טראמפ תובע את פייסבוק, גוגל וטוויטר בטענה להשתקת שמרנים שלא כדין

נשיא ארה"ב לשעבר הודיע כי הוא תובע את פייסבוק, טוויטר וגוגל, כמו גם את המנכ"לים של החברות • התביעות, שבאות ברקע חסימת נשיא ארה"ב לשעבר מהרשתות, הוגשו לבית המשפט הפדרלי במיאמי

דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock
דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock

נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, הודיע היום (ד') על הגשת שלוש תביעות נגד פייסבוק, גוגל וטוויטר. טראמפ הודיע כי הוא תובע את החברות - לצד תביעות גם נגד המנכ"לים מארק צוקרברג, סונדאר פיצ'אי וג'ק דורסי - בטענה כי הן משתיקות השקפות שמרניות בצורה לא חוקית.

טראמפ מבקש מעמד של תביעה ייצוגית, משמע לייצג את האינרטסים של משתמשים אחרים במדיות הטעונים שהושתקו בצורה לא הוגנה. התביעות הוגשו לבית המשפט הפדרלי במיאמי, ולמעשה נטען כי המדיות החברתיות פגעו בזכות לחופש הביטוי המובטחת בתיקון הראשון לחוקה האמריקאית. על-פי הטענות, ענקיות האינטרנט הפרו את זכויות התובעים.

טראמפ הודיע על התביעה במועדון הגולף שלו בניו ג'רזי. המהלך דווח לראשונה באתר Axios.

התביעות למעשה מבקשות מהשופט לפסול את סעיף 230 לחוק ההגינות בתקשורת, חוק שמספק הגנה משפטית לענקיות האינטרנט ומסיר מהן אחראיות על תוכן המתפרסם בזירה שלהם על-ידי משתמשים. טראמפ אמר כי הסעיף הזה מעניק להן חופש רב מדי, וכך הן יכולות לברוח מאחריות.

נזכיר כי התביעה באה ברקע חסימת הנשיא לשעבר טראמפ מהרשתות החברתיות, לאחר אירועי הקפיטול בחודש ינואר השנה. פייסבוק בהתחלה חסמה את טראמפ לתקופת זמן לא מוגדרת, ואז המועצה המפקחת עליה העבירה ביקורת חריפה על פייסבוק. המועצה הגדירה את החסימה כחיונית בזמנו, אך קבעה כי לחסום את טראמפ לתקופת זמן לא מוגדרת, זה ליצור חוק מיוחד לטראמפ עצמו. לפיכך פייסבוק קבעה כי טראמפ ייחסם עד ינואר 2023. לעומת זאת, טוויטר החליטה לחסום לצמיתות את טראמפ על הסתה ברשת החברתית.

טוויטר החליטו שלא להגיב לדיווח ב-CNBC. פייסבוק וגוגל עדיין לא הגיבו לבקשת התגובה.