האסטרטגיה החסרת אחריות שמוכיחה את עצמה בשוק המניות

אחרי ריצה של המדדים המובילים בוול סטריט לרמת שיא כל הזמנים, בשוק חלוקים האם הדיווחים על התפתחות זן הדלתא הביאו לירידות • אבל המגפה עוד פה והשווקים חזרו לטפס. איזו אסטרטגיה התפתחה מאז התמיכה המאסיבית של הפד בשווקים והאם היא מוכיחה את עצמה

בורסת הנאסד"ק בניו יורק / צילום: Shutterstock
בורסת הנאסד"ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

שוקי המניות מתקנים הבוקר את הירידות שנרשמו בימים האחרונים, כאשר המשקיעים מתקשים להבין מה בדיוק הביא לירידה האלימה במדדים המובילים בניו יורק. הדאו ג'ונס רשם אמש את היום הגרוע ביותר מאז חודש אוקטובר האחרון, מדד הפחד נסק בשיעור דו ספרתי, הנפט צלל והמשקיעים נהרו לנכסים בטוחים כמו הדולר והאג"ח האמריקאיות.

מה גרם לכך? אפשר להבין את הפחד גבהים בקרב המשקיעים לאחר הריצה של המדדים בוול סטריט לרמת שיא כל הזמנים מאז מרץ האחרון. נוצר מצב שהמדדים טיפסו ללא 'תיקון בריא' מזה זמן מה, כך שכל ירידה של 1%-2% מצליחה להלחיץ את המשקיעים ליום-יומיים, ואלו שוב מטפסים מתוך הנחה שהתמיכה האדירה של הפד בשווקים לא תיפסק - במיוחד כשהפד מגלה סבלנות לנתוני האינפלציה ולא נראה לו דחוף לצנן את השווקים. מה גם, אין ממש אלטרנטיבות השקעה נוכח הריבית הנמוכה ושוב למשקיעים נותר לצוד נכסי סיכון.

הידיעה כי הבנק המרכזי האמריקאי עומד מאחורי השווקים, או בשפה יותר פשוטה לא ייתן להם ליפול, הצמיחה אסטרטגיית השקעה פופולרית, ויש שיגידו חסרת אחריות: BTFD שהם ראשי התיבות של Buy The Fucking Dip. כלומר, לנצל כל ירידה בשווקים למסע קניות מתוך ההנחה שהפד יעזור כי אין ברירה אחרת. בעולם נורמלי החלטות השקעה נעשות בדרך אחרת, כמו חישוב מכפילים של חברות, אך התמיכה המאסיבית של הפד בשווקים הביאה לדיון את הסוגיה האם השקעות לפי מכפילים רלוונטית בכלל שכן אלו מנותקים מהמציאות, או שמא התפתחות הטכנולוגיה מגשרת על הפערים.

נזכיר שבמסגרת ההקלה הכמותית הפד רוכש בכל חודש אג"ח אמריקאיות בהיקף של 120 מיליארד דולר ובשוק ציפו שבחודש אוגוסט הקרוב בפסגה בג'קסון הול הפד יאותת על שינוי המדיניות. אבל החשש שזן הדלתא יפגע בהתאוששות הכלכלית מעמיד את ההנחה הזו בספק. גם הצפי להעלאת ריבית בארה"ב התרחק אתמול בצל הירידות.

בין הסיבות לירידות: אופ"ק, וריאנט הדלתא ונתוני האינפלציה

מה בכל זאת היה הטריגר לירידות? הדיווחים לגבי ההתנערות של בריטניה מהמגבלות למרות האפשרות לפגיעה מזן הדלתא, העלו חששות מפני החמרה של המצב, שמא בסופו של דבר כן יהיה צורך להשית הגבלות וזה עלול להביא להאטת הכלכלה. אפילו ארה"ב פרסמה אזהרת מסע לבריטניה. אבל זן הדלתא פה לא מאתמול ובשוק עולים ספקות כי זה מה שאכן הביא לדרמה שנרשמה בשווקים, שכן הנתונים מכיוון בריטניה לא גרועים יותר מאלו שהיו בינואר. אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של אקסלנס מציין לראייה כי "המניות שנהנו מהסגרים הקודמים (מדד "הישארות בבית" של סיטי) דווקא ירדו אתמול, בדומה לירידה במדד הכללי (S&P 500) והנתונים לגבי הווריאנט אפילו מראים שיעור נמוך של תמותה, יחד עם התנגדות ציבורית רחבה להגבלות. גורמים בארגון הבריאות העולמי אף מעריכים שהדלתא לא תיהיה הווריאנט האחרון.

"ברקע לירידות התרחשו עוד כמה אירועים בולטים, אחד מהם הסכם של קרטל אופ"ק, שהטביע בפתאומיות את מחיר הנפט, ומניות האנרגיה והסחורות היו באמת אלה שהובילו את הירידות. נאום של ג'ן ביידן, בו ניסה להתמודד עם הדאגה הגוברת בארה"ב מאינפלציה ומחשש לפגיעה שלה בתמיכת הציבור בדמוקרטיים לקראת הבחירות ב-2022, ניסה לשכנע כי תוכנית הטריליונים שלו לתשתיות אינה האחראית לקפיצה בביקוש הספקולנטי לסחורות ולעליית המחירים. הניסיון שלו להתמודד עם אתגרי האינפלציה נתפסה כאינדיקציה ללחץ פוחת לתכנית תמריצים משמעותית", כתב כהנוביץ'.

סיבה נוספת לירידות שנרשמו בשווקים קשורה לנתוני האינפלציה שפורסמו בשבוע שעבר בארה"ב. זה היה החודש השלישי ברציפות שנתוני האינפלציה בארה"ב הפתיעו למעלה את התחזיות, למרות שמרבית העלייה בחודש האחרון היתה קשורה לשיבושים שנוצרו כתוצאה ממשבר הקורונה. למרות ההנחה כי מדובר בגורמים זמניים שאחראים לעליית המחירים, המשקיעים לא מתעלמים מהסיכונים.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית שיש מגוון אפשרויות בעלות סיכון גבוה לשווקים בהקשר זה. "הישארות אינפלציה גבוהה מעבר לכמה חודשים מועטים, תוביל לשחיקת בכוח הקנייה של הצרכנים, ירידה ברווחיות החברות ופגיעה בהשקעות; בריחת המשקיעים מהנכסים הפיננסיים הנומינאליים עקב שחיקה חמורה בערכם הריאלי; "התהפכות" הפד, כפי שעשו לאחרונה הבנקים המרכזיים בבריטניה, ניו זילנד, קנדה, הונגריה, צ'כיה, צ'ילה וכו'. ככל שזה יקרה מאוחר יותר על רקע התגברות האינפלציה, תגובתו עלולה להיות עוצמתית יותר. אם נוסיף לכך גם את הסיכון הבריאותי העולה, והסיכון המתגבר שנובע מהחיכוך המתעצם בין ארה"ב לסין, הפרופיל סיכוי/סיכון בשוק המניות נראה פחות אטרקטיבי מאשר בחודשים האחרונים".