מה צריך לדעת על אופציות, גירושים והסכם ממון

אלפי ישראלים עובדים כיום בחברות סטארט-אפ המתגמלות את עובדיהן באופציות, והשאלה מה מגיע לבן/בת זוג של סטארט-אפיסטים במקרה שנפרדו בטרם האקזיט המיוחל מעסיקה רבות את בתי המשפט לענייני משפחה בשנים האחרונות

חלוקת רכוש בגירושים. אופציות שקיבלו העובדים הופכות את המחלוקות הללו למורכבות / אילוסטרציה: Shutterstock, Burdun Iliya
חלוקת רכוש בגירושים. אופציות שקיבלו העובדים הופכות את המחלוקות הללו למורכבות / אילוסטרציה: Shutterstock, Burdun Iliya

לפני מספר שנים הקים א', רופא במקצועו, סטארט־אפ עם שותף. לאחר שהוא ואשתו ב' נפרדו, נמכר הסטארט־אפ לחברת תרופות אמריקאית תמורת 10 מיליון דולר במניות ומזומן. ב' כמובן דרשה את ערך המניות לאחר הפרידה, ולא את ערכן לפני האקזיט. בית המשפט לענייני משפחה אליו הגיעה המחלוקת הכריע לאחרונה כי המניות של א' יתחלקו שווה בשווה בין בני הזוג הפרודים, אך השווי שלהם יוערך לפי מועד מכירת החברה - ולא לפי הערך שהיה להם לפני פרידת בני הזוג. מנגד, נקבע כי יש להפחית מערך התמורה 14%, בעקבות העבודה שעשה א' בחברה בתקופה בה היה פרוד מ-ב', שהעלתה את ערך המוצר והובילה לאקזיט.

המקרה הזה אינו מקרה בודד. אלפי ישראלים עובדים כיום בחברות סטארט-אפ המתגמלות את עובדיהן באופציות, בנוסף או במקום תשלום שכר, והשאלה מה מגיע לבן/בת זוג של סטארט-אפיסטים במקרה שנפרדו בטרם האקזיט המיוחל מעסיקה רבות את בתי המשפט לענייני משפחה בשנים האחרונות. שאלה זו לא הוכרעה עד כה על-ידי בית המשפט העליון (שההלכות שלו הן המחייבות את שאר בתי המשפט), אך נראה כי אין מנוס מכך שבקרוב המחלוקות הללו יגיעו לשם.

לדברי עו"ד ליאת שקלרז-הורוביץ, שותפה במשרד עו"ד שקלרז תירוש העוסק בדיני משפחה, מסבירה כי "בשל העלייה המטאורית בחברות הזנק שמשתמשות במודל העסקה המשלב שכר ומתן אופציות, ובהיעדר הסכם ממון, הפכה המחלוקת סביב השאלה למה זכאית בת זוג בעקבות אקזיט שביצע הפרוד או הגרוש שלה - למאבק על הרבה מאוד כסף". 

ליאת שקלרז הורוביץ / צילום: שרון לוין
 ליאת שקלרז הורוביץ / צילום: שרון לוין

לדברי שקלרז-הורביץ, "השנים האחרונות הן שנים טובות מאוד למניות סקטור הטכנולוגיה, כאשר דווקא בתקופת הקורונה ולאחריה אנו עדים לעסקאות חסרות תקדים כמעט באופן יומיומי ולגיוסי הון משמעותיים שהופכים באחת מאות עובדים למיליונרים; כך שמחלוקת זו או אחרת שמגיעה לבית המשפט לא מהווה מקרה פרטי בלבד, אלא סנונית שמבשרת את ראשיתה של תקופה בה מאבקי הגירושים של עובדי חברות ההזנק הפכו מעוד תיקי גירושים - לזירה מדממת, טעונה במחלוקת על מיליוני שקלים".

אז מה עושים עד שבית המשפט העליון יכריע במחלוקת? איך מתנהלים? עו"ד שקלרז-הורוביץ מסבירה.

