תחרות בתעריפי החשמל? הרישיונות חולקו, אבל עכשיו תחכו שנים למונה חכם

18 חברות קיבלו רישיון לספק חשמל לצרכנים ולהתחרות בתעריפי חברת החשמל החל מספטמבר • למרות הבשורה, הצרכנים יצטרכו לחכות להתקנת מונים חכמים בביתם ולחברות עצמן, שעדיין לא יודעות מה לעשות עם הרישיונות

עבודות של חברת החשמל / צילום: איל יצהר
עבודות של חברת החשמל / צילום: איל יצהר

18 חברות, חלקן מהגדולות והמוכרות בישראל, קיבלו בימים האחרונים מרשות החשמל רישיונות לספק לצרכנים ביתיים חשמל ולהתחרות בתעריף של חברת החשמל. מדובר במהלך היסטורי שבו לראשונה מאז קום המדינה חברות מסחריות נכנסות לפעילות של מכירת חשמל. אם אכן מדובר בבשורה, כיצד קורה שבעלות רישיון כמו סלקום, הוט, פזגז, סונול ואחרות, שבימים רגילים משתמשות בכל טריק כדי לפרסם את עצמן, נמנעות מלפרסם מודעות או לצאת בקמפיין?

התשובה טמונה במחלוקת רבת שנים בין חברת החשמל לרגולטור שלה, רשות החשמל, לגבי פריסת מוני חשמל חכמים, שיחליפו את תשתית המונים שקיימת בבתים של כולנו. כתוצאה מהמחלוקת קיימים היום בישראל 40-50 אלף מונים חכמים בלבד (מתוך שוק של כ-3 מיליון צרכנים). מאחר שהחברות שקיבלו רישיונות לא יכולות לעשות שימוש במונים המיושנים, הן לא באמת יכולות להתחיל לפעול בספטמבר הקרוב, כפי שקובע הרישיון. לכן הבשורה אולי כאן, אבל המהפכה תיאלץ להמתין לפי הערכות של מומחים במינימום לשנת 2023.

מי יממן את המונים החכמים?

כבר לפני כעשור ביקשה רשות החשמל לקיים פיילוט של חיבור בתים פרטיים למוני חשמל חכמים. המונים עצמם נבדלים במידע שהם מספקים. כל עוד המשק בישראל נשען על תעריף אחיד כמו היום - כלומר מחיר החשמל זהה בכל שעות היום ובכל האזורים, אין באמת צורך במונה מתקדם, אולי מלבד אפשרויות לקבל נתונים מעניינים כמו השעות שבהן אנחנו צורכים יותר חשמל ומה ההשפעה של מייבש הכביסה שלנו על המערכת הביתית.

לפני מספר שנים חוברו כמה שכונות בזכרון יעקב ובמודיעין למונים חכמים, אך מלבד מסקנות שהמערכת עובדת ושמתקבלים נתונים שונים, הפיילוט לא הביא לפריצת דרך לקראת המהלך הגדול האמיתי - חיבור של חלקים נרחבים בישראל לרשת חכמה.

במקביל התעוררה מחלוקת בין רשות החשמל לבין חברת החשמל, באשר לצורך להתקין מאות אלפי מונים חכמים. בחברת החשמל רצו לקדם את המהלך, שמאפשר להם תקציב שוטף ועשוי בעתיד להוות יתרון עבורם במשק שהופך לתחרותי - קבלת מידע על הרגלי צריכת החשמל של הצרכנים הביתיים. גם היום יש לחברת החשמל מידע רב בנושא, אך מונים אלה מעשירים פי כמה את איכות המידע.

מנגד, ברשות החשמל התנגדו ממספר סיבות. הראשונה היא המחיר. כל מונה כזה עולה כ-250 יורו. היות שמשק החשמל בישראל פועל כמשק סגור, ועל כן כל השקעה בתשתיות מועמסת על תעריף החשמל, המשמעות היא ייקור מסוים של התעריף - בהתאם להיקף הטמעת המערכות בכל שנה. ברשות גם היו טענות לפיהן הצבת מונים כאלה לפני שייכנסו גורמים פרטיים, תעניק לחברת החשמל יתרון במידע. סיבה שלישית וחשובה לא פחות קשורה להתבלות המונים. מבדיקה שקיימה בעבר הרשות עלה שהצבה של המערכות הרבה לפני שהמשק ערוך לתחרות עשויה להביא למצב שההשקעה תרד לטימיון, מכיוון שהמדינה תצטרך להחליף אותם, עוד בטרם ייעשה בהם שימוש.

מחכים לחברה לניהול המערכת

מדוע טענו ברשות החשמל שהמשק לא ערוך לתחרות? רק בשנת 2018 המדינה חתמה על הרפורמה בחברת החשמל, שבמסגרתה הוחלט שזו תרד ל-38% ייצור חשמל, תוך כניסתם של יצרנים פרטיים, שכיום אחראים לכ-50% מהחשמל המיוצר בישראל. ללא ייצור פרטי, לא ניתן לקיים תחרות אמיתית.

תוצר אחר של הרפורמה היא הקמת החברה הממשלתית לניהול המערכת (או בשמה החדש "נגה"). החברה עדיין בונה את עצמה ואת היכולות שלה, והיא תוכל לקלוט את הנתונים מהשטח ולעסוק בניהול משק החשמל. ללא הגוף הזה, לא ניתן להתקדם למשק תחרותי.

בהתאם לתהליכים ארוכים למדי אלה, גם נושא הרשיונות התעכב והמחלוקת על הצבת המונים החכמים נמשכה. לפני כשנתיים רשות החשמל פרסמה שימוע ציבורי לקבלת מידע על עלויות מונים חכמים, מערכות ניהול מידע, עלויות של מערכות נוספות והתייחסות לעלות הכוללת של הפרויקט, שמגיעה, לפי הצעת חברת החשמל ל-4.3 מיליארד שקל. יודגש שבסיום הבדיקה של רשות החשמל הוחלט שלא להוציא מידי חברת החשמל את הצבת המונים החכמים בעתיד.

החברות יודעות מה לעשות עם הרישיון?

אז מה עומד לקרות עכשיו? לפי היעדים שהציבה רשות החשמל חברת החשמל תיכנס כעת להליך מואץ של החלפת 450 אלף מונים חכמים בתוך שנתיים, עם אופציה להגיע לעד 600 אלף מונים כאלה. במקביל, בעלות הרישיון יפנו לצרכנים הרלבנטים, בדיוק כפי שקורה בתחומים אחרים, כמו סלולר או שירותי אינטרנט. גלובס פנה ל-10 מתוך 18 החברות שקיבלו רישיון (סלקום, OPC , פזגז, הוט, שיכון ובינוי, אסקו ישראל, אלייד תשתיות, סופרגז, סונול ואנרג'יקס) בשאלה מה עומדת לכלול ההצעה שלהם.

רוב החברות הודו שהן רחוקות מלגבש הצעה עסקית. רק בפזגז נראו מוכנים לתחרות ומסרו כי הם עומדים לשווק ארבעה מסלולים שונים ומותאמים אישית לצרכנים ביתיים, שיכללו חיסכון מול התעריף הקיים: חיסכון של 20% על חשמל בשעות היום, 25% על שעות הלילה, חיסכון של 15% על סופי השבוע ו-5% הנחה לכל החשבון. בנוסף הם מסרו כי הם עומדים להציע כהטבת הצטרפות מחמם מים על גז במחיר מופחת.