חוק ההסדרים | פרשנות

טיל מונחה מליברמן לכיוונו של בני גנץ

בתוך טיוטת חוק ההסדרים מסתתרת הצעה למנות "נציג של החשב הכללי ביחידה לתשלומי שכר והגמלאות במשרד הביטחון" - הצעה שצפויה לעורר תגובה קשה מצד גנץ

בני גנץ / צילום: שלומי יוסף
בני גנץ / צילום: שלומי יוסף

בתוך הפרק על הביטחון בטיוטת חוק ההסדרים הסתיר משרד האוצר הצעה שאפשר לדמות אותה לטיל מונחה שנשלח לכיוונו של שר הביטחון רא"ל במיל' בני גנץ. מדובר בהצעה למנות "נציג החשב הכללי ביחידה לתשלומי שכר והגמלאות במשרד הביטחון" - הצעה שצפויה לעורר תגובה קשה מכיוונו של מנהיג כחול לבן.

החשב שהאוצר מבקש למנות אמור לפקח על מופת, יחידה באגף כוח אדם בצה"ל שאחראית בין היתר על תשלומי הפנסיה לאנשי הקבע בצבא. כל איש קבע מקבל ממופת, עם יציאתו לגמלאות, תוספת קבועה לפנסיה בשיעור של כ-10% המכונה הגדלת הרמטכ"ל. התוספת הזו, שאיננה מוסדרת בחוק, עולה לאוצר המדינה כמיליארד שקל בשנה.

גנץ, שאינו זכאי באופן אישי לתוספת, נאבק בשנתיים האחרונות כדי "להלבין" אותה. גנץ הפציר בשר האוצר הקודם ישראל כ"ץ להיפגש עמו כדי לסגור 'דיל' שבמסגרתו יקבלו גמלאי צה"ל תוספת של 10% לפנסיה - בתמורה לביטול הגדלות הרמטכ"ל. כ"ץ התעלם מחיזוריו של גנץ, שטען כי לא מדובר בתקדים אלא במהלך שנעשה בעבר, למשל עבור עובדי רשות מקרקעי ישראל כחלק מהסכמתם לשינוי מבני. גנץ הציג את ביטול התוספת כצעד שיפגע באלמנות ויתומי צה"ל, כאילו מדובר בסיוע הומניטרי.

אלא שבפועל הנהנים העיקריים מהתוספת הם עשרות אלפי אנשי קבע שמקבלים גמלה של כ-20 אלף שקל בממוצע. אנשי הקבע האלה שפרשו מהצבא בגילאי 40 ומשהו רשאים לעבוד ולהשתכר במקצועות אחרים מבלי שהדבר יפגע בפנסיה שלהם. נזכיר, כי במסגרת הסכם כחלון-יעלון התחייב הצבא להקטין את קצבת הפנסיה הממוצעת המשולמת לפורשיו עד לסכום השווה ל-12 אלף שקל בתוך עשור - אלא שבינתיים הפנסיה הממוצעת ממשיכה לנוע סביב 19-20 אלף שקל לחודש.