הגיוס וסימני השאלה: למה דיסקונט מינה יועץ נוסף לצד עופר עיני

דיסקונט מינה את הממונה על השכר לשעבר אילן לוין ליועץ לגיבוש הסכם עבודה חדש בבנק • זאת לצד עופר עיני, שעשוי לשוב ולהתמודד על ראשות ההסתדרות

אורי לוין, מנכ"ל דיסקונט / צילום: יח"צ
אורי לוין, מנכ"ל דיסקונט / צילום: יח"צ

הסערה סביב הייעוץ שמעניק יו"ר ההסתדרות לשעבר, עופר עיני, להנהלת בנק דיסקונט  אל מול עובדי הבנק התעוררה מחדש. הדיווחים כי עיני שוקל להתמודד שוב על ראשות ההסתדרות בבחירות במאי הבא הלהיטו את הרוחות בבנק, וגורמים בבנק הביעו תרעומת על כך שעיני ייעץ להנהלת הבנק במשא-ומתן על הסכם העסקה חדש, כאשר במקביל הוא עשוי לנהל קמפיין להובלת הגוף המייצג מאות אלפי עובדים בכל המדינה.

מי שמצטרף עתה לעיני וייעץ להנהלה לקראת המשא-ומתן הקרב הוא הממונה על השכר באוצר לשעבר אילן לוין, אשר ייעץ להנהלה בכל הקשור לפן הפיננסי של ההסכם החדש. לוין, שביצע שורה של תפקידים בתחומי יחסי עבודה, שכר ותקציבים, נחשב למומחה בייעוץ ובניהול משא-ומתן מול ועדי עובדים וכמתווך ארגוני בין ההנהלה לעובדים. במסגרת כהונתו כממונה על השכר במשרד האוצר (תפקיד שסיים ב-2012), ניהל לוין משא-ומתן עם שורה של ארגוני עובדים גדולים במשק, בהם הנמלים וחברת חשמל.

עופר עיני / צילום: איל יצהר
 עופר עיני / צילום: איל יצהר

המשא-ומתן בין ההנהלה לוועד העובדים צפוי להתמקד בכמה נושאים, כשהראשון שבהם הוא הסכם שכר חדש. הנהלת דיסקונט יצאה בשנים האחרונות למספר סבבי התייעלות, שבמסגרתם פרשו מרצון ובתנאי פרישה מיטיבים מאות עובדים, ובבנק צפויים להמשיך בתהליכי התייעלות על פי מדיניות הבנק לשנים 2020-2021.

סוגיה נוספת העומדת על הפרק מבחינת העובדים היא שיפור תנאי העסקתם של עובדי 'דור ב'', כאשר בנוסף ידונו הצדדים במעבר המתוכנן של חלק ניכר מעובדי קבוצת דיסקונט לראשון לציון. על פי התכנון, עד ינואר 2023 עתידים לעבור לעיר עובדי מרכנתיל, חברת כרטיסי האשראי שבבעלות הבנק כאל והמטה של דיסקונט.

הצטרפותו של עיני ב-2014 כיועץ להנהלת דיסקונט עוררה זעם רב בקרב עובדי הבנק. ימים ספורים לאחר שפורסם כי יו"ר ההסתדרות יעניק שירותי ייעוץ אל מול העובדים כינס ועד עובדי דיסקונט ישיבה מיוחדת לדון בכך. בישיבה הועלתה ביקורת חריפה כנגד המהלך של עיני, שכונה לא אתי וחציית קווים, וביקורת נשמעה גם כנגד הנהלת בנק דיסקונט בראשות המנכ"לית דאז, לילך אשר טופילסקי, שהובילה את המהלך. במהלך הישיבה הובהר כי הוועד לא נתן את ברכתו למינויו של עיני, וזאת בניגוד למה שעיני טען עת פורסם מינויו.