ג'נט ילן תוביל חקירה על הסיכונים שמשבר האקלים מציב למערכת הפיננסית

שרת האוצר של ארה"ב מבקשת להטיל מגבלות על בנקי פיתוח והשקעות המממנים השקעות הקשורות לדלקי מאובנים

ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Luca Bruno
ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Luca Bruno

שרת האוצר האמריקאית, ג'נט ילן, הודיעה כי היא תוביל בדיקה רגולטורית להערכת הסיכונים ששינויי האקלים עשויים להציב ליציבות הפיננסית של ארה"ב. בנוסף, ציינה ילן כי תעודד בנקי פיתוח להגביל הלוואות לשימוש בדלקים מאובנים, כחלק ממאמץ בינלאומי להפוך את המערכת הפיננסית לירוקה יותר.

מאז שנכנסה לתפקיד כשרת האוצר, הייתה ילן אחד הקולות המובילים בממשל ביידן לעידוד מאמצי הממשלה להילחם במשבר האקלים. "שינויי האקלים מהווים סוג של סיכון עולה חדש ומציבים אתגר לאחת הפונקציות החיוניות של הסקטור הפיננסי - לוודא שהסיכון שנלקח על ידי משקיעים ומוסדות הוא כזה שהם יכולים לנהל אותו", אמרה ילן ביום ראשון בוועידת ונציה הבינלאומית על האקלים.

"מערכת הדיווח הפיננסי הקיימת לא מפיקה גילויים אמינים. אנחנו צריכים גם עקביות במסגרות הדיווח לאורך זמן, וגם יכולת השוואה בין חברות ותחומי שיפוט, המספקת את המידע השימוש שמשקיעים צריכים על מנת לקבל החלטות מושכלות", אמרה עוד ילן.

הבנקאים מודאגים

"הנשיא ביידן הכיר בכך שזו בעיה רצינית שיש להתמודד איתה כעת. לאחרונה חתם על צו נשיאותי לגבי סיכונים פיננסיים הקשורים באקלים, ותיאר תהליך כלל־ממשלתי להערכת הסיכון למערכת הפיננסית של ארה"ב ולממשלה הפדרלית", הוסיפה.

אי לכך, המועצה לפיקוח על היציבות הפיננסית (FSOC), ששרת האוצר עומדת בראשה והיא מורכבת מרגולטורים אמריקאים מהפדרל ריזרב, מרשות הבורסות וניירות הערך (SEC) ואחרים, תבצע בדיקה כחלק מצו נשיאותי שהנשיא חתם עליו בנוגע לסיכונים הפיננסיים הקשורים לאקלים.

יש מי שכבר מודאגים מההצהרה של ילן. על פי דיווח בסוכנות הידיעות AP, כמה בנקאים בכירים סיפרו שהם מודאגים שמאמצי ממשל ביידן עשויים לעודד פיקוח יתר רגולטורי, שיקשה עליהם לחלק הלוואות וייקר את הפעילות שלהם.

ממשל ביידן עושה מאמצים בחודשים האחרונים להציג השקעות גדולות להאטת ההתחממות הגלובלית על ידי הוצאות על תשתיות בעלות של טריליוני דולרים, שהנשיא דוחק בקונגרס לאשר בימים אלו. המאמץ הזה נתקל בהתנגדות מצד הרפובליקאים וכמה יוזמות אקלים של הממשל הוסרו מחבילת תשתיות של הנשיא כדי להשיג תמיכה דו־מפלגתית בה.

ילן אמרה בוונציה גם שה־FSOC יבקש לשפר את הגילויים שחברות ציבוריות עושות לרשויות כחלק מהיוזמה של ממשל ביידן. "הצו הנשיאותי הבהיר את מדיניות הממשל הזה לקידום גילויים על סיכונים פיננסיים הקשורים באקלים, שאנחנו נחקור גם דרך ה־FSOC. זה ישלים את עבודת ה־SEC, שכרגע בוחן את ההנחיות הקיימות לגבי גילויים פיננסיים הקשורים באקלים", אמרה.

"הנוף השתנה בארה"ב"

ילן סיפרה כי היא עוסקת בהשפעה של שינויי האקלים במשך למעלה מ־20 שנה עוד כאשר הייתה במועצת היועצים הכלכליים של הנשיא קלינטון. "אני זוכרת שהכנתי את הנאום הראשון שלי לגבי שינוי האקלים. זה היה במרץ 1998. הקונגרס האמריקאי ניהל שימועים לגבי ההסכם קיוטו וממשל קלינטון היה צריך מישהו מהבית הלבן שיילך. אני הרמתי את ידי", סיפרה.

"אמרתי לקונגרס לחשוב על הסכם קיוטו כסוג של תעודת ביטוח לכדור הארץ. האם אפילו השקעה משמעותית בכך שהכלכלות שלנו ינטשו את השימוש בפחם לא תהיה שווה את המאמץ הזה אם זה יציל ערי חוף כמו ונציה? אם נטפל במשבר האקלים באופן מושכל, היתרונות יהיו גדולים העלויות".

"בסופו של דבר" , אמרה ילן ביום ראשון, "כולנו יודעים מה הייתה התוצאה של המאמץ ההוא. אם נאיץ קדימה לימינו, אני שמחה לומר שהנוף האנושי השתנה בארה"ב. הנשיא ביידן התחייב להקטין את פליטות הפחם בארה"ב מהרמות שהיו ב־2005 בלפחות 50% עד שנת 2030, ואנו גם רואים קונצנזוס חדש סביב תוכנית להשיג חלק ניכר מההקטנה הזו".