משפחות אסון נחל צפית יקבלו פיצוי של 24 מיליון שקל

כשלוש שנים לאחר האסון בנחל צפית, המדינה וחברת הביטוח של המכינה הקדם-צבאית בני ציון הגיעו להסכם פשרה עם משפחות עשרת הנספים • חברת הביטוח תישא במרבית הפיצוי בסכום של כ-18 מיליון שקל, ואילו המדינה תישא ב-5.8 מיליון שקל

זירת האסון בנחל צפית / צילום: Reuters, AMIR COHEN
זירת האסון בנחל צפית / צילום: Reuters, AMIR COHEN

המדינה וחברת הביטוח של המכינה הקדם-צבאית בני ציון הגיעו היום (ב') להסכם פשרה עם משפחות הנספים באסון נחל צפית, לפיו ישולם להן סכום כולל של 24 מיליון שקל. 

ההסכם נערך בעקבות הליך גישור מורכב שארך כשנה ואושר על-ידי החשב הכללי במשרד האוצר. במסגרת ההסכם, חברת הביטוח תישא במרבית הפיצוי בסכום של כ-18 מיליון שקל, ואילו המדינה תישא ב-5.8 מיליון שקל.

אסון נחל צפית התרחש ב-26 באפריל 2018, ובמהלכו נספו תשע נערות ונער בעת טיול גיבוש של מועמדים ללימודים במכינה הקדם-צבאית בני ציון.

ההסכמות כוללות תשע ממשפחות הקורבנות וכן את אחד מנפגעי באסון.

בחודש פברואר 2020 הוגשו לבית המשפט המחוזי מרכז 11 תביעות נזיקין (אשר עשר מתוכן הן של עיזבונות הנספים באסון ותביעה אחת של נפגע) נגד משרדי החינוך והביטחון וכן נגד מנהל המכינה יובל כהאן, המדריך אביב ברדיצ'ב, העמותה המפעילה את המכינה וחברי הוועד המנהל של העמותה.

מהפרקליטות נמסר כי "לאור נסיבות התביעה, הגורמים הרלוונטיים בפרקליטות ובמשרדי הביטחון והחינוך סברו כי ראוי לחתור להסדר פשרה ראוי והוגן מחוץ לכותלי בית המשפט, אשר יחבוק את כלל המשפחות והנפגעים אשר הגישו את התביעות ויחסוך מהם עינויי דין קשים ארוכים".

בהתאם התקיים הליך הגישור בפני המגשר, עו"ד רם הורביץ.

במקביל להסדר הפשרה שהושג, מתנהל בימים אלה הליך פלילי נגד מנהל המכינה יובל כהאן והמדריך אביב ברדיצ'ב. נגד השניים הוגשו כתבי אישום המייחס להם עבירות של המתה בקלות-דעת וגרימת חבלה חמורה, וזאת בשל אחריותם למותם של עשרה מתלמידי המכינה ומהמועמדים ללמוד בה ופציעתם של שניים מהם.

לאחרונה הוקמה ועדת בדיקה למניעת אסונות במהלך פעילותן של מכינות קדם-צבאיות. הממשלה העניקה לוועדת הבדיקה סמכויות של ועדת חקירה, וזאת כביטוי להכרתה של המדינה בחומרת האסון ובחשיבות בחינתו.

התיק טופל בפרקליטות על-ידי עורכי הדין ברוך בריזל יריב ליגומסקי ושיראל רוטשילד מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי) ועו"ד אלון דפנה מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי).