זריקת אנרגיה לקבוצת דלק: החזר הלוואת בעלים של 800 מיליון שקל מהחברה הבת איתקה

החברה הבת של קבוצת דלק תבצע מימון מחדש של מסגרות האשראי שלה, לאחר שקיבלה התחייבות מותנית למסגרת אשראי של 1.2 מיליארד דולר מגובה בעתודות • תגייס איתקה סכום של 625 מיליון דולר בהנפקת אגרות חוב חדשות

עידן וולס / צילום: רון קדמי
עידן וולס / צילום: רון קדמי

חדשות טובות מהים הצפוני לדלק קבוצה  של יצחק תשובה. החברה הבת איתקה תבצע מימון מחדש של מסגרות האשראי שלה, לאחר שקיבלה התחייבות מותנית למסגרת אשראי של כ-1.22 מיליארד דולר המגובה בעתודות (RBL). 

מתוך ההתחייבויות שקיבלה תגייס איתקה, העוסקת בהפקת נפט וגז בים הצפוני, סכום של 625 מיליון דולר בהנפקת איגרות חוב חדשות, אשר ישמש לפירעון מוקדם של האג"ח הקיימות של החברה. האג"ח החדשות יהוו חוב בכיר של איתקה ויובטחו בערבות של איתקה וחברות בנות שלה.

באמצעות המימון מחדש מוארך משך החיים הממוצע (המח"מ) של מסגרות ה-RBL והאג"ח של איתקה עד לשנת 2026, מה שיגדיל את הגמישות הפיננסית של החברה לקראת הנפקתה המתוכננת בבורסה הראשית של לונדון.

לאחר השלמת הליך המימון מחדש, תחלק איתקה לקבוצת דלק (החברה האם) סכום של כ-800 מיליון שקל. הסכום יסייע לקבוצת דלק בפירעון חלק מהתחייבויותיה למחזיקי האג"ח שלה בשנה הקרובה. קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה זינקה ב-73% מתחילת 2021. עם זאת בסיכום שלוש השנים האחרונות רשמה המניה תשואה שלילית של 63%.

לדלק יש מקורות לפירעון החובות הקרובים

בקבוצת דלק מקווים כי איתקה תשלים את הנפקת האג"ח בשבועיים הקרובים ותתפנה למהלך הנפקת מניותיה בלונדון. בקבוצה אמרו בעבר, כי הכוונה היא להשלים את הנפקת המניות עד סוף ספטמבר, אולם אין מדובר בהתחייבות, והכול תלוי כמובן במצבו של השוק באותו המועד. כך או כך, לקבוצת דלק יש כעת המקורות הדרושים לפירעונות החוב הקרובים שלה.

התמורה שתתקבל מהנפקת איגרות החוב, ביחד עם סכומים שיימשכו ממסגרת האשראי מבוססת העתודות (RBL), מיועדים בין השאר לטובת השימושים הבאים: פירעון סופי ומוקדם של סדרות האג"ח הקיימות של איתקה בסך כולל של 500 מיליון דולר, אשר היו אמורות להיפרע בשנת 2024, פירעון הלוואות בעלים של 250 מיליון דולר (כ-800 מיליון שקל) לקבוצת דלק, וכן תשלום הוצאות חיתום, הפצה והוצאות שקשורים להליך המימון מחדש.

תוצאותיה הכספיות של איתקה (כמו גם מחיר המניות של קבוצת דלק) מושפעות בעיקר ממחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט, שירד בימים האחרונים לאחר עלייה חדה בשנה האחרונה. מחיר הברנט ירד בכ-10.5% בשבוע האחרון לרמה של 68.5 דולר לחבית, על רקע חשש מהאטה בקצב התאוששות הכלכלה העולמית, לנוכח התפרצותו המחודשת של נגיף הקורונה. עם זאת, מחיר הברנט הנוכחי מגלם עדיין זינוק של 59% בשנה האחרונה (עלייה של 32.5% מתחילת 2021).

625 מיליון דולר
הסכום שתגייס איתקה באג"ח חדשות

1.22 מיליארד דולר
ההתחייבות שקיבלה למסגרת אשראי