הלחצים מבנט ולפיד והמתווכת המפתיעה: כך נאלץ ליברמן לדחות את הקיצוץ לאברכים

אחרי ההצהרות והסערה הציבורית משרד האוצר הוציא הודעה לקונית לפיה ביטול סבסוד מעונות היום לאברכים יידחה בחודשיים • מהלחצים השקטים של בנט ולפיד ועד למגעים עם השרה ברביבאי: לגלובס נודע מה קרה מאחורי הקלעים של סיבוב הפרסה של ליברמן

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: Reuters, NIR ELIAS
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: Reuters, NIR ELIAS

רק ביום שלישי, במסגרת תידרוך העיתונאים הראשון של ליברמן כשר אוצר, הצהיר ליברמן (שוב) שהוא לא מפחד מצעדים לא פופולריים, ונתן כדוגמה את ביטול סבסוד מעונות היום לילדי תלמידי ישיבות. יום אחד בלבד חלף, וליברמן הודיע, יחד עם שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, שאמורה ליישם את המהלך בשטח, כי ההחלטה לבטל את סבסוד מעונות היום לתלמידי ישיבות שאינם עובדים לא תכנס לתוקף בספטמבר הקרוב. המועד החדש ליישום ההחלטה - הקובעת שיוענק סבסוד בשכר הלימוד למעונות היום רק למשפחה ששני בני הזוג עובדים או רוכשים הכשרה מקצועית או השכלה גבוהה לשם תעסוקה - אמור להיות ה-1 בנובמבר 2021.

על פי הודעת משרד האוצר ומשרד הכלכלה, הוחלט להעניק חודשיים נוספים לצורך "היערכות מערכת החינוך, שוק התעסוקה והמשפחות עצמן" לפני יישום ההחלטה לשנות את הקריטריונים לזכאים בסבסוד מעונות היום.

בנט ולפיד מנסים לבלום זעזועים בקואליציה

התגובה השקטה להפתיע של ראש הממשלה נפתלי בנט ושותפו להנהגה, שר החוץ יאיר לפיד, להודעת שר האוצר ליברמן בשבוע שעבר על ביטול סבסוד מעונות היום לילדי אברכים העידה על הסתייגותם מהמהלך. התדרוכים אוף רקורד לא התנגדו למהלך לחלוטין, אבל יותר מרמזו על ההסתייגות הזו. היא נובעת בין השאר מכך שליברמן לא פעל בתיאום מול הנהגת הקואליציה והמשרדים הרלוונטים כמו משרד הרווחה. גם שרי העבודה ומרצ, התנגדו למהלך, אבל קיבלו מסרים מבנט ולפיד לא להגביר את הלהבות והנושא יטופל בשקט.

בנט מצא את עצמו מותקף על אי מימוש ההבטחה כי ידאג לחרדים, ובשלב הראשון שלח את חברת הכנסת עידית סילמן לנסות לגבש פשרה בנושא. לפיד מעדיף לבסס צעדים כאלה רק כחלק ממהלך כולל שנותן רשת ביטחון, ולו ראשונית, למשפחות האברכים. זאת, כדי למנוע נזק כמו אבטלה בקרב הנשים החרדיות שיפסיקו לעבוד בגלל חוסר היכולת לממן מעון.

לפיד ובנט התייעצו עם סער ואלקין, שעומדים על הקשר עם הסיעות החרדיות, והחליטו לא לצאת לעימות חזיתי מול ליברמן מאחר שסבסוד המעונות כלול בהסכמים הקואליציונים, אלא לשכנע אותו לדחות את המהלך.

המטרה: לחכות ליום שאחרי התקציב

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי נשלחה למשימה מצוידת בנתונים מדאיגים על אודות ההשלכות המיידיות של הצעד הזה, לרבות סגירה של מעונות יום בחברה החרדית, ופניות מראש של משפחות חרדיות ללשכות הרווחה לקבלת סיוע לקראת חגי תשרי.

הבקשה הראשונה מליברמן הייתה דחיה של הצעד עד לגיבוש תוכנית כוללת לחברה החרדית לרבות הורדת גיל היציאה לעבודה ל-21, הכשרות מקצועיות, החדרת לימודי ליבה ועוד. ליברמן סירב ולאחר דיונים הציעה ברביבאי מתווה של דחיה, שבמהלכו תגובש תכנית תומכת בביטול הסבסוד. לבסוף הוסכם על דחייה של חודשיים, אם כי לכל הצדדים ברור כי אי אפשר לתכנן ולקבל החלטות בטווח כה קצר. הדחייה נועדה גם לעבור את מועד אישור התקציב, שנמצא בראש סדר העדיפויות של לפיד ובנט.

גורם פוליטי בכיר אומר לנו כי מה שהובטח לליברמן בהסכמות הקואליציוניות ימומש, אבל המטרה כעת היא לצמצם זעזועים ולייצר דרכי פעולה מתואמות עם כל חלקי הקואליציה. לצד החרדים התייצבה גם רע"ם, שהביעה התנגדות לפגיעה במשפחות האברכים וביקשה מבנט שיתערב כדי שהמהלך יידחה.

באוצר מצדיקים את ביטול ההנחה כצעד שיעודד אברכים לצאת לעבודה, אבל גם הדרג המקצועי קיבל ביקורת על קביעת הצעד לטווח הקצר ללא הכנה ותיאום עם משרדים רלוונטיים. "התקציב וחוק ההסדרים מכילים צעדים לא מעטים הנוגעים לאוכלוסייה החרדית במישרין ובעקיפין", אומר לנו גורם באוצר. "התפיסה הכוללת נכונה כאן ולא צעדים פרטניים, אף שיש חשיבות להצהרות מדיניות".