״חודש יוני הירוק״: תחום הסולאר באפריקה שובר שיאים

תחום האנרגיה הסולארית מהווה דוגמה להתאמה מוצלחת במיוחד בין טכנולוגיה לבין צרכי השוק, כשההתאמה המושלמת נמצאה דווקא באחד השווקים המבטיחים והמעניינים ביותר בעולם: יבשת אפריקה • אחת הסיבות היא שמערכות סולאריות עושות שימוש במשאב הנפוץ, הזמין, והזול ביותר בנמצא ביבשת אפריקה: אור השמש. אבל גם פה יש חסרונות

אנרגיה סולארית באפריקה / צילום: Shutterstock
אנרגיה סולארית באפריקה / צילום: Shutterstock

אם תבקשו מ-100 יזמיות ויזמים להצביע על החלק הקשה והמאתגר ביותר בתהליך ההקמה של מיזם חדש, סביר להניח כי תקבלו תשובה אחת בלבד: שלב ההתאמה לשוק (product market fit), כאשר היזם נדרש לעבוד ימים כלילות כדי למצוא את הנוסחה המדויקת להתאמת המוצר או הטכנולוגיה לצרכי השוק ורצונות הלקוחות. במקרים רבים, פתרונות פורצי דרך מתקשים למצוא את דרכם מחוץ למעבדת הפיתוח, והמצאות ופיתוחים רבים נשארים מאחור, ללא שימוש וללא השפעה.

אחת הדוגמאות הבולטות ביותר למקרה הפוך של התאמה מוצלחת במיוחד בין טכנולוגיה לבין צרכי השוק ניתן למצוא באחד הסקטורים המדוברים ביותר בשנים האחרונות: תחום האנרגיה המתחדשת, או ליתר דיוק, תחום האנרגיה הסולארית, אשר מצא התאמה מושלמת דווקא באחד השווקים המבטיחים והמעניינים ביותר בעולם: יבשת אפריקה.

כשבוחנים את מאפייני האנרגיה הסולארית לעומק, קשה לחשוב על התאמה מוצלחת יותר למאפייני השוק כמו ליבשת אפריקה. היתרונות של הטכנולוגיה נותנים מענה בדיוק לצרכים הגדולים ביותר של תושבי יבשת הענק, כשמערכות סולאריות מאפשרות אספקת חשמל גם בכפרים המרוחקים ביותר ללא צורך בהקמת רשת חשמל לאומית יקרה. ירידת המחירים המתמשכת בתחום והיכולת לבחור במערכת קטנה ובסיסית מאפשרים כיום גם למשפחות החיות בתנאי עוני קיצוני להנות ממערכת סולארית ומחשמל בבית בפעם הראשונה. ומעל הכל, מערכות סולאריות עושות שימוש במשאב הנפוץ, הזמין, והזול ביותר בנמצא ביבשת אפריקה: אור השמש.

מנגד, החסרונות של הטכנולוגיה הסולארית כמעט ולא רלוונטיים לשוק האפריקאי: בעוד במדינות מפותחות, מערכות סולאריות מתקשות עדיין לספק את כמות האנרגיה הגבוהה הנצרכת על ידי בתים פרטיים או עסקים, באפריקה, אספקת חשמל נמוכה בהרבה מספיקה כדי להאיר בתים בכפרים, לחבר טלוויזיה או מקרר קטן, ולהטעין את הטלפון. עבור המשפחות אשר נהנות מחשמל בבית בפעם הראשונה אי פעם, מדובר בהבדל של שמים וארץ.

גם התלות באור השמש, כאמור, הופכת כמעט לא רלוונטית ברבות ממדינות אפריקה, אשר נהנות ממספר ימי שמש גבוה במיוחד. לסיום, גם האתגר במציאת שטחים נרחבים להקמת פרויקטים בקנה מידה גדול הופך לא-רלוונטי בשוק האפריקאי, אשר מאופיין במרחבים עצומים בבעלות ממשלתית אשר מאפשרים הקמה מהירה ונוחה של פרויקטי ענק.

חודש שובר שיאים

כל אלו ועוד הביאו לגידול מתמשך וחד בתחום הסולאר ביבשת אפריקה. לפי הערכות הבנק העולמי, מערכות סולאריות מבוזרות כבר איפשרו ללמעלה מ-400 מיליון בני אדם להתחבר לחשמל בבית בפעם הראשונה, וחברת הייעוץ הבריטית Kleos העריכה בשנה שעברה את שווי השוק בלמעלה מ-24 מיליארד דולר. אך גם נתונים אלו לא הכינו את ראשי התחום, המשקיעים והאנליסטים לחודש יוני 2021, אשר שבר שיאים והזניק את תחום הסולאר ביבשת לגבהים חדשים.

כדי להבין עד כמה משמעותי הגידול בתחום האנרגיה הסולארית באפריקה, ניתן לבחון את סך הייצור של מערכות סולאריות בכלל היבשת: לפי דו״ח של סוכנות האנרגיה המתחדשת הבינלאומית, בשנת 2010 הופקו באפריקה 239 מגה-וואט חשמל באמצעות אנרגיה סולארית. בשנת 2019, הנתון כבר היה גבוה פי 30, ועמד על 7.4 ג׳יגה-וואט. ואז הגיע חודש יוני, 2021: במהלך החודש האחרון בלבד, הוכרזו פרויקטים בהיקף מצטבר של 1.9 גי׳גה-וואט, במגמה אשר צפויה להמשיך ולצמוח אפילו יותר.

רק תחילת הדרך

הגידול החד במספר הפרויקטים והתקציבים מבסס את אפריקה ככוח עולמי משמעותי בתחום האנרגיה המתחדשת. אחד הסממנים לכך נמצא ב״מועדון הג׳יגה-וואט״: רשימה אקסקלוסיבית של 37 מדינות אשר מייצרות כיום למעלה מ-1 ג׳יגה-וואט חשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת. נכון להיום, רק 2 מהמדינות החברות במועדון שוכנות ביבשת אפריקה (דרום אפריקה ומצרים). כעת, עם רשימת הפרויקטים שהוכרזו והחלו בשלבי הפיתוח, לא פחות מ-9 מדינות נוספות צפויות להיכנס בשערי המועדון כבר בעתיד הקרוב.

הקצאות תקציבים, הכרזות על פרויקטי הענק וצמיחת תחום הסולאר המסחרי ביבשת שברו בשבועות האחרונים שיאים חדשים, והפכו את שוק הסולאר האפריקאי לאחת ההבטחות החמות ביותר בעולם ההשקעות. אך למרות המספרים הגדולים, זוהי עדיין רק תחילת הדרך: ההתאמה המושלמת בין הטכנולוגיה לצרכי השוק, ירידת המחירים של המערכות הסולאריות בעולם, והמעבר הגלובאלי למקורות אנרגיה נקיים צפויים להמשיך ולדחוף את התחום אל עבר שיאים גבוהים הרבה יותר, לבסס את מעמדה של אפריקה כמובילה עולמית בתחום האנרגיה המתחדשת, ולספק למאות מיליונים חשמל זול ונקי בפעם הראשונה אי פעם.

 הכותב הוא יזם ומשקיע בינלאומי. בארבע השנים האחרונות הוא מנהל את חברת "איגנייט פאוור" (Ignite Power) בדובאי, הפועלת בשוק המקומי וברחבי המזרח התיכון ואפריקה