מדוע דווקא הגירושים של עובדי חברות ההזנק הפכו להיות רוויים במאבקים?
ראשית, עולה השאלה, למה המחלוקות הללו כל-כך מורכבות. לדברי עו"ד שקלרז-הורוביץ, "הבעיה הקשה ביותר היא שלרוב אין דרך לאמוד את השווי של חברת הזנק בנקודת הזמן של הגירושים, וכך גם לא את שווי האופציה, בניגוד לאיזון משאבים של נכסי נדל"ן זכויות פנסיה וכיוצא באלה. ב'גירושי הייטק' מתווספים נכסים רבים שאינם מוחשיים, ולא ניתן תמיד לחלקם או לקבוע את שוויים במועד הפירוד, ולא תמיד ראוי וצודק לחלק אותם בשווי שלהם במועד הגירושים, כמו אופציות שטרם הגיע מועד הבשלתן (UNVESTED), אופציות בשלות ומניות".

לדבריה, "האופציות שקיבלו העובדים על רקע הגאות בשוק ההייטק ולאור גיוסי הכספים הגדולים של חברות הייטק ישראליות שהשפיעו על עשרות אלפי עובדים, הופכות את המחלוקות הללו למורכבות. הגישה בדיני משפחה היא 'לנקות שולחן' ולחלק את מרבית הרכוש במועד הגירושים, אלא שאופציות ולעתים גם מניות בחברה פרטית לא ניתנות לחלוקה.

"לדוגמה, אופציות UNVESTED - כל עוד לא הגיע מועד ההבשלה שלהן, הן לא שוות כלום באופן תיאורטי, ולכן לא ניתן לכמת אותן. אבל בקרות אירוע אחד כגון מכירה, רכישת החברה, כניסת משקיעים חדשים, הנפקה בבורסה וכו', האופציה הזו יכולה להיות שווה מיליונים, כי בעצם העובד מקבל הטבה לרכוש מניה במחיר האופציה. בלא מעט מהמקרים, כאשר מדובר ברכישה פרטית של חברה עוד לפני הפיכתה לציבורית, לאופציות עדיין אין ערך, ולכן השאלה מהו שוויה של אותה אופציה היא מורכבת. בנוסף, לא תמיד חברה פרטית תאפשר חלוקה של אופציות לא סחירות לידי האישה או הבעל".

הפתרון המתבקש בעת גירושים הוא שהאופציה תישאר רשומה על שם בני הזוג, אלא שאז, מסבירה עו"ד שקלרז-הורוביץ, עולות שתי בעיות: "האחת - שלא תמיד אפשר לרשום את האופציה על שמו של מי שאינו עובד בחברה; והשנייה - שבן הזוג העובד בחברה יכול לטעון כי אין לבת הזוג זכאות, שכן הוא קיבל את האופציה על בסיס עבודתו (לחברה אין יכולת להיכנס לסוגיה זו בשלב זה)".

באילו תנאים בן/בת הזוג של העובד/ת יהיו זכאים לקבל מחצית משוויין של האופציות?
על-פי חוקי יחסי ממון, בעת גירושים, בן זוג של עובד זכאי לשווי מחצית מהאופציות שקיבל העובד בזמן חייהם המשותפים. בדרך-כלל מדובר על תשלום כספי שיועבר מידי העובד לבן זוגו, ולא בהעברת מחצית האופציות בעין, מאחר שיתר השותפים בחברה לא רואים בעין יפה את הרעיון שאדם חיצוני - ולאחר הגירושים אולי אף עוין - יחזיק במניות של החברה. אז לפי איזה מועד ייקבע שווי האופציות - המועד בו נפרדו הצדדים, המועד בו האופציות הפכו ברות-מימוש או המועד בו נמכרה החברה? 

"החלום על האקזיט היה משותף לשני בני הזוג, ובן הזוג מתקשה להשלים עם העובדה שבמועד האקזיט הוא/היא לא יקבל כלום במקרה שהאופציה מתממשת דווקא אחרי הגירושים. או-אז נשאלת השאלה האם במעמד הפרידה, בן או בת הזוג זכאים למימוש האופציות כאשר מועד פירעונן טרם הגיע, ועל בסיס מה יהפכו האופציות להיות שוות כסף", אומרת עו"ד שקלרז-הורוביץ.

על-פי החוק היבש, שווי הנכסים לחלוקה בין בני הזוג נבדק במועד הקרע, כלומר הפרידה של הצדדים, אולם במקרה של אופציות, ההכרעה הזאת תוביל לכך שאחד מבני הזוג עלול להיות מקופח ולא לקבל את ערכן של המניות הנכון - או לחילופין לקבל יותר ממה שמגיע לו.

לדברי עו"ד שקלרז-הורוביץ, "בארה"ב, בעקבות שורה של פסקי דין, אופציות שאינן בנות-מימוש כן ניתנות לחלוקה. מאידך, בישראל קיימת חוסר בהירות בנושא, והסוגיה הגיעה לפתחו של בית המשפט לאחרונה ובמעט מאוד תיקים.

"באופן כללי ניתן לומר כי הכול מתחיל ונגמר בשאלה מה רשום בכתב האופציה. אם רשום בכתב האופציה שהיא תלויה בעבודה, אז סביר שלבן/ בת הזוג לא יגיעו זכויות, אלא על תקופת השיתוף. בית המשפט ימנה מומחה אשר יערוך תחשיב על בסיס 'ממד הזמן' של תקופת השיתוף. בדרך-כלל כתוב בכתב האופציה שאם יש אקזיט או מכירה או כניסת משקיעים או פיטורים שלא מסיבות מוצדקת ולעתים גם פטירה של העובד, האופציות יהפכו לאופציות ברות-מימוש. על כן, מאוד חשוב לבצע את הבדיקה ולהבין על בסיס מה האופציה מובשלת. אם כתב האופציה ניתן בזמן הנישואים, אז סביר שלגרוש/ה יהיה בסיס ליהנות ממנה".

מה קורה אם האקזיט מתרחש שנים לאחר הפרידה?
אחרי שכבר הוחלט שניתן לחלק את המניות בין בני הזוג, גם אם האקזיט בוצע לאחר הפרידה, עולה השאלה מה קורה אם האקזיט קרה שנים לאחר שבני הזוג נפרדו. 

לדברי עו"ד שקלרז-הורוביץ, "לאחרונה ניתן פסק דין על-ידי בית המשפט לענייני משפחה, במסגרתו בית המשפט הורה לבדוק שווי של חברה שעשתה אקזיט אחרי מועד הגירושים, והאישה קיבלה את השווי בהתאם ליחס הזמן המשותף".

האם הסדר ממון יכול לפתור את הבעיות העתידיות שעלולות להתעורר?
הסכמי ממון אמורים לפתור מראש את המחלוקות שעלולות להתעורר בין בני זוג בעת נישואיהם ובמקרה של פרידה. האם גם במקרה של אופציות הסכם כזה רצוי?

לדברי עו"ד שקלרז-הורוביץ, התשובה לכך חיובית. "בהנחה שהתחתנת אחרי שהוענקו לך אופציות, רצוי לערוך הסכם ממון, במסגרתו צריך לכתוב שהאופציות על כל רכיביהן, לרבות מימושן בעתיד, יישארו שלך. בנוסף, כמובן שצריך לפתוח חשבון נפרד בו יופקדו הכספים.

"אגב, גם אם עובד הייטק מתחתן עוד בטרם קיבל אופציות, והוא צופה פני עתיד, כדאי לו לעשות הסכם ממון שבו יצוין כי האופציות העתידיות יהיו רק שלו, שכן יש לזכור - הסכם הממון גובר על איזון משאבים. 

"כמו כם,יש לזכור שאם מדובר ביום החתונה או לאחר החתונה, בני זוג חייבים לאשר הסכם ממון בבית משפט, שבו השופט מסביר את משמעות ההסכם ואת הוויתורים ההדדיים של הצדדים. תפקיד השופט להבהיר לצדדים כוונה, גמירות דעת ומשמעויות".

עו"ד שקלרז-הורוביץ מוסיפה בעניין זה כי "לפני החתונה אפשר להסתפק באישור הסכם הממון בפני נוטריון".