כשבית הקפה נכנס הביתה והסוכר יוצא מהאופנה, נספרסו הופכת לפופולרית יותר מקוקה קולה

חברת קפסולות הקפה ניצבת בראש דירוג הצרכנים בתחום המזון והמשקאות, אחרי שנה של סגרים שהעבירו את צריכת הקפה הביתה • סודהסטרים מתברגת לראשונה בחמישייה הפותחת • מדד המותגים

קפסולות של נספרסו / צילום: Shutterstock, Manu Padilla
קפסולות של נספרסו / צילום: Shutterstock, Manu Padilla

במידה רבה נספרסו חזתה את הנולד. היא הפעילה את מערך מכירת הקפסולה שלה מרחוק כמדיניות, בעיקר באתר, עוד לפני שהקורונה דחפה את הצרכנים לקנות בפורמט מקוון. היא נדרשה "רק" לתגבר מערך קיים.

גם אחרי שהפטנט של נספרסו על הקפסולות שלה פג, לפני כעשור, היא שמרה על מעמדה כמובילה בשוק הקפסולות לבית. היא עושה זאת באמצעות השקעה רבה בפרסום יחסית למתחרים, מבחר גדול של קפסולות וגימיקים נוסח קפה נדיר מניקרגואה או קפה קר בטעם קוקוס-וניל. בדומה ליצרניות מזון אחרות, הסגרים השפיעו על החברה לטובה. קטגוריית הקפסולות הייתה שיאנית הצמיחה בשוק הקפה בשנת 2020.

מדד המותגים - קטגוריית מזון ומשקאות
 מדד המותגים - קטגוריית מזון ומשקאות

לצד הקפסולות, נספרסו משווקת מכונות ואביזרי קפה, והיא מפעילה מערך מיחזור לקפסולות במסגרת תוכנית הקיימות שלה. השלוחה הישראלית של החברה, השייכת לקונצרן נסטלה, הוקמה ב-2008 ומועסקים בה היום 310 עובדים. השנה, אחרי 13 שנים בתפקיד מנכ"ל נספרסו ישראל, משה מרי מונה לתפקיד היו"ר. סוניה נסטסה מונתה למנכ"לית.

המותג שדורג שני בקטגוריה של יצרניות המזון הוא קוקה קולה, המיוצר, משווק ומופץ על ידי החברה המרכזית למשקאות קלים. בעבר, המותג הזה היה בראש הדירוג של גלובס. לאחרונה, קוקה קולה נקלעה לעין הסערה כאשר הכדורגלן כריסטיאנו רונאלדו, המזוהה עם אורח חיים בריא, הזיז משולחן מסיבת עיתונאים, לעיני המצלמות, שני בקבוקי קולה, שניצבו שם בחסות ולא בחסד, הניף בקבוק מים ואמר תוך הרמת גבות מזלזלת "אקווה!". במחי יד, תרתי משמע, נשחק שווי המניה של החברה במיליארדי דולרים.

למרות התקרית והנטייה הגוברת לאורח חיים בריא, קוקה קולה הוא עדיין משקה אהוב. הוא גם מותג שיודע לתחזק את עצמו דרך מהלכי שיווק לצעירים כמו כפרי נופש בעבר וקמפיין WOW 2021 היום.

המותג תמי 4 של קבוצת שטראוס דורג שלישי בקטגוריה וגם הוא נישא על כפי הקורונה. לפי נתוני תמי 4, בתקופה זו צריכת המים הביתית גדלה ב-32%. ברוח המלחמה עם המיקסר, הטוסטר ומכונת הקפה על הנדל"ן במטבח, תמי 4 השיקה מתקני מים קטנים יותר ומעוצבים יותר.

המותג הרביעי בדירוג מגלה שהסיסמה "אין כמו במבה", המלווה את החטיף האהוב בישראל משנות ה-90, עדיין רלוונטית. במבה של אסם הוא החטיף היחיד שמדורג בין 100 המותגים החזקים בארץ. בקורונה, אסם ביקשה להצעיד אותו קדימה, "ממותג שמחובר לרגעים הכי ישראליים למותג שמשדר שמחה ואופטימיות", לפי החברה.

גם המספרים שמחים: קטגוריית החטיפים כולה צמחה ב-2.9% בשעה שבמבה רשמה צמיחה של 6.4% (בכסף). נתח השוק של במבה עומד על כ-26%.

ואיך אומרים "אין כמו במבה" באנגלית? החטיף הישראלי רשם גידול של 35% במכירות בארה"ב, שם הוא נמכר ב-15 אלף נקודות מכירה. התינוק של במבה רקד השנה עם נציגת ישראל באירוויזיון עדן אלנה, פיזר אהבה עם שלומי שבת אחרי שהחלים מקורונה וכיכב בדיגיטל גם עם גרסת הילדה של במבה, שעוררה סערה ברשתות החברתיות.

במקום החמישי התברגה סודה סטרים. בין אם בזכות הצמיחה בצריכת סודה ובין אם העובדה שהצעירים בעולם אימצו את הסודה, יצרנית הסודה שנרכשה על ידי חברת פפסיקו מקבלת מקום של כבוד בדירוג.

מתקני הסודה שמציעים לזנוח את בקבוקי הפלסטיק החד-פעמיים לטובת סודה בהכנה ביתית ובהתאמה אישית מיוצרים ומשווקים מהמטה בכפר סבא וממפעלי הייצור ברחבי הארץ. החיבור עם פפסיקו הוביל השנה גם למהלך פורץ דרך: סודהסטרים משווקת את הפורמולה (הסודית בהחלט) של משקאות פפסי להכנה ביתית.

עוד נכללו בעשירייה הפותחת בקטגוריה נוטלה, מי עדן, קפה נמס עלית ושוקולד השחר.