ראש אמ"ן: "אלה שתוקפים את ישראל בסייבר צריכים להבין את הסיכון שהם לוקחים"

בנאום במסגרת שבוע הסייבר של אוניברסיטת תל אביב ציין ראש אמ"ן, אלוף תמיר הימן, כי במהלך מבצע "שומר החומות" מידע שנאסף ממרחב הסייבר "איפשר לצה"ל לתפקד טוב יותר, מהיר יותר ועם פחות אבדות בחיי אדם"

אלוף תמיר הימן / צילום: דובר צה"ל
אלוף תמיר הימן / צילום: דובר צה"ל

שר הביטחון בני גנץ אומר כי משרדו לומד כעת את הפרסומים בסוגיית שימוש במערכות שפותחו על ידי חברות סייבר ישראליות, בהתכוונו לפרסומים על מערכת ההאזנה והמעקב פגסוס של חברת NSO. לדבריו, הוא מודע לנושא וישראל, כדמוקרטיה מערבית ליברלית, מפקחת על יצוא מוצרי סייבר לפי חוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני ובהתאם למשטרי פיקוח בין-לאומיים.

"כמדיניות, מדינת ישראל מתירה ייצוא של מוצרי סייבר מפוקחים אך ורק לממשלות, אך ורק לשימוש חוקי, וספציפית למטרות מניעה וחקירה של פשעים וטרור. על המדינות הרוכשות מערכות אלה לעמוד בהתחייבויותיהן לדרישות אלה. אנו לומדים כעת את המידע המתפרסם בנושא", אמר גנץ.

בנאום במסגרת שבוע הסייבר הבינלאומי של אוניברסיטת תל אביב אמר גנץ בעניין ירי הרקטות משטח לבנון אמש כי למדינת ישראל יש אינטרס בלבנון יציבה ומשגשגת כלכלית, אבל המצב בלבנון הולך ומחמיר, וחיזבאללה וארגוני טרור נוספים פועלים נגד האינטרסים של העם הלבנוני. "הגבנו בלילה, ונמשיך להגיב ולפעול בזמן ובמקום הנכונים מול כל הפרה של ריבונות ישראל. מדינת לבנון היא האחראית לנעשה משטחה. אנחנו הושטנו יד ללבנון והצענו לה סיוע הומניטארי. אותה היד שהושטה, היא גם אגרוף הברזל שיגיב מול כל תוקפנות והפרת ריבונות ואני קורא לקהילה הבינלאומית לפעול להשבת היציבות בלבנון".

בסוגיית הסייבר הדגיש כי "בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר ההתקפות שביצעו גורמים עוינים, כולל איראן ושלוחותיה, המבקשים לגשת למערכות התקשוב של התשתית הלאומית של ישראל. לנוכח העלייה הזו - מכמה התקפות בודדות לעשרות התקפות בשנה - ישראל הוכיחה את היכולת לפתח את חוסנה, את היתרון הטכנולוגי שלה ואת היתרון האיכותי שלה באזור. ישראל פועלת באופן רציף להגנה מפני מתקפות סייבר". שר הביטחון גילה כי ישראל תקפה בשנים האחרונות כמה פעמים את פיקוד הסייבר של חמאס ובמאי האחרון חיסלה את מי שעבד בראש מערך הסייבר של ארגון הטרור ג'ומעה טחלה.

ראש אמ"ן, אלוף תמיר הימן, אמר בכנס כי במסגרת המבצע האחרון בעזה, מידע שנאסף ממגוון מקורות - בין היתר ממרחב הסייבר, הביא לתפוקות מבצעיות מעולות: "דבר זה איפשר לצה"ל לתפקד טוב יותר, מהיר יותר, ועם פחות אבדות בחיי אדם״.

הוא הוסיף: "ישראל נמצאת תחת איום תמידי במימד הסייבר, ומתקפות מבוצעות לעיתים נגדה. אנו מצליחים להתמודד עם מרבית האיומים באמצעות יכולות הגנה מתקדמות. כמו בממדי הלחימה אחרים, הגנה לבד אינה מספקת. יש לנקוט צעדים נוספים בכדי לשמר את עליונות ישראל אל מול אויבנו. אלו שתוקפים את ישראל באוויר, בים, ביבשה או בסייבר צריכים להבין את הסיכון שהם לוקחים. כפי שהם נוכחים לראות פעם אחר פעם, התקפה תיענה בהתאם".