מנכ"לית אורקל על הפסד במכרז נימבוס: "מתקשה להבין מדוע התקבלה ההחלטה הזו"

צפרא כץ, מנכ"לית אורקל העולמית, התייחסה היום לראשונה להפסד של החברה במכרז המחשוב הממשלתי: "ייתכן שלא כל המידע הרלוונטי היה פרוס בפניהם" • על הצמיחה בהשקעות בחברות הייטק ישראליות אמרה: "יש כאן חברות שמשנות את חוקי המשחק"

צפרא כץ בדאטה סנטר הישראלי של ענן אורקל עם אלון בן צור, מנכ''ל בינת / צילום: עזרא לוי
צפרא כץ בדאטה סנטר הישראלי של ענן אורקל עם אלון בן צור, מנכ''ל בינת / צילום: עזרא לוי

"קשה להבין את ההחלטה הזו ואת המחשבה מאחוריה וייתכן שלא כל המידע הרלוונטי היה פרוס בפניהם", אמרה הבוקר צפרא כץ, מנכ"לית אורקל העולמית, במסיבת עיתנואים בתל אביב בהתייחסות ראשונה להפסד החברה במכרז המחשוב הממשלתי נימבוס. כץ לא הגיבה לגבי העתירה שהגישה אורקל נגד זכייתן של גוגל ואמזון במכרז, שאמורה להתברר בבית המשפט.

פרויקט נימבוס הממשלתי נחשב למכרז המחשוב הגדול ביותר בישראל עד כה וייעודו הקמת אתרי ענן מקומיים בהשקעה ראשונית המוערכת בכ-4 מיליארד שקל. אחד התנאים בו הוא הקמת שרתי מחשוב ענן בישראל - מחשבים רבי-עוצמה המאפשרים פעילות וחיבור של מספר רב של מחשבים באותו הזמן. השירות יסופק מאתר מקומי, כאשר המידע יישמר ויעובד בגבולות המדינה תחת כללים מחמירים של אבטחת מידע.

במרץ האחרון זכו במכרז גוגל ואמזון עם שירותי הענן שלהם: גוגל קלאוד ואמזון AWS. המפסידות במכרז, אורקל ומיקרוסופט, עתרו לבית המשפט בבקשה להעניק להן ארכה לתקוף את תוצאותיו לאחר שנפוצו שמועות על הפסדן המסתמן.

כץ גם הגיבה לנושא מכרז מחשוב הענן של משרד הביטחון האמריקאי, שבו בוטלה זכייתה של מיקרוסופט לאחר עתירתה של אמזון: "המכרז כרגע פתוח והמשרד מוכן כעת לבדוק מחדש את ההחלטות. תזכרו שהפעם האחרונה שהם בחנו אותו הייתה ב-2017, מאז עבר זמן רב וטוב להסתכל על הטכנולוגיה בעיניים טריות. מנהל מערכות המידע של הפנטגון הרים אלי טלפון אחרי מסיבת העיתונאים, כמו גם לשאר החברות, כך שיש נכונות לבחון את הכל מחדש".

"מחויבים לישראל גם באופן אישי"

אחת ממטרות הביקור של כץ היא קידום חוות שרתים החדשה שנבנית בימים אלה באמצעות 'בינת תקשורת מחשבים' בהר חוצבים בירושלים, בעלות המוערכת של כ-200 מליון דולר. המרכז משתרע על פני אלפי מ"ר ותשע קומות מתחת לפני האדמה. לטענת כץ, המרכז נבנה ללא כל חוזה ממשלתי או פרטי, וככל הנראה הוא נבנה מתוך מחשבה לזכות במכרזים ממשלתיים. לטענת כץ, חוות השרתים שתחנך לאחר החגים תהיה המאובטחת בישראל מפני מתקפות סייבר, טילים ואסונות טבע.

עובדים בחברות כמו גוגל ואפל החרימו את מכרזי החברות בהן עבדו עם ממשלות כמו ארה"ב וישראל. האם נתקלתם בתגובה דומה כלפי המכרז בישראל?
"כשהצטרפתי לאורקל, אחת המשימות שהייתי מחויבת אליהן הוא העמידה מאחורי ארה"ב וישראל. אין לנו גמישות בנושא הזה. נכון, אנחנו חיים במדינה חופשית, אני אוהבת את אלפי העובדים שלי, ומכבדת את כולם. אבל אם מישהו איננו מסכים עם עולם הערכים שלנו, אולי אורקל אינה החברה בשבילם. אני ולארי אליסון (המנכ"ל לשעבר - א"ג) מחויבים לישראל גם באופן אישי ומקדישים מזמננו האישי לנושא, ולכן איש אינו יכול להיות מופתע שזו גישתנו".

על רפורמת המיסוי הבינלאומית, שצפויה להיות מאושרת על ידי עשרות מדינות מפותחות והמובלת בידי ממשל ביידן, ענתה כץ, הידועה בעמדותיה הרפובליקניות כי "לא צריך לדאוג לנו, אנחנו משלמים את המסים שלנו, וחלק מהעבודה שלנו היא למלא אחר החוקים. אני באופן אישי אוהבת את תחום המיסוי וכאקדמאית השקעתי זמן רב ללמוד אותו".

על הצמיחה בהשקעות בחברות הייטק ישראליות ורצף ההנפקות אמרה כץ: "הדרך היחידה כדי לפתור את הבעיות של הפלנטה עליה אנחנו חיים היא שמספיק הון יזרום לחברות הטכנולוגיה המובילות. זו הסיבה שבביקורי הנוכחי בישראל, הראשון מאז מגפת הקורונה, נפגשתי עם חברות ישראליות בתחום הסייבר, הקריפטו ועוד. אני רואה בחברות הישראליות טכנולוגיות שעשו לי צמרמורת. יש כאן חברות שמשנות את חוקי המשחק - אז אני אולי לא אוכל להגיד לאחרים היכן להשקיע, אבל אנחנו שמים כסף בישראל ובטכנולוגיה ישראלית".

צפרא כץ נולדה בישראל לפני 61 שנה, אך בגיל צעיר עקרה משפחתה לארה"ב. היא הצטרפה לדירקטוריון החברה ב-1999, וכאשר מייסד החברה והמנכ"ל האגדי שלה, לארי אליסון, עזב את כס הניהול ב-2014, מונתה למנכ"לית משותפת יחד עם מרק הרד. במקביל מונה אליסון ליו"ר החברה ולסמנכ"ל הטכנולוגיות. לפני שנתיים נפטר הרד, וכץ נותרה מנכ"לית יחידה בחברה. כץ נהגה לבקר את משפחתה בישראל פעם עד פעמיים עד תקופת הקורונה, וכעת זהו הביקור הראשון שלה מאז פרוץ המגפה.