יום אדום גם בקריפטו: המטבעות הגדולים צונחים בגלל איום חדש מאירופה

ביטקוין, את'ריום ומטבעות נוספים מאבדים גובה • ככל הנראה, הירידות נובעות מכוונת האיחוד האירופי להקים רשות חדשה למאבק בהלבנת הון • "הלבנת הון, מימון טרור ופשע מאורגן נותרו בעיות משמעותיות שיש לטפל בהן ברמת האיחוד", נכתב במסמכים מטעם האיחוד האירופי

מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock, eamesBot
מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock, eamesBot

הביטקוין ירד בכ-7% ביממה האחרונה, והאת'ריום איבד אפילו יותר, עם ירידה של כ-10% ב-24 השעות האחרונות. גם הדוג'קוין, מטבע הקריפטו החביב על אלון מאסק, צנח ואיבד כ-9% ביממה האחרונה, כך לפי נתוני coinmarketcap.com.

הצניחה בערך מטבעות הקריפטו ככל הנראה נובעת מכוונת האיחוד האירופי להקים גוף חדש למאבק בהלבנת כספים ולחוקק חוקי שקיפות חדשים להעברת נכסי קריפטו, כוונה שפורסמה אתמול (ד') כמעין מענה לקריאה לנקוט פעולות קשות יותר במאבק נגד ההון השחור.

על אירופה הופעל לחץ להגביר את אכיפת הכללים נגד הלבנת הון לאחר שמספר מדינות פתחו בחקירה נגד דנסקה בנק, הבנק הגדול בדנמרק, בגלל עסקאות חשודות בהיקף 200 מיליארד יורו שבוצעו בסניף הבנק באסטוניה בין 2007 ל-2015.

"הלבנת הון, מימון טרור ופשע מאורגן נותרו בעיות משמעותיות שיש לטפל בהן ברמת האיחוד", כך נכתב במסמכים, לפי סוכנות הידיעות רויטרס.

הנציבות האירופית הציעה רשות חדשה למאבק בהלבנת הון, שתהפוך ל"מרכז" של מערכת פיקוח משולבת שמורכבת גם מרשויות לאומיות. "על-ידי פיקוח ישיר וקבלת החלטות לגבי כמה מהישויות המסוכנות ביותר במגזר הפיננסי חוצה הגבולות, הרשות תתרום ישירות למניעת הלבנת הון\מימון טרור באיחוד", נכתב במסמכים.

במקביל, אנליסטים של גולדמן זאקס טוענים כי התחרות בין ביטקוין, את'ריום ויריבים נוספים שקמו בשנים האחרונות מחמירה את התנודתיות, ומונעת ממטבעות הקריפטו להפוך לנכס בטוח כמו זהב.

אלי בז'רנו, מנכ"ל Bit2C, מאמין שמדובר בירידה לצורך עלייה: "ההסדרה, וקביעת חקיקה וכללי רגולציה בתחום הקריפטו יגבירו את הלגיטימציה בתחום, ובטווח הארוך רק יחזקו את הכלכלה הדיגיטלית החדשה שמבוססת על ביטקוין, קריפטו ובלוקצ'יין, שכן הדבר יוביל לדחיקת גורמים שליליים ועבריינים וחיזוק וכניסה של גופים ושחקנים לגיטימיים לשוק, כולל מוסדות פיננסיים ובנקים אשר מעוניינים ברגולציה ברורה שמגינה על האינטרס הציבורי".