החברה המרכזית תשקיע 2 מיליון דולר בחברת ביומילק המפתחת חלב מתורבת

ההשקעה מיועדת למחקר ופיתוח שיזרזו את הגעתם לשוק של מוצרים המבוססים על חלב מתורבת • עפ"י ההסכם, מיליון דולר יושקעו עם החתימה על ההסכם הסופי בין החברות, ושאר הסכום יושקע בהתאם להתקדמות באבני-דרך

החלב המתורבת בדרך? / צילום: Shutterstock
החלב המתורבת בדרך? / צילום: Shutterstock

החברה המרכזית ליצור משקאות (קוקה-קולה ישראל) נכנסת לתחום החלב המתורבת: חתמה על שיתוף-פעולה עם חברת ביומילק לשם מחקר ופיתוח טכנולוגי שיזרזו את הגעתם לשוק של מוצרים המבוססים על חלב מתורבת - כך מדווחת ביומילק לבורסה. היקף ההשקעה של החברה המרכזית עומד על 2 מיליון דולר.

מחיר מניית ביומילק עמד הבוקר (ב') טרם הדיווח על כ-5 שקלים (נמוך מהמחיר המשתקף בעסקה). השווי של ביומילק בבורסה עמד הבוקר על 223 מיליון שקל. 

חלב מתורבת (מהמילה "תרבית") הוא חלב פרה המיוצר במעבדה מדגימה של תאי חלבון מחלב פרה, בדומה לרעיון הבשר המתורבת. את תאי החלבון משכפלים במעבדה וחוסכים מהפרות את הסבל הכרוך בייצור חלב (הריונות מתמשכים והפרדת העגלים מהן), ומהסביבה את האנרגיה העצומה שכרוכה בגידול פרות לתעשיית החלב והבשר.

ענף המזון צועד בצעדי ענק לכיוון מזון מתורבת. החברה המרכזית לא תרצה לפספס את המגמה בתחום המזון. במטריית מותגי החברה המרכזית נמצאת גם חברת טרה, שדרכה ישווקו מוצרי החלב המתורבת שיפותחו במסגרת ההסכם.

על-פי ההסכם, מיליון דולר יושקעו עם החתימה על ההסכם הסופי בין החברות (סכום ההשקעה הראשוני). סכום נוסף יושקע בהתאם להתקדמות באבני-דרך: במקרה שהחברה תצליח לייצר גבינות על בסיס הטכנולוגיה שלה, החברה המרכזית תשקיע חצי מיליון דולר (אבן-דרך ראשונה). בנוסף, כאשר מוצר של החברה המרכזית המבוסס על הטכנולוגיה יהיה מוכן ליצור מסחרי בתום הפיילוט, יושקע סכום נוסף של חצי מיליון דולר (אבן-דרך שנייה).

עוד קובע ההסכם כי אם ביומילק תנפיק את ניירות הערך שלה בבורסה זרה, והיא טרם עמדה באבני-הדרך המוגדרות, תואץ הבשלת אבני-הדרך, והחברה המרכזית תשלים את סכום השקעה.

בתמורה לסכום ההשקעה הראשוני (מיליון דולר) החברה המרכזית תקבל 522 אלף מניות, המשקפות מחיר מניה של 6.24 שקלים. בנוסף תקבל החברה כתבי אופציה (במחיר מימוש של 10.9 שקלים) למימוש תוך 24 חודשים. בגין השקעות נוספות יוקצו מניות וכתבי אופציה נוספים.

ביומילק מחויבת לבלעדיות לחברה המרכזית בשוק בישראל, ובתמורה החברה המרכזית מחויבת לרכוש חומרי גלם המבוססים על חלב מתורבת מביומילק בלבד.

בתוך כך, לאחרונה השלימה חברת אלף פארמס גיוס של 105 מיליון דולר. החברה מייצרת בשר מתורבת, והיא חלק מחממת "דה קיטשן" שנמצאת בבעלות חברת שטראוס. מדובר באחד הגיוסים הגדולים ביותר בתחום, ששיקף לחברה שווי של 300 מיליון דולר אחרי הכסף.