בנק ישראל דחה את העברת התשלומים למערכת EMV לטובת סקטורים חריגים שאינם מוכנים

למעט סקטורים חריגים, המשק היה מחויב לעבור למערכת התשלומים המתקדמת עד סוף יולי • אולם סקטורים שחויבו במעבר - כמו קופות חולים, חניונים, תחבורה ציבורית, מסעדות, מלונאות ועוד - לא השלימו את התהליך, והוא נדחה עד סוף השנה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

הפיקוח על הבנקים החליט לדחות לסוף השנה את חובת המעבר של המשק למערכת התשלומים EMV, המאפשרת תשלום באמצעות שבב ולא פס מגנטי ונחשבת לבטוחה יותר. על-פי הוראות הפיקוח על הבנקים, עד סוף החודש הנוכחי, יולי 2021, היה המשק הישראלי צריך לעבור למערכת ה-EMV (למעט סקטורים מסוימים דוגמת תחנות דלק), אך לאחר שגופים רבים פנו לפיקוח על הבנקים, הוחלט לדחות את חובת המעבר ל-31 בדצמבר 2021.

כיום, עוד בטרם כניסתה של אבן-הדרך השנייה בתהליך המעבר לתקן EMV , שנקבעה לסוף חודש יולי 2021, כשני שליש (66%) מכלל המסופים כבר עובדים בתקן EMV, וכ-60% מהעסקאות מבוצעות בטכנולוגיה זו. בפיקוח על הבנקים מציינים כי מדובר באחוזי מעבר מרשימים, אך עם זאת, לאור הקשיים שחוו חלק מהעסקים במשק בתקופה האחרונה, בעיקר בגלל משבר הקורונה ולרבות פגיעה בשרשרת האספקה העולמית שמגבילה את מלאי המסופים, בנק ישראל החליט לאפשר גמישות בניהול המעבר לסולקים, כך שלבתי העסק שהיו צריכים לעבור באבן-דרך השנייה וטרם עשו זאת, תינתן ארכה מסוימת לביצוע המעבר.

בהתאם לכך, המפקח על הבנקים שלח מכתב לחברות כרטיסי האשראי, המאפשר להן גמישות מסוימת בתהליך המעבר של העסקים שעוד נותרו, מבלי שתופסק סליקת העסקאות שלהם. על-פי המכתב, מדובר בין היתר על קופות חולים, חניונים, תחבורה ציבורית, מסעדות, מלונאות ועוד שלא השלימו את תהליך המעבר.

"המעבר של בתי עסק אלה לתקן EMV ינוהל על-ידכם ובאחריותכם, תוך קביעת לוחות זמנים ותוכנית מדורגת וסבירה למעבר של בתי העסק, שתפחית את הסיכונים הנובעים מהמעבר", כתבו בפיקוח על הבנקים לחברות כרטיסי האשראי, במכתב בו פורטו הסיבות להארכת פרק הזמן למעבר למערכת התשלומים. " נבהיר לעניין זה כי בית עסק שמחליט לעבור לעבוד עם סולק אחר, חייב לעשות זאת בתקן EMV מלא מלכתחילה, ובכלל זה, אסור על-פי ההוראה לסלוק גם מסופי ריבוי חדשים שלא בתקן EMV".