מה חשוב לדעת לפני שכותבים צוואה?

מה יקרה אם לא ערכתם צוואה, למי תוכלו להוריש את רכושכם, ומהם התנאים שאפשר להציב בה?

מה צריך לדעת לפני שכותבים צוואה / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מה צריך לדעת לפני שכותבים צוואה / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כדי להבהיר כיצד תרצו לחלק את העיזבון שלכם, עליכם לנסח צוואה בהירה ופשוטה. כדאי לקיים תיאום ציפיות עם המשפחה, על-מנת למנוע סכסוכים ולהבטיח את קיום הצוואה. כך תדעו לעשות זאת נכון: 

1. אם אין לי

אם לא ערכתם צוואה, לאחר מותכם רכושכם יחולק בהתאם לחוק הירושה: חצי לילדים (בחלקים שווים) וחצי לבן הזוג. אם אין לכם ילדים, החצי של הילדים הולך להוריכם, אם הם בחיים. 

2. מה מאפשרת צוואה

צוואה מאפשרת לכם להוריש את כל רכושכם או את חלקו לכל מי שתבחרו. ישנן מדינות בהן ניתן לערוך צוואה רק על חלק מהרכוש, כאשר חלק הולך לבני המשפחה על-פי חוק. בישראל, באמצעות צוואה אתם יכולים לצוות על הורשת 100% מרכושכם למי שתרצו, גם אם הוא לא בן משפחה. 

3. איך עורכים צוואה

צוואה ניתן לכתוב ביד ללא עדים. במקרה כזה הצוואה כולה - כולל הכותרת, התאריך והחתימה - צריכים להיות כתובים בכתב-יד. צוואה מודפסת צריכה להיחתם בנוכחות שני עדים שאינם נהנים מהירושה. ניתן, אך לא חובה שעורך דין ישמש כעד. 

4. תנאים בצוואה

ניתן להתנות צוואה בתנאים או במועד, וניתן לקבוע למי תעבור הירושה לאחר מותו של היורש לגבי שני דורות בלבד. 

5. מניעת סכסוכים

צוואה נועדה להבהיר ולכבד את רצון המוריש. נסחו אותה בבהירות ובפשטות, התייחסו לכל הרכוש, בפירוט ובאופן מפורש, כולל לזכויות שונות ולנכסים דיגיטליים, שימו לב שאין סתירה בין הצוואה לבין הוראות הורשה במקומות אחרים (למשל, מוטבים בקרנות פנסיה), דברו עליה עם הילדים ובן הזוג, על-מנת שלא יהיו הפתעות. תיאום ציפיות במשפחה ועיבוד משקעים אמוציונליים יבטיחו את קיום הצוואה ושלמות המשפחה.