוקף ההארכה של הוראת השעה תקפו את עמדת משרדי הממשלה, הציגו עוולות שלדבריהם באה לתקן הוראת המעבר וקראו לבטלה רק לאחר הסדרה בחקיקה של המורכבויות בקרב יישובי הפריפריה והישובים סמוכי הגבול הזכאים להן.

משה דוידוביץ', יו"ר פורום מטה קו העימות וראש מועצה אזורית מטה אשר אמר: "אני מייצג את כל קו העימות הצפוני, זה דיון קיומי לתושבי קו העימות שגרים לאורך הגבול הצפוני. הגדרתם את זה בדוח כפגיעה מינורית, מישהו מכם היה מוכן לגור בדובב או אביבים? מבחינתי הארכת הוראת השעה היא לא השאלה, אלא מה המדיניות, מה אתם כנבחרי ציבור תחליטו לעשות. תראו כמה עיוותים בדוח המדובר, אני מצטט מסעיף 14 בדוח: 'מטרת החוק נועדה לתת פחות הטבות מס לערים כי שם ניתנים שירותים שונים', לא זכור לי שחניתה היא ישוב עירוני אבל להם מורידים, בפועל אותם ישובים כפריים מופלים לרעה".

"הוראת השעה נולדה בחטא"

אייל שמואלי, ראש המועצה כפר ורדים, אמר "אנחנו מייצגים 200 אלף איש שהיום בלילה ירד להם השכר הנטו, יאבדו את הטבות המס ונאמר פה הכל. המינוי שהוועדה קיבלה היה אך לפני שלושה שבועות, מה הם עשו בשלושה שבועות כ"כ יפה וטוב שהם הצליחו להוציא דוח כזה בדיוק שלושה שבועות לפני תום הוראת השעה? נאמר שניתן לפעול רטרואקטיבית, אבל אם היום פוקעת הוראת השעה ומחר מתפזרת כנסת ישראל, אנחנו כבר לא תחת הוראת שעה ואנחנו תחת ביטול הטבות המס.

"יש מקבץ שלם של תושבי פריפריה, מהדרום ועד הצפון שמחר בבוקר לא יודעים לאן הם מתקדמים ועל מה הם התחייבו שעברו לגור באזורים האלה. הם התחייבו 20 שנה למשכנתא. צריך שהיום תעלה להצבעה הארכה של הוראת שעה כדי שנתקדם לחקיקה מסודרת שאתה פתחת בה, אך אל לנו להתחיל בה היום, צריך זמן כדי לדון בה, לכן היום  הוראת השעה קריטית".

דוד אלחיאני, ראש המועצה האזורית ערבות הירדן: "הדוח מסתכל דרך הגרוש ולא על תושבי הפריפריה, מרבית המועצות האזוריות שנמצאות פה, הינן מועצות צמודות גבול. הוראת השעה נולדה בחטא - היא הייתה צריכה להיות בחוק, ולקבוע כי אם 50% או יותר ממרבית הישובים במועצה נכללים, כל הישובים במועצה נכללים. אני לא רוצה לעשות הבדל בין ישוב אחד לישוב אחר ששני מטר מהגבול. אם זו התודה והערכה של אנשי המקצוע לכך שעשרות אלפי משפחות נמצאות סמוך לגדר או באקלים של 50 מעלות, אז אני מכבד אותם אבל אין להם מקום פה".