הייטק | דעה

לימודי הייטק מגיל הגן הם צו השעה

אסור לנו לחכות לשירות הצבאי או ללימודים באוניברסיטה כדי לפתוח את אופקיהם של התלמידים ולטפח את כישוריהם. צריך להנחיל בהם את ההייטק, כאתוס הישראלי החדש, כבר מגיל צעיר

גן ילדים / צילום: Shutterstock, M-Production
גן ילדים / צילום: Shutterstock, M-Production

ההייטק הישראלי הוא תופעה לא פחות ממדהימה. אנחנו מכנים את עצמנו "סטארט-אפ ניישן." זו לא תעמולה, זו אפילו לשון המעטה. איני בטוחה שהציבור הרחב מודע עד כמה ישראל נמצאת כיום ממש בחזית של כמה מהמהפכות הטכנולוגיות המדהימות שישנו בעשורים הקרובים את העולם, ממכוניות אוטונומיות, סייבר, בינה מלאכותית, דור חמישי, אינטרנט של הדברים, ענן ועוד.

ישראל נתפסת בכל העולם כמאגר בלתי נדלה של הון אנושי, ובגלל זה, לצד חברות הסטארט-אפ שקמות כל יום עם רעיונות חדשניים גם התאגידים הטכנולוגיים הגדולים נוהרים לפה כדי להקים מרכזי פיתוח. זה אות כבוד, אבל בשנים האחרונות זה גם מייצר מחסור הולך וגדל בעובדים מיומנים וזוהי הבעיה הקשה ביותר של כל סטארטאפ או חברת הייטק גדולה.

אך זו לא רק הבעיה של החברות, אלא גם של מדינת ישראל שעלולה לאבד את מעמדה כמובילת הייטק, אם לא נכיר בבעיה ונחשוב על דרכים יצירתיות ומהירות להדביק את הפער. אנחנו למשל, בקוד וואליו הקמנו את TechBoost - הכשרות ייעודיות שבמסגרתן אנחנו מאתרים אנשים עם זיקה טכנולוגיות ומכשירים אותם בעצמנו להיות מקצוענים בטכנולוגיות מודרניות ונדרשות. מיד עם תום ההכשרה הם יכולים לעבוד בחברות המובילות בתחום, ולקבל ליווי צמוד מהמנטורים שלנו.

נהוג לומר שכדי לפתור בעיה מורכבת צריך "לחשוב מחוץ לקופסה". אז אולי כדי לפתור את בעיית המחסור בעובדים טכנולוגיים צריך "ללמד מחוץ לקופסה". היוזמה החדשה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושרת המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן, להכניס לימודי הייטק ומדעים, כחלק אינטגרלי מתוכנית הלימודים בבתי הספר, היא צעד בכיוון הנכון ואם תשאלו אותי - אפשר אפילו בגן להכניס תכנים מסויימים מותאמי גיל.

האתוס הישראלי החדש

אסור לנו לחכות לשירות הצבאי או ללימודים באוניברסיטה כדי לפתוח את אופקיהם של התלמידים ולטפח את כישוריהם, צריך להנחיל בהם את ההייטק - כאתוס הישראלי החדש - כבר מגיל צעיר. היוזמה הזו גם תרחיב את היריעה בכל הנוגע למאגר האנושי הנפלא שיש לנו בארץ, כיום מירב עובדי ההייטק מגיעים מאזור המרכז המבוסס וכך תעשיית ההייטק מפספסת כשרונות גדולים המגיעים מרקעים מגוונים.

הנוער חי ונושם כיום טכנולוגיה. ילדים חולמים מגיל צעיר להיות יזמים, מומחי סייבר עולמיים או לפתח מערכות לחלל, והם גם כשירים מבחינה קוגנטיבית להתחיל ולרכוש את המיומנויות הללו. חשיפה של הילדים והנוער לתחומים הללו מגיל צעיר יכולה להגדיל משמעותית את כמות הצעירים שיוכלו אחרי הצבא להשתלב בהייטק ולהגשים את עצמם בתחום הכי אטרקטיבי ורווחי שיש לשוק העבודה להציע כיום.

היוזמה הזו יכולה לחולל שינוי נוסף, ומהותי עוד יותר. ההייטק סובל מתת-ייצוג של נשים בתפקידים הטכנולוגיים ובעמדות המפתח הניהוליות. כמי שנמצאת למעלה משני עשורים בתפקידים בכירים בהייטק, אני יכולה לומר שתקרת הזכוכית אינה נמצאת בחברות ההייטק. מגדר אינו שיקול בהעסקה של עובד או בקידומו - אנחנו צריכים את הטובים ביותר לכל תפקיד, ללא הבדלי דת, גזע ומין אחרת ניסוג לאחור.

תת-הייצוג הנשי נובע מחוסר בשוויון הזדמנויות בגילאים מוקדמים יותר. קוראים לזה "הסללה": את הבנים מנתבים אל מקצועות כמו מתמטיקה ומדעים, ואת הבנות מנתבים אל מקצועות שנתפסים כ"נשיים" יותר כמו תקשורת, פרסום, אופנה. ההחלטה להפוך את לימודי ההייטק והמדעים למקצוע - לא כמגמה נפרדת אלא כמקצוע חובה, לכל הכיתה, היא מסר מדהים לילדות ולנערות: כולם וכולן לומדים הייטק, כי כולם.ן יכולים.ות להצליח בתחום. לא בכדי על היוזמה הזו חתומות שתי שרות ואני מודה שאני כבר לא יכולה לחכות לקלוט אצלי בעוד כמה שנים את הפירות הראשונים של היוזמה החדשה.

הכותבת היא מנכ"לית ובעלים CodeValue, חברת הייטק ציבורית שמתמחה בענן