המהפכה תחכה: רשויות התחבורה המטרופוליניות לא יקומו

במשרדי האוצר והתחבורה לא הגיעו להסכמות על המתווה והתוכנית להקמת רשויות התחבורה המטרופוליניות, שינהלו את התחבורה באופן אזורי, חוזרת למגירה

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בנאום הכניסה שלה לתפקיד, שרת התחבורה מרב מיכאלי הכריזה כי היא תפעל להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות. מדובר במתווה שמקובל במדינות רבות בעולם כדי לנהל את התחבורה בצורה יעילה ונכונה במטרופולינים הגדולים.

התוכנית אכן נכללה בטיוטת חוק ההסדרים שהופצה לאחרונה בין המשרדים, אלא שכעת נודע לגלובס כי בשל חוסר הסכמות בין בכירי משרדי האוצר והתחבורה על המתווה הנכון להפעלת התוכנית, זו הוסרה מחוק ההסדרים הקרוב.

על החשיבות של רשות תחבורה מטרופולינית.

מדובר בתוכנית ותיקה שממשלות קודמות החליטו על ביצועה, אך בשטח ההחלטה מעולם לא יושמה. לפי טיוטת חוק ההסדרים שהופצה לאחרונה נראה היה כי התוכנית תצא לפועל על ידי הקמה של רשות אחת בשלב הראשון - במטרופולין גוש דן.

לפי הטיוטה עיריית תל אביב הייתה אמורה להיות זו שתוביל את הרשות החדשה שתכסה 12 ערים במטרופולין. כחלק מהקמת הרשות, נכתב כי היא תפעל להקים מרכז בקרה שיכלול את כל מערך ניהול התנועה במרחב לכל אמצעי התחבורה הקיימים, לרבות רמזורים. בסעיף מעניין אחר בתזכיר החוק נקבע כי לרשות יהיו גם סמכויות אכיפה.

אלא שלגלובס נודע כי התוכנית הוסרה מחוק ההסדרים. לדברי גורם עימו שוחח גלובס, באוצר ביקשו להסיר את הנושא מהחוק בשל "עודף ברפורמות" ולא בגלל ענייני תקציב.

לפי אותו גורם במשרד התחבורה חושבים על פתרונות אחרים כדי לקדם את התחום, היות שהרעיון שעומד בבסיס הרפורמה - ניהול תחבורה בראייה מרחבית - חשוב לקידום התחום. כך למשל נבחן הרעיון להישען על גופים קיימים כמו חברת נתיבי איילון או צוות אב לתחבורה שפועל באזור ירושלים, כדי לקדם סמכויות אזוריות בגופים אלה.

יוזכר כי בטיוטת חוק ההסדרים הוזכרה חברת נתיבי איילון כמי שהייתה אמורה לקבל חלק משמעותי ברשות מטרופולינית כמי שתהווה את "זרוע הביצוע של הרשות".

האוצר: "התנגדות מצד אנשי משרד התחבורה"

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "במהלך העשור האחרון ממשלת ישראל קיבלה מספר פעמים החלטות על הקמת רשויות מטרופוליניות, אך אלה לא יושמו בסופו של דבר. גם בחוק ההסדרים הנוכחי, הציע משרד האוצר לקדם מודל אשר מקובל ונפוץ ברוב המטרופולינים בעולם, במסגרתו ניהול התנועה והתחבורה הציבורית ייעשה באמצעות גופים עם ראייה אזורית ועם קירבה והיכרות עם השטח, עם הסמכויות הנדרשות והאחריות לשיפור השירות לאזרח.

"הצעה זו נתקלת בהתנגדות מצד אנשי משרד התחבורה ולאור ניסיון העבר, ללא התגייסותם לא ניתן יהיה לממש מדיניות משנה מציאות זו, ועל כן הוחלט שלא להמשיך בקידום החוק במסגרת חוק ההסדרים".