כניסת התיירים לארץ תידחה; מנכ"ל משרד הבריאות קורא שלא לטוס לחו"ל

פרופ' נחמן אש הודיע כי משרדו ימליץ "לקבינט להרחיב את התו השמח לתו ירוק מלא שעשוי להגן עלינו מבחינת ההדבקות של מחוסנים ולא מחוסנים" • עוד אמר אש כי חרף שאיפתו של שר התיירות, לא תתאפשר בשלב זה כניסת תיירים מחוסנים לישראל

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

"זה לא הזמן לטוס לחו"ל. מאחר שמגפת הקורונה משתוללת בהרבה מדינות, נסיעה לא הכרחית היא מיותרת" - כך אמר היום (א') מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש. לדבריו, נסיעה לא הכרחית יכולה לגרום להדבקות מיותרות - "היא יכולה לגרום להביא לכאן נגיפים ו-וריאנטים, גם חדשים ואולי מסוכנים יותר. נמשיך ונהדק את הפיקוח על מדיניות הטיסות בשבועות הקרובים, ונבחן כיצד להרחיב את ההגנה שלנו מפני הבאה של וריאינטים מחו"ל".

עוד אמר פרופ' אש: "נמליץ לקבינט להרחיב את התו השמח לתו ירוק מלא שעשוי להגן עלינו מבחינת ההדבקות של מחוסנים ולא מחוסנים". הכוונה היא להגבלה של מספר נוכחים במקומות סגורים, דרישה לתעודות מתחסן/מחלים בכניסה למקומות מסוימים ועוד. 

פרופ' נחמן אש / צילום: דפנה גזית
 פרופ' נחמן אש / צילום: דפנה גזית

פרופ' אש אמר את מה שהיה צפוי וידוע - ב-1 באוגוסט, חרף שאיפתו של שר התיירות יואל רזבוזוב, לא תתאפשר כניסת תיירים מחוסנים לישראל בכל מתווה. לדבריו, "אנחנו דוחים את התחלת כניסת תיירים מחוסנים. זה לא יקרה ב-1 באוגוסט, ונראה בהמשך מתי זה יכול לקרות. התפרצות התחלואה בכל העולם וגם אצלנו לא מאפשרת לפתוח את התיירות, לצערי".

יש להניח כי לפחות עד אחרי החגים לא תתאפשר כניסת תיירים לישראל, וגם אם מצב התחלואה ישתפר, הכנסת תיירים היא מהלך שדורש היערכות גם בדמות מערך בדיקות יעיל בנתב"ג, כולל בדיקות סרולוגיות לנוחתים ממדינות שבהן ניתן חיסון שאינו מאושר על-ידי הרשויות בארה"ב או באירופה (על-פי המתווה שהציע השר רזבוזוב).

עוד נציין כי למרות שמשרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה הכריזו כי יפורסם מכרז לבחירת ספקית לבדיקות קורונה בנתב"ג, עד כה מכרז כזה לא פורסם כלל. מטעמו של פרויקטור הקורונה רוני נומה נמסר בעניין זה כי "המכרז להקמת מערך בדיקות נמצא בעבודה". 

בינתיים: תנועת הנוסעים ממשיכה לגדול

ובינתיים תנועת הנוסעים ממשיכה לגדול (יחסית לימי קורונה): היום עמדה תנועת הנוסעים בנתב"ג על כ-38 אלף נוסעים. כ-21.7 אלף מתוכם המריאו מישראל, רבים מהם לטורקיה במסגרת חג הקורבן (עיד אל אתחא).

המדינה הבאה אליה המריאו מישראל היא יוון, אחריה ארה"ב, גיאורגיה וגרמניה - כך על-פי לוח הטיסות.

נזכיר כי מיום שישי האחרון נדרשים כל הנוסעים להיכנס לבידוד של 24 שעות עם שובם לישראל, וזאת עד לקבלת תשובה בדיקה הקורונה שנעשתה לאחר הנחיתה.

בנוסף, רשימת המדינות מהן נדרש בידוד בחזרה לישראל הורחבה, והיא כוללת את המדינות שמוגדרות תחת אזהרת מסע חמורה, בהן איחוד האמירויות, אתיופיה, איי סיישל ועוד.

מיום שישי 23 ביולי, הרשימה של המדינות מהן יידרש בידוד לכל הנוחתים תכלול גם את ספרד וקירגיסטן (אליהן גם יידרש אישור ועדת חריגים ליציאה מישראל), טורקיה, בריטניה, קפריסין וגיאורגיה.

סימן השאלה סביב הטיסות ליוון

סימן השאלה הגדול המרחף הוא מעל יוון, היעד הפופולרי ביותר של הנוסעים מישראל בימים אלה. התחלואה ביוון עולה, והמגבלות חוזרות (דוגמת אי השמעת מוזיקה במסעדות והגבלת שעות הפתיחה). השאלה האם יוון תיכנס לרשימת המדינות שמחייבות בידוד בחזרה מישראל מטרידה רבים מהמתוכננים לנסוע ליוון, ולא במקרה. משרד הבריאות עוקב אחר התחלואה ביוון ובקרב הנוחתים ממנה, ועל-פי התחשיב הזה תתקבל החלטה, שתינתן עם התראה של כמה ימים מראש.

עוד נזכיר כי משך הבידוד קוצר בכדי לעודד את מחויבי הבידוד שלא להפר את חובתם: ניתן לסיים את חובת הבידוד לאחר שבוע בכפוף לביצוע של שתי בדיקות קורונה, האחת בסמוך לכניסה לבידוד והשנייה ביום השביעי. תשובה שלילית תאפשר לסיים את הבידוד מבלי לחכות להודעה מטעם משרד הבריאות.

בתוך כך, ענף משרדי הנסיעות והתיירות שיגר פנייה דחופה לראש הממשלה נפתלי בנט, לפיה מאז הוא קרא שלא לטוס לחו"ל ואף אמר כי "ממילא כל הנסיעות יבטלו", הוצפו העוסקים בענף באלפי פניות שמטרתן אחת: "לבטל את מעט ההזמנות שבוצעו, ובכך לסתום את הגולל על יכולתם של משרדי הנסיעות לנסות ולהרים ראש לשאיפה קטנה מעל המים הטובעניים בהם הם משכשכים".

בקשת יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות קובי קרני מבנט היא כי הממשלה תיקח אחריות על המלצתה זו באמצעות סיוע לעוסקים בענף. לדבריו, "המדינה הותירה אותנו פצועים בשטח, כשאדוני חורץ את גורלנו ללא כל שיח או דיאלוג, ללא הכנה, ללא שניתנה לנו האפשרות להיערך ובעיקר ללא כל לקיחת אחריות על דאגה למתפרנסי הענף".