"מנצלים את ההזדמנות בשוק הרפואי": חברת איידוק הודיעה על גיוס של 66 מיליון דולר

חצי שנה בלבד אחרי שגייסה 20 מיליון דולר, חברת איידוק, העוסקת בהתחום ההדמיה הרפואית, הודיעה על גיוס של 66 מיליון דולר • המערכות של איידוק מותקנות במאות בתי חולים ברחבי העולם • מיכאל ברגינסקי, ממייסדי החברה: "כל אלגוריתם חדש שנביא לשוק רק יגדיל את ההכנסות שלנו"

מיכאל ברגינסקי, אלעד וולך וגיא ריינר, מייסדי חברת איידוק / צילום: צילום: יח"צ
מיכאל ברגינסקי, אלעד וולך וגיא ריינר, מייסדי חברת איידוק / צילום: צילום: יח"צ

חברת הבינה המלאכותית לתחום ההדמיה הרפואית, איידוק (Aidoc), הודיעה על גיוס של 66 מיליון דולר, כחצי שנה בלבד מהשלמת הגיוס הקודם של החברה, בהיקף של 20 מיליון דולר.

את הסבב הנוכחי הובילה קרן הצמיחה האמריקאית General Catalyst, בהשתתפות המשקיעים הקיימים, וביניהם Alpha Intelligence Capital, קרן Emerge, קרן Magma, מאור השקעות, קרן Square Peg, קרן TLV Partners, המשקיע הפרטי דני הדר ומשקיעים פרטיים נוספים. עד היום גייסה החברה 140 מיליון דולר מיום הקמתה.

המערכת של איידוק מותקנת בכ-500 בתי חולים ברחבי העולם. היא סורקת הדמיות רפואיות, בעיקר רנטגן ו-CT, בקרוב גם MRI, כדי להתריע על מקרים דחופים שעלולים להתפספס עד שהרדיולוגים יגיעו אליהם, כדי לעזור לרדיולוגים לדייק בפענוח של התמונות שביקשו, וכדי לאתר סימנים למחלות אחרות, לא מוכרות, בסריקות שהוזמנו למטרה אחרת.

איידוק מסייעת בפענוח אחת מכל 10 בדיקות בשוק האמריקאי

בנוסף לבתי החולים, לאיידוק הסכם עם ארגון Radiology Partners בתחום פענוח סריקות ההדמיה, אשר נותן שירותים לבתי החולים, אם כצוות מפענחים שיושב בתוך בתי החולים, ואם מרחוק. לדברי החברה, Radiology Partners מפענחים כ-8%-9% מכל הסריקות בשוק האמריקאי, וכיוון שהיא עובדת גם עם חברות אחרות בשוק האמריקאי, איידוק מעריכה כי האלגוריתמים שלה עוזרים בפענוח בערך אחת מכל 10 סריקות בשוק.

לחברה שבעה אישורי FDA, לתחומים כמו זיהוי שבץ, זיהוי תסחיפי ריאה, זיהוי נזקי קורונה בסריקות ריאה שהוזמנו למטרות אחרות, ועוד.

AIdoc הוקמה ב-2016 על ידי אלעד וולך (מנכ"ל) מיכאל ברגינסקי (CTO) וגיא ריינר (סמנכ"ל פיתוח), שלושתם בוגרי תוכנית תלפיות. החברה מעסיקה 190 עובדים, 150 מהם בישראל והשאר באירופה ובארה"ב. החברה מתכננת להשתמש בהשקעה לטובת הרחבת מאגר הלקוחות של החברה בעולם וכן גיוס 100 עובדים נוספים שמרביתם ייקלט בישראל.

ברגינסקי: "הגיוס הזה הגיע בעקבות הזדמנות שאנחנו וקרן ג'נרל קטליסט זיהינו בשוק. ג'נרל קטליסט הם קרן מובילה שהשקיעה בחברות כמו סנאפצ'ט, airbnb, קיאק ואחרות, וגם כמה חברות הלת'קר כמו ליבונגו, טלהדוק ועוד. הם זיהוי יחד איתנו, שאחרי שהטמענו את הטכנולוגיה שלנו בבתי החולים ואצל חברות ההדמיה המובילות בעולם, כל אלגוריתם חדש שנביא לשוק, רק יגדיל את ההכנסות שלנו. אנחנו יכולים להתרחב לאבחון תופעות נוספות, בסוגי הדמיה נוספים, אצל לקוחות אמריקאים נוספים או באזורים גיאוגרפיים נוספים. "עד שתכתבי את הכתבה כבר יהיו עוד", מבטיח ברגינסקי. "זה אחד הדברים שהקרנות אוהבות - אנחנו מנצלים את ההזדמנות בשוק הרפואי, אבל הקצב מהיר".

"הרישיון ניתן לבתי החולים או לרדיולוגים כמינוי שנתי והתשלום לפי מספר האלגוריתמים מאושרי ה-FDA שלנו. אנחנו רואים שכשאנחנו מגיעים ללקוח חדש, בהתחלה הם מתנסים, אחר כך מכפילים או משלשים את מספר התחומים בהם הם מעוניינים שהמערכת תעבוד, ולבסוף מגיעים איתנו להסכם לרכישה של כל מה שכבר אושר ושיאושר. מערכת כזו עולה כמה מאות אלפי דולרים לבית החולים".

אם ארגון הרדיולוגים רכש את המוצר שלכם ולא, נניח, בית החולים או חברת ביטוח הבריאות, במטרה לחסוך כסף ורדיולוגים, כנראה שאנשי המקצוע לא מפחדים שהמוצר יחליף אותם.
"נכון. אנחנו כלי עזר מומחה שהתאמן על מאות אלפי סריקות והוא לא מתעייף. התוכנה יכולה להסתכל על כל הסריקות בבת אחת. 100 סריקות תוך 2 דקות".

ריינר: "זו אימרה מקובלת בקרב הרופאים שאיתם אנחנו משוחחים, שאת הרופא לא תחליף בינה מלאכותית, אלא רופא העתיד עם בינה מלאכותית".

ברגינסקי: "כל הלקוחות שלנו ממשיכות להעסיק רדיולוגים באותה הכמות כמו קודם, הם פשוט מספיקים הרבה יותר".

הלקוח האידיאלי שלכם מריץ את כל האלגוריתמים שלכם על כל הסריקות המבוצעות בבית החולים. אבל האם תמיד יודעים למי לפנות עם התוצאות, כך שלא יאבדו במערכת?
"תמיד יש רדיולוג שאחראי על הסקירה והוא אחראי על כל מה שקורה בסקירה. רדיולוג מאבד שינה מהרעיון שהוא אולי שלח מישהו לפענוj סדק בצלע, וראה שאין או יש סדק, אבל פספס מאחוריו גידול סרטני".

חלק משמעותי מהמודל שלכם מבוסס על איתור חולים שמחכים בתור ובעצם מצבם דחוף. לאחרונה ראיינו את המתחרה שלכם זברה, שאמרה שאין הרבה מקרים שבהם אדם כבר מגיע למיון ולא ידעו שהוא דחוף, והם מרגישים שהם יותר מועילים בקהילה, מאשר בבית החולים.
ברגינסקי: "מיטב לקוחות החברה בחנו מה היה קורה אם המוצרים שלנו היו מותקנים מוקדם יותר, וגילו שמצבם של מאות מטופלים כפול מספר האלגוריתמים שלנו, היה משפר".

"לא כל החברות ישרדו"

את היקף ההכנסות החברה אינה חושפת, אך מציינת כי קרן קטליסט משקיעה בדרך כלל בחברות צמיחה, ומכאן ניתן להעריך כי מדובר בהכנסות של לפחות כמה מיליוני דולרים טובים, ככל הנראה אף בעשרות מיליונים.

חושבים על הנפקה?
ברגינסקי: "אין תגובה"

על מיזוג ל-SPAC?
ברגינסקי: "אין תגובה".

מה השינוי הגדול הבא מבחינתכם?
ריינר: "יש לנו היום שיתופי פעולה עם חברות נוספות, והפן הזה צפוי להתפתח. השוק הוא תחרותי, ולא כל החברות ישרדו. ישנן חברות שמוצאות אצלנו בין בדרך זו או אחרת, לאו דווקא חברות ישראליות, אבל כן חברות עם פתרונות שיכולים להתווסף לשלנו. אנחנו כרגע משוחחים עם 8-10 חברות כאלה".