ביידן צפוי לחתום על צו נגד מהלכים "חונקי תחרות" של חברות הטק הגדולות

ממשל ביידן טוען שהחברות הגדולות מנצלות את הכוח שלהן כדי לדחוק החוצה מתחרות קטנות וכן מנצלות את המידע האישי של הלקוחות שלהן, ושהשליטה שלהן על השוק מובילה לירידה בחדשנות

ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock
ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock

הבית הלבן הודיע שיחתום על צו נשיאותי שעיקרו להתנגד לפרקטיקות אנטי-תחרותיות שנמצאות בשימוש אצל חברות הטק הגדולות, כך דווח באתר CNBC. הצו, שכולל 72 פעולות והמלצות, נועד לעצב מחדש את הגישה מסביב לנושאי איחוד ורכישת חברות, ובאופן כללי לגבי חוקים בתחום ההגבלים העסקיים. בין הפעולות וההמלצות, מדברים על קריאה ל-FTC (נציבות הסחר הפדרלית) לערער על מיזוגים גרועים קודמים שממשלות קודמות אפשרו, ועידוד של נציבות התקשורת הפדרלית להחזיר את כללי "ניטרליות הרשת" שבוטלו במהלך ממשל טראמפ.

הצו קורא גם ל-FTC לקבוע כללים חדשים בנוגע לאיסוף נתונים מצד ענקיות הטכנולוגיה וניהול מעקב אחר המשתמשים, ומבקש מהסוכנות לאסור על שיטות לא תחרותיות בשוק האינטרנט, מהלך שיסייע לעסקים קטנים ובינוניים שהתלוננו על השליטה של ענקיות הטכנולוגיה.

בין ההמלצות והפעולות, נמצאות גם פעולות בתחום הרפואה כמו אספקת מכשירי שמיעה ללא מרשם. הנשיא ביידן צפוי לחתום עם הצו הערב בשעה 20:30 (שעון ישראל), כך על פי לוח הזמנים שלו.

ממשל ביידן טוען שהחברות הגדולות מנצלות את הכוח שלהן כדי לדחוק החוצה מתחרות קטנות וכן מנצלות את המידע האישי של הלקוחות שלהן, ושהשליטה שלהן על השוק מובילה לירידה בחדשנות. הצו צפוי לכלול קריאה לרגולציה מחמירה על מיזוגי חברות טכנולוגיה וכן על קניות של חברות הנועדות להוציא אותן מהשוק.

בראיון בלעדי של היועץ הכלכלי הראשי של הבית הלבן, בריאן דיס, ל-CNBC הוא אמר שהאחיזה המהודקת של ענקיות הטכנולוגיה הובילה לירידה בחדשנות. הפלטפורמות האלו "יצרו בעיות משמעותיות. בעיות למשתמשים במונחים של פריטות וביטחון ובעיות עבור עסקים קטנים מבחינת כניסה לשווקים", אמר דיס. דיס חידד כי הצו אינו נוגע רק למונופולים, אלא גם איחודים באופן כללי ועל היעדר תחרות כשיש קבוצה מוגבלת של שחקנים בשוק.

מהלך כזה מצד ממשל ביידן יכול להוביל לפגיעה קשה בכוחן של ענקיות האינטרנט - מכיוון שיחייבו את הענקיות לפעול בשיטות שלא יפגעו במתחרות הקטנות שלהן. בין היתר מהלך כזה ימנע שימוש במידע האישי של הצרכנים לענקיות, מה שיאפשר לענקיות להוביל בתחום.

במקביל לדיווחים הללו, התקבלו בועדת המשפט של הסנאט האמריקאי כמה הצעות חוק שנועדו להקשות על הדומיננטיות של החברות - ולמנוע מהן להשלים מיזוגים בעייתיים. הצעות החוק הללו נתמכו על ידי חברי שתי המפלגות בסנאט.