העיתונאי אמיר אורן מדגים: כך נולדת "תלונה" נגד ראש המוסד

גלובס חושף מי עומד מאחורי התלונה בעניין ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, שפורסמה בחדשות 13 השבוע • מגיש התלונה היה העיתונאי אמיר אורן, שהחליט לאחוז בשני כובעים במקביל

יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר / צילום: Reuters
יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר / צילום: Reuters

מהדורת חדשות 13 נפתחה השבוע במידע דרמטי מפי העיתונאי רביב דרוקר. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בודק תלונה שהתקבלה בעניין קשר בעל היבטים פליליים של ראש המוסד לשעבר יוסי כהן עם דיילת פלונית לה מסר מידע מסווג.

נניח בצד את הסיפור עצמו שפרסם דרוקר, שייתכן שהוא נכון, חמור ומצדיק בדיקה. מהי אותה תלונה ומי הגיש אותה? בדיקת גלובס מעלה כי מדובר בתלונה של העיתונאי אמיר אורן, שבכובע אחד מפרסם טור על כהן ובכובעו השני מגיש תלונה שהופכת בעצמה לכתבה עיתונאית.

אורן פרסם במגזין "ליברל" בתחילת יולי טור ארוך וביקורתי מאוד בנוגע להתנהלות ראש המוסד היוצא. באמצע הטור רומז אורן בנוגע לפרשה עלומה אך לא פירט אודותיה. "אבל מי ימשמע את ראש המוסד, כשהתנהגותו האישית בעייתית, פוגעת באזרח ישראלי ואף גורמת לנפגע - לדברי הבקיאים בפרשה בעולמות המודיעין והחוק - להאמין שהמוסד הכל־יכול מסוגל להתנכל לפרנסתו בארץ ולחייו בחו"ל?", כתב אורן.

"מה שמנע עד כה חשיפה פומבית ושערורייה ציבורית נובע בעיקר מצנעת הפרט של הנפגעים. השיקולים מובנים, אך מועד תפוגתם מתקרב. כהן, לראשונה ללא הגנה של פוליטיקאים וחסות של מילצ'נים ופאקרים, יעמוד לגורלו, כשהפעם לשון הפיפיות שלו מאיימת לפנות נגדו", ציין בסוף הטור.

אלא שהדיווח העיתונאי, שכלל בתוכו אף חשש לקיומו של איום עתידי המרחף מראשו של כהן, לא עניין את הציבור הרחב ולא עלה לכותרות, וזאת מסיבה מאוד פשוטה: לא נכתב בטור שום תוכן ועובדות של ממש.

לאחר שגם מערכת אכיפת החוק לא ראתה עניין בפרסום זה, אורן שלח פניה שהיא על התפר בין תלונה לבין שאילתה עיתונאית בעניין סיפור הדיילת לגורם בכיר בפרקליטות. הבכיר הבהיר לאורן כי הוא מוזמן לפנות בדרכים המקובלות באמצעות תלונה רשמית למשטרה או לפרקליטות.

מכאן התגלגל הסיפור לדרוקר, שחשף את הפרשה כלשעצמה ואת סיפור הדיילת, יחד עם דיווח על אותה תלונה שנבדקת על ידי היועמ"ש.

דרוקר הגיב לפניית גלובס, ומסר כי לא ידע שאורן הוא שהגיש את התלונה, והוא בעצמו ערך תחקיר על פרשת הדיילת. "זו פעם ראשונה שאני שומע שהוא פרסם משהו ובטח שלא ידעתי שהוא הגיש את התלונה, אם בכלל הוא זה שהגיש את התלונה. ללא קשר, אני עורך תחקיר עצמאי בנושא, שהוא הרבה יותר נרחב ממה שפרסמתי. במהלך ביצוע התחקיר התברר לי שהוגשה תלונה כזאת ושהיועץ המשפטי ביקש את התייחסות דרגי המקצוע, אז פרסמתי את זה".

דרוקר הבהיר עוד כי "לא היינו מפרסמים את קיום התלונה אם לא היה לנו תחקיר משלנו שמאשר את הפרטים הבאים: 1. יש דיילת. 2. יש 'קשר קרוב' בן שנתיים וחצי לפחות. 3. הועברו פרטים רבים בניגוד לכללי ביטחון מידע בסיסיים, חלקם לכאורה מאוד בעייתיים. מאחורי העובדות הללו אני עומד עצמאית ללא קשר לתלונה וזה נאמר בדיווח הראשוני. עם תלונה או בלעדיה ".

אורן מסר בתגובה לגלובס כך: "ראה נא ההתייחסויות לכהן והתנהגותו בגליון האחרון של הירחון 'ליברל'. כרגע מוקדם מדי להוסיף לכך. המשך יבוא".

ממשרד המשפטים נמסר: "אין תגובה".