צ'ק אין | פיצ'ר

הבדיקות, הבידודים והטפסים: טסים לחו"ל? זה כל מה שצריך לדעת

משרד הבריאות עדכן בימים האחרונים את נוהלי היציאה והכניסה לישראל • מי חייב בבידוד, איזה ביטוח נסיעות כדאי לעשות, ומתי צריך לעשות בדיקות קורונה? • גלובס עושה סדר

איך טסים לחו"ל בימי הקורונה? / צילום: Shutterstock, AxelRudi
איך טסים לחו"ל בימי הקורונה? / צילום: Shutterstock, AxelRudi

למרות העלייה בתחלואה והמלצת ראש הממשלה נפתלי בנט השבוע שלא לטוס לחו"ל ("כל העולם יהפוך אדום, לכן ממילא זה יבוטל. אז אל תזמינו"), קיצור ימי הבידוד לשבעה עורר במעט את הטלפונים במחלקות ההזמנות של סוכני הנסיעות. מספר לא מועט של ישראלים מעוניינים בחופשות קיץ מעבר לים, בעיקר באיי יוון. 

משרד הבריאות עדכן בימים האחרונים את נוהלי היציאה והכניסה לישראל. אם אתם מתכוונים לטוס בקרוב, הנה רשימת הדברים שאתם צריכים לדעת מראש. 

החוזרים מאילו מדינות מחויבים בבידוד?

החל מה-16.7 כל הנכנסים לישראל מהמדינות שמוגדרות ברמת סיכון גבוה על ידי משרד הבריאות, בין אם מחוסנים או מחלימים ובין אם לא, מחויבים להיכנס לבידוד לאחר שובם ארצה. עד כה חובה זו הייתה תקפה למדינות שמוגדרות ברמת סיכון מרבית וכעת היא כוללת את המדינות שאליהן יש אזהרת מסע חמורה - מדובר בכ-20 מדינות.

ההבדל בין רמות האזהרה של משרד הבריאות הוא שלמדינות ברמת סיכון מרבית יש צורך באישור ועדת חריגים לפני היציאה מישראל. רשימה זו כוללת את רוסיה, ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו, בלרוס ואוזבקיסטן. החל מה-23 ביולי רשימה זו תכלול גם את ספרד וקירגיסטן.

מדינות באזהרה חמורה הן מדינות שבהן מגמת התחלואה מעידה על כך שהן קרובות לסף הקריטריונים של סיכון מרבי או שהתחלואה בהן עולה על 1,000 מאומתים ביום לכל מיליון איש. ברשימה זו נמצאות איחוד האמירויות, איי סיישל, אקוודור, אתיופיה, בוליביה, גואטמלה, הונדורס, זימבבואה, זמביה, נמיביה, פרגוואי, צ'ילה, קולומביה, קוסטה ריקה, קירגיסטן ותוניסיה. כל הנכנסים מהמדינות הללו יידרשו מעתה להיכנס לבידוד עם שובם לישראל. מה-23 ביולי ברשימה זו יהיו גם בריטניה, קפריסין, גיאורגיה וטורקיה. כמוהן גם מדינות עם תנועה דלה יותר: אוגנדה, מיאנמר, פיג’י, קמבודיה, קניה וליבריה. 

מה משך הבידוד הדרוש?

לא מחוסנים, לרבות ילדים, נדרשים לבידוד ללא קשר ליעד ממנו חזרו. מחוסנים או מחלימים נדרשים לבידוד אם חזרו ממדינות ברמת סיכון מרבית או עם אזהרה חמורה. 

מה-15.7 ניתן לקצר את ימי הבידוד לשבעה בכפוף לביצוע שתי בדיקות קורונה. משך הבידוד המקורי עומד על 14 ימים, שניתן היה לקצר לעשרה ימים בכפוף לביצוע של שתי בדיקות קורונה. כעת ניתן לקצר את הבידוד לשבוע כאשר מבצעים בדיקת קורונה ראשונה בסמוך לכניסה לבידוד ובדיקה שנייה ביום השביעי. עם קבלת תשובה שלילית ניתן להשתחרר מהבידוד ואין צורך לחכות להודעה רשמית ממשרד הבריאות. מפרי בידוד חשופים לקנס של 5,000 שקל.

מחוסנים או מחלימים שחוזרים ממדינה שלא מופיעה ברשימת המדינות המסוכנות נדרשים לבידוד של 24 שעות לאחר שיבצעו בדיקת קורונה עם הנחיתה. הבידוד יסתיים עם קבלת תשובה לבדיקה או בחלוף 24 שעות, המוקדם מביניהם.

אילו טפסים צריך לקראת הטיסה ולקראת החזרה?

נוסע מעל גיל 16 מחויב למלא טופס נוסע יוצא מישראל ובו הוא מצהיר כי אינו נוסע למדינה "אסורה". לפני החזרה לישראל יש למלא טופס נוסע נכנס באתר משרד הבריאות ולהציג אותו בשדה התעופה. 

מתי צריך לבצע בדיקות קורונה ואיפה ניתן?

בדיקות לפני הטיסה מישראל יש לבצע בהתאם לדרישות של מדינת היעד. יש לשים לב שהדרישות משתנות לעיתים כך שמומלץ לבדוק מראש (רשימה עדכנית מופיעה באתר טיסות סודיות).

בדיקות שלפני ההמראה ניתן לבצע במספר מקומות, כמו: נתב"ג (45 שקל לבדיקה), סניפי ביקורופא (99 שקל), בחלק מסניפי BE (99-139 שקל) וסניפי מד"א (135 שקל).

בדיקות קורונה לפני החזרה לישראל: כל הנכנסים לישראל, כולל מחוסנים ומחלימים, נדרשים לבצע בדיקת PCR (ולא אנטיגן) במדינה ממנה הם ממריאים בנסיעה שבמסגרתה שהו יותר מ-72 שעות בחו"ל. יש לאתר בכל מדינה נקודות לביצוע בדיקה (והן רבות) ויש לקחת את מקדם הזמן בחשבון עד לקבלת התשובה ושלא יחרוג מ-72 שעות ממועד הטיסה. בדיקה נוספת מבצעים כל הנוחתים בנתב"ג. מומלץ להזמין את הבדיקה בנתב"ג מראש וגם לחסוך בעלותה: במקום 100 שקל בתשלום במקום, המחיר למזמינים מראש הוא 80 שקל.

איזה ביטוח נסיעות צריך לעשות?

חלק מהמדינות דורשות לראות פוליסת ביטוח מהנוסעים הנוחתים, ובלי קשר לדרישה זו ההמלצה היא לרכוש פוליסת ביטוח המותאמת לנסיעות לחו"ל, כולל כיסוי במקרה של הידבקות בקורונה בעת השהות בחו"ל.

בנוסף, מומלץ לבטח את הכרטיסים שנרכשו גם בפוליסת ביטול מכל סיבה. פוליסה זו ניתן לבצע בטווח של 7 ימים ממועד ההזמנה ובלבד שמדובר ב-14 ימים לפחות עד למועד החופשה. חלק מסוכנויות הנסיעות (אשת טורס וישראייר למשל) מאפשרות לרכוש ביטוח לביטול בעלות של כ-20-30 דולר לנוסע.

אל תשכחו לבדוק את המגבלות ביעד

הכירו מראש את המגבלות ביעד שאליו אתם מתכוונים לטוס וקחו בחשבון שהן עשויות להשתנות לפי מצב התחלואה במדינה. בגרמניה, למשל, נדרשת עטיית מסכת N95 בכל מקום ציבורי, כולל בטיסות עם חברות התעופה המקומיות.

נוסעת שנחתה לאחרונה בפורטוגל גילתה לאחר הנחיתה כי למרות שהיא מחזיקה בתעודת מתחסן ישראלית היא נדרשה לביצוע בדיקת קורונה נוספת לאחר הנחיתה (למרות שביצעה בדיקה לפני ההמראה מישראל), וביוון העלייה למעבורות תיעשה מעתה רק בהצגת תעודת מתחסן או בדיקת קורונה עדכנית. הנהלים משתנים חדשות לבקרים בהתאם למצב התחלואה. הכירו מראש גם את מדיניות מקומות הבילוי, דוגמת מוזיאונים אליהם יש להירשם מראש או מסעדות שמומלץ להזמין בהתאם לנוהלי הישיבה (בחוץ או בפנים למחוסנים בלבד).