מוסד תכנוני יוכל להפקיע קומה ציבורית לשטחי ציבור

אם עד כה דובר על עירוב שימושים של מסחר ותעסוקה עם מגורים, ההצעה החדשה בחוק ההסדרים תאפשר שילוב של שטחים כמו מתנ"ס וגן ילדים בתוך מבני מגורים

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הנדל"ן למגורים בישראל עומד לעבור מהפך גדול, שלא בטוח שרוכשי הדירות ישמחו לשמוע עליו. אם עד כה דובר על עירוב שימושים של מסחר ותעסוקה עם מגורים, עכשיו: שילוב של שטחי ציבור - כמו גן ילדים, מתנ"ס, או מועדון קשישים, בתוך מבני מגורים. משרד האוצר החליט לקדם את העניין בחוק ההסדרים, באמצעות מתן סמכות למוסד תכנון לקבוע בתב"עות הוראות המקנות חלק ממבנה לטובת שימוש ציבורי.

הנימוק למהפך המוצע הוא, שב-2050 מדינת ישראל צפויה להפוך למדינה הצפופה בעולם המערבי ועל כן מציעים באוצר לאפשר ניצול יעיל יותר של הקרקע באמצעות שילוב שימושים שונים באותו המתחם, כגון מבני ציבור, תעסוקה ומבני מגורים. ההפרדה בין מגרשים המיועדים למטרות שונות, ובפרט הפרדתם של מגרשים המיועדים לצורכי ציבור ממגרשים המיועדים למטרות אחרות, יוצרת קשיים בקידום בנייה רוויה באזורים דלים בקרקע ובעיקר בפרויקטים של התחדשות עירונית, המהווים שיעור ניכר מהיקפי התכנון העתידיים למגורים. כיום חוק התכנון והבנייה אינו מאפשר את הדבר, אלא במקרים חריגים.

לפיכך ממליצים באוצר לאפשר מנגנון שבו מוסדות התכנון יהיו מוסמכים לכלול בתכנית מפורטת הוראה על כך שחלק מסוים ממבנה שאינו מיועד לצרכי ציבור, ייועד לצורכי ציבור ויירשם על שם הרשות המקומית. הליך זה יחול על תכניות מפורטות ומשביחות, אשר מוסיפות שטח מותר לבניה מעבר לזה שהיה קודם התכנית החדשה או משנות ייעוד של המגרש או מוסיפות שימוש שמותר לעשות בו.

על פי החוק המוצע, שיעור החלק הציבורי יהיה עד רבע משטח הבניה הנוסף, או על 15% מהשטח ששונה ייעודו. בשלב התכנית ייקבע על ידי מוסד התכנון סל שימושים ציבוריים רלוונטיים, וכן יוגדר השטח מתוך הבניין או לחלופין השטח מתוך המגרש אשר מיועד לשרת את הצרכים הציבוריים. בנוסף, למוסד התכנון תינתן סמכות לקביעת הוראה בתכנית המקנה את החלק הציבורי לרשות המקומית